۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
کشف علت "طاسی سر" چیست؟

دانشمندان دانشگاه نورث وسترن در شهر شیکاگوی آمریکا، علت بروز طاسی سر را توضیح داده‌اند.

به گزارش ایمنا، دانشمندان دانشگاه نورث وسترن در شهر شیکاگوی آمریکا، علت بروز طاسی سر را توضیح داده‌اند. نتایج تحقیق آنها در مجله Nature Aging منتشر شده است. دانشمندان در جریان آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، دریافتند که وقتی سلول‌های بنیادی مو پیر می‌شوند، چسبندگی کمتری پیدا می‌کنند، از مکان‌های خاص خود در فولیکول، خارج و وارد درم می‌شوند. در نتیجه این پدیده، معمولاً موها خارج از ریزمحیط ظریف خود نمی‌توانند زنده بمانند.

در مقاله منتشره آمده است: «در نتیجه، سلول‌های بنیادی کمتر و کمتری که برای رشد مو مورد نیاز هستند، باقی می‌مانند و این موجب نازک شدن مو و طاسی تدریجی می‌شود.»

این نخستین‌بار است که دانشمندان از چنین ساز و کاری از طاسی خبر می‌دهند. آنها امیدوارند که این کشف به مبارزه با ریزش مو در انسان کمک کند، زیرا فولیکول‌های موش‌، شبیه فولیکول‌های انسان است. پیش از این، اطلاع حاصل شده بود بسیاری از افرادی که کووید ۱۹ داشته‌اند، ریزش موی شدیدی را تجربه می‌کنند. برای متوقف کردن این روند، باید با یک متخصص تماس گرفت تا او تشخیص دقیق را را انجام دهد و متوجه می‌شود که بدن، دچار کمبود چه عناصری است و سپس درمان کامل را تجویز کند.

آلوپسی (طاسی) ریزش موی پاتولوژیک است که موجب ناپدید شدن بخشی از موها یا همه آن‌ها در بخش‌های خاصی از سر یا دیگر نقاط بدن می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کد خبر 532507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.