رسانه ها به تقویت فرهنگ عمومی بپردازند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: تمام ارزش‌هایی که نظام انقلاب اسلامی ایجاد کرده در قالب فرهنگ عمومی و از رفتار مردم در جامعه تشکیل شده است، بر همین اساس تمامی دستگاه‌ها و رسانه وظیفه دارند در جهت ارتقای فرهنگ عمومی جامعه تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی صبح امروز _دوشنبه ۱۰ آبان_ در نشست خبری که به مناسبت روز فرهنگ عمومی برگزار شد، اظهار کرد: در عصر حاضر با توجه به اینکه نقش فرهنگ نسبت به گذشته افزون‌تر شده است و ضرورت هماهنگی در حوزه فرهنگی، بین صاحبنظران و کارشناسان کشور و استان بیشتر احساس می‌شود؛ نیازهای فرهنگی جامعه نیز با توجه به شرایط متغیر است؛ بنابراین نیازهای فرهنگی باید برنامه‌ریزی شود، شورای فرهنگ عمومی استان‌ها و شهرستان‌ها با همین هدف تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه جایگاه فرهنگ در سطح جامعه بر کسی پوشیده نیست، زیرا زیربنای هر توسعه‌ای، فرهنگ است، تاکید کرد: هر تکنولوژی که قراراست در جامعه به کار گرفته شود، ابتدا باید فرهنگ آن را به جامعه آموخت. پیوست فرهنگی به طور عام است یعنی همه شئون جامعه را در بر می‌گیرد و همه دستگاه مأموریت دارند که پیوست فرهنگی برای خدمات خود در نظر بگیرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: یکی از وظایف شورای فرهنگ عمومی در نظر گرفتن پیوست فرهنگی برای دستگاه‌ها است، زیرا در حوزه فرهنگ سازی یک عزم عمومی نیاز است و فرهنگ با آحاد مختلف جامعه ارتباط دارد.

معتمدی ادامه داد: اصلاح فرهنگ عمومی یکی از محورهایی است که جامعه باید به آن بپردازد، اما سیاست گذاری این اصلاح در شورای فرهنگ عمومی انجام می‌شود و مجریان این فرایند، مردم و برخی دستگاه‌ها هستند، رسانه‌ها هم باید در حوزه انتشار فرهنگ عمومی ایفای نقش کنند.

وی خاطرنشان کرد: تمام ارزش‌هایی که نظام انقلاب اسلامی ایجاد کرده در قالب فرهنگ عمومی و از رفتار مردم در جامعه تشکیل شده است، بر همین اساس تمامی دستگاه‌ها و رسانه وظیفه دارند در جهت ارتقای فرهنگ عمومی جامعه تلاش کنند.

معتمدی یادآور شد: ضرورت دارد که به صورت مداوم رسانه‌ها به تقویت فرهنگ عمومی بپردازند، زیرا این موضوع باعث تقویت هنجارها در جامعه می‌شود.

وی یادآور شد: نقش رسانه‌ها در اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی مهم است، بر همین اساس باید به صورت روزانه به مصداق‌ها ودیدگاه‌های فرهنگی عمومی بپردازند، همچنین لازم است در فیلم‌ها و سریال‌های به ایجاد ساختارهای فرهنگ عمومی توجه شود.

معتمدی ادامه داد: آزادی که در حال حاضر به رسانه‌ها داده شده است به منظور بررسی و نظارت بر دستگاه و رصد ظرفیت‌های استان است، لذا لازم است رسانه‌ها در زمینه فرهنگ عمومی مطالبه فراوانی داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف شورای فرهنگ عمومی شناخت و اطلاع از فرهنگ جامعه بر اساس شاخصه‌ها است، خاطرنشان کرد: انجام تحقیقات مرتبط با فرهنگ عمومی استان، شناسایی و سنجش استعدادهای فرهنگی، اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی، نظارت و پیگیری مصوبات شورای انقلاب فرهنگی، برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مباحث فرهنگی استان از جمله وظایف مهم شورای فرهنگی استان است.

معتمدی ادامه داد: دولت‌ها باید از ظرفیت مردمی برای اجرای مأموریت‌ها استفاده کنند، بنابراین توجه به مردم در حوزه ارتقای فرهنگ عمومی ضرورت دارد؛ در این راستا لازم است از ابزارهای متفاوت استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: رسانه‌های استان در صورتی که در راستای ارتقای فرهنگ عمومی فعالیت کردند مطالب خود را به دبیر خانه شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان ارسال کنند تا در پایان شش ماه دوم سال از آنان تقدیر شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه شورای فرهنگی شهرستان‌های این استان رتبه دوم در کشوری را داراست، یادآور شد: شورای فرهنگی استان اصفهان در سال گذشته بین ۲۰ استان کشور رتبه اول را کسب کرد و پنج مصوبه این شورا به صورت کشوری ابلاغ شده است.

معتمدی با اشاره به تشکیل رصد خانه فرهنگی بر اساس شورای فرهنگی عمومی استان اصفهان، عنوان کرد: وظیفه این مرکز تحقیقات، پایش و رصد پیرامون موضوعات فرهنگی استان است.

کد خبر 532427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.