پنجره نیمه باز برای احیای برجام‌

مطالب اهانت‌آمیز علیه آیت‌الله صافی‌گلپایگانی، مذاکرات آتی احیای برجام، تخصیص ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار به لایحه رتبه‌بندی معلمان و سکونت مسئولان در خارج از کشور از مهمترین عناوین روزنامه‌های دوشنبه _دهم آبان ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت سکوت را بشکند» به بررسی مطالب اهانت‌آمیز علیه آیت‌الله صافی‌گلپایگانی پرداخت و نوشت: شاید خود فرد منتشرکننده مطلب اهانت‌آمیز علیه آیت‌الله صافی‌گلپایگانی مرجع تقلید کشورمان هم فکر نمی‌کرد مطلبی که نگاشته است این‌چنین بازتاب داشته و با واکنش‌های مختلف در حمایت از این مرجع عالیقدر همراه خواهد شد. چنانکه حتی بسیاری از اصولگرایان نیز به تقبیح این کار پرداختند و برخی خواستار موضع‌گیری دولت شدند. امری که جای خالی‌اش در این میان بسیار مشهود است. سخنان آیت الله صافی در خصوص حل مشکلات جامعه، معیشت مردم و در راستای اهداف نظام و انقلاب بود و همین امر نیز باعث شد تا بسیاری، ایشان را تحسین و حمایت کنند. اما نهادی مسئول نیز باید یک بار برای همیشه با این نوع رویکردهای خودسر و هتاکانه برخورد کند تا تندروها فکر نکنند به حدی آزادی دارند که حتی می‌توانند به ساحت مراجع تعرض و اهانت کنند. رویکرد حداقلی تندروها ماجرای اهانت به آیت الله صافی‌گلپایگانی یکی از مراجع عظام تقلید را می‌توان از زوایای مختلف بررسی نمود که اساساً رسانه منتشرکننده این مطلب اهانت‌بار، بر چه اساس و تفکری در پشت‌پرده، این مساله را مطرح کرده است.

آیا اساساً شناختی از این عالم جلیل‌القدر و دلسوز نظام و انقلاب نداشته یا این مطلب را بر اساس مقاصد دیگری نگاشته و منتشر کرده است. آنچه مسلم است اینکه به اذعان همه علما، روحانیون و حتی چهره‌های سیاسی آیت الله صافی‌گلپایگانی از مفاخر حوزه و نظام است و همواره نظراتی راهگشا در راستای امورات نظام و انقلاب مطرح کرده است. موید این مساله نیز دیدارهای مقامات و مسئولان در مقاطع مختلف با ایشان و سایر مراجع در جریان دیدار با مراجع است. این در حالی است که اگر با نگاه موشکافانه و ژرف‌اندیشانه به این موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که نگاه جریان تندرو به مباحث روز جامعه مثل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم یا وضعیت اجتماعی، سیاسی و حتی سیاست خارجی نگاه حداقلی است که صرفاً منویات خود را در آن دنبال می‌کنند و اساساً سایر نگاه‌ها و رویکردها را برنمی‌تابند.

چنانکه اگر هر کسی در هر جایگاهی در راستای حل مشکلات کشور و رشد و پیشرفت کشور نظر یا ایده‌ای ارائه دهد که با نظرات آنها همخوانی نداشته باشد، وی را به هر نحوی مورد هجمه و تخریب قرار می‌دهند. جالب اینکه این جماعت فکر می‌کنند هر آنچه در جامعه و از زبان هر کسی مطرح می‌شود، باید همان چیزی باشد که آنها می‌خواهند. در ماجرای توهین به آیت الله صافی‌گلپایگانی نیز تفکرشان همین بود که مراجع و علما نیز بدون توجه به شرایط جامعه و مشکلات و دغدغه‌های مردم صرفاً به حمایت و تأیید مسئولان بپردازند. در حالی که آیت الله صافی که از مراجع عالم به زمانه خویش است.

پنجره نیمه باز برای احیای برجام‌

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پنجره نیمه باز برای احیای برجام‌» به بررسی مذاکرات آتی احیای برجام پرداخت و نوشت: با وجود انتشار اخبار مثبت پیرامون از سرگیری مذاکرات احیای برجام هنوز ابهاماتی درباره مواضع دو طرف وجود دارد.

به گزارش فرارو، رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه به همراه صدراعظم آلمان و نخست وزیر انگلیس بیانیه مشترکی درباره برجام منتشر کردند. این بیانیه پس از دیدار آنها در حاشیه اجلاس گروه بیست در رم صادر شد.

در این بیانیه رؤسای چهار کشور نسبت به اقدامات ایران در پیشرفت برنامه هسته‌ای خود هشدار دادند و خواستار بازگشت ایران به میز مذاکرات وین شدند.

در این بیانیه آمده است: «شرایط کنونی، بر اهمیت راه حل مذاکره شده تاکید دارد که برای بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل به برجام فراهم شده و زمینه را برای ادامه تعامل دیپلماتیک برای حل دیگر نقاط اختلاف فراهم می‌کند.»

آمریکا و تروئیکای اروپا در این بیانیه اشاره کردند: «ما رئیس جمهور رئیسی را فرامی‌خوانیم تا از این فرصت استفاده کرده و به تلاشی با حُسن نیت برای به نتیجه رسیدن مذاکرات با توجه به فوری بودن موضوع، بازگردد. این تنها راه برای جلوگیری از تشدید خطرناک بوده که به نفع هیچ کشوری نیست.»

رحمان قهرمان پور تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در توئیتی به بررسی بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی پرداخت.

