پدافند غیرعامل بخشی از حوزه‌های حمل‌ونقل و شهرسازی به شمار می‌آید

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز کشور نیازمند توجه به پدافند غیرعامل است. هرچه به سمت تکنولوژی و هوشمندسازی سامانه‌ها حرکت می‌کنیم، این نیاز بیشتر می‌شود، بنابراین لازم است که حوزه پدافند غیرعامل خود را با پیشرفت تکنولوژی هماهنگ کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در چهارمین همایش ملی پدافند غیرعامل در مدیریت شهری که در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، ضمن تجلیل از سردار جلالی که از فرماندهان جنگ و بنیان‌گذار پدافند غیر عامل در کشور است، گفت: رهبری فرمودند که پدافند غیرعامل مانند مصون سازی بدن انسان است و این گفته اهمیت مساله پدافند غیرعامل را نشان می‌دهد.

وی افزود: امروز کشور نیازمند توجه به پدافند غیرعامل است. هرچه به سمت تکنولوژی و هوشمندسازی سامانه‌ها حرکت می‌کنیم، این نیاز بیشتر می‌شود، بنابراین لازم است که حوزه پدافند غیرعامل خود را با پیشرفت تکنولوژی هماهنگ کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسئولیت‌های وزارتخانه دو حوزه اصلی حمل‌ونقل و شهرسازی را شامل می‌شود، گفت: امروزه شقوق مختلف حمل‌ونقل یعنی حمل‌ونقل دریایی، هوایی، زمینی و ریلی به سازوکارها و سامانه‌های تکنولوژیک وابسته هستند. این مساله همان قدر که می‌تواند در پیشرفت و افزایش سرعت مؤثر باشد، اگر همراه با پدافند غیر عامل نباشد و اقدامات حفاظتی لازم را شامل نشود، خطرآفرین خواهد بود. در واقع امروز پدافند غیرعامل پیوست حوزه‌های حمل‌ونقل و شهرسازی نیست، بلکه بخشی از این حوزه‌ها محسوب می‌شود.

قاسمی ادامه داد: در بخش شهرسازی و در مورد شهرهایی در کشور وجود دارد، باید ملزومات پدافند غیرعامل مانند مکان‌های تجمع امن و مراکز لجستیکی پیش‌بینی و ایجاد شود. در این شهرها، به ویژه در شهرهای بزرگ و در تیررس باید نسبت به تغییر کاربری‌ها و پیش‌بینی سازوکارهای لازم برای تأمین ضروریات پدافند غیرعامل اقدام کرد.

وی افزود: اما در شهرهای جدید فرصت بسیار خوبی وجود دارد. ملزومات پدافند غیرعامل در طراحی شهرهای جدید قابل اجرا است که به کمک سازمان پدافند غیرعامل باید این مهم در دستور کار قرار بگیرد. اکنون حدود ۴۰ شهر جدید در کشور ایجاد شده و شهرهای جدید دیگری نیز باید احداث شوند. تحقق برنامه احداث ۴ میلیون مسکن در ۴ سال نیازمند ایجاد و توسعه شهرهای جدید است که لازم است ضوابط و اقدامات لازم برای منظور کردن الزامات پدافند غیرعامل در این شهرها دیده شود.

این عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی با همه ابعاد زندگی مردم در تماس است، گفت: بنابراین به همه همکاران خود در ستاد و ادارات کل استانی می‌گویم که پدافند غیرعامل باید به طور جدی در دستور کار باشد و با هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل، طرح‌های جدید با نگاه پدافند غیر عامل طراحی و اجرا شوند.

قاسمی ادامه داد: لازمه اجرای سیاست‌های دولت و قانون مجلس در مورد جهش تولید مسکن، احداث ۴ میلیون واحد مسکونی است. در این طرح نگاه ما خانه سازی نیست، بلکه شهرسازی است. بنابراین باید در فرآیند ساخت مسکن موضوعاتی نظیر جانمایی صحیح، پدافند غیرعامل و توجه به نیازمندی‌های مردم مدنظر قرار بگیرد.

وی افزود: در وزارت راه و شهرسازی، توجه به پدافند غیرعامل در دستور کار ما قرار داشته و از همکارانم می‌خواهم به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

کد خبر 532575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.