او نوشت: بیانیه آمریکا و اتحادیه اروپا چکیده دیدگاهی است که در غرب در حال تقویت شدن است: ادامه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و عدم اجرای پروتکل الحاقی ضربه‌ای اساسی به احیای برجام است و اگر برجام سریع احیا نشود باید به فکر توافقی فراگیر تر و قوی‌تر از برجام بود. به تعبیر دیپلماتیک غرب می‌گوید.

قهرمان‌پور افزود: «پنجره احیای برجام در حال بسته شدن است. در مقابل ایران می‌خواهد از هزینه‌هایی که باید ادامه تحریم‌ها و خروج ترامپ از برجام پرداخت کرده بهره برداری کند و توان فنی هسته‌ای خود را افزایش دهد. آیا این بار هم این استراتژی باعث شکست بن بست موجود خواهد شد و ایران امتیاز بیشتری خواهد گرفت؟»
آیا احیای برجام نزدیک است؟

اواخر هفته گذشته علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران پس از دیدار با انریکه مورا، مذاکره کننده اتحادیه اروپا، در توئیتر خود با بیان اینکه «گفتگویی جدی و سازنده با انریکه مورا در مورد عناصر ضروری مذاکرات موفق» صورت گرفته، نوشت: «توافق کردیم پیش از پایان ماه نوامبر مذاکرات را شروع کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد».

با این وجود هنوز زمان دقیق آغاز مذاکرات روشن نیست.

اعلام ایران مبنی بر اینکه به میز مذاکرات باز می‌گردد با استقبال قدرت‌های جهانی همراه بوده است.

اما هنوز مشخص نیست ایران چگونه به میز مذاکرات باز می‌گردد. برخی اخبار حاکی از این است که ممکن است ایران پیشنهادهای تازه‌ای را مطرح کند.

هفته گذشته نیز حسین امیرعبداللهیان اعلام کرده بود که ایران «از نقطه بن بست» به مذاکرات وین ورود پیدا نمی‌کند. این سخن به این معناست که مذاکرات وین در دولت پیشین به بن‌بست خورده و ایران آن مذاکرات را ادامه نخواهد داد. این موضع امیرعبداللهیان با انتقاد نماینده روسیه روبه‌رو شد.

میخائیل اولیانوف در توئیتر نوشت: ما به دیدگاه‌های او (امیرعبداللهیان) احترام می‌گذاریم، اما به نظر ما، هیچ بن‌بستی در وین در کار نبود. او افزود: «ما باید از عناصر جدید احتمالی در موضع ایران آگاه شویم.»

پنجره نیمه باز برای احیای برجام‌

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «لایحه رتبه‌بندی معلمان به سرانجام رسید» به بررسی تخصیص ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار به لایحه رتبه بندی معلمان پرداخت و نوشت: بعد از ماه‌ها انتظار، سرنوشت لایحه رتبه‌بندی معلمان به سرانجام رسید. در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان امور استخدامی برگزار شد، معاونان رئیس‌جمهوری و نمایندگان مجلس توافق کردند که لایحه رتبه‌بندی معلمان با اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار، اجرایی شود. ظهر دیروز و پس از پایان این جلسه، نماینده مردم تبریز در مجلس، در توضیح جزئیات بیشتر خبر داد که نظر معاونان رئیس‌جمهوری بر تعیین سقف ۲۵ هزار میلیارد تومانی برای لایحه رتبه‌بندی معلمان تاکید داشتند.

در حالی که در این جلسه، میثم لطیفی که ریاست سازمان امور استخدامی را برعهده دارد، به عنوان نماینده دولت در پیگیری لایحه رتبه‌بندی معلمان حاضر بود، احمد علیرضا بیگی؛ نماینده تبریز در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در تشریح جزئیات دیگری از این جلسه غیر علنی افزود: «دولت در این جلسه اعلام کرد که لایحه پیشنهادی برای رتبه‌بندی معلمان در مجلس دچار تغییرات زیادی شده است و ۴۴ هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل خواهد شد که موجب افزایش پایه پولی، تحمیل گرانی و تورم به مردم می‌شود.»

بیگی با اشاره به نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره ضرورت تصویب لایحه رتبه‌بندی در چارچوب بودجه تعیین شده در مجلس، از ابهام در برآورد دقیق جمعیت هدف و مشمول دربرگیری این لایحه خبر داد و گفت: «تعداد این جمعیت از ۶۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار نفر در نوسان است در حالی که این اختلاف ۳۰۰ هزار نفری، جای سوال دارد و به همین سبب دیروز از معاونان رئیس‌جمهوری و نماینده دولت در مراحل بررسی و تصویب این لایحه خواستیم ابهامات موجود پیرامون تعداد معلمان مشمول این لایحه و میزان بار مالی این لایحه برای دولت را برطرف کنند.»

در حالی که به گفته بیگی دولت و مجلس بر تصویب این لایحه در چارچوب سقف بودجه پیشنهادی هم متفق‌اند، چنین اقدامی، یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از آزردگی جامعه آموزش و پرورش خواهد بود، چراکه دولت اعلام کرده در غیر این صورت، به دنبال افزایش بار مالی توسط مجلس و خارج از این سقف و به دنبال تحمیل هر هزینه جدید به بودجه، ضریب جینی افزایش یافته و فقر به گروه‌های ضعیف جامعه تحمیل می‌شود و دولت ناچار به استرداد لایحه خواهد شد آن هم در حالی که کمتر از دو ماه به موعد تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ باقی مانده است. بیگی هم تاکید داشت که باید تکلیف این لایحه قبل از تصویب بودجه مشخص شود تا دولت با نگاه جامع‌تری لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را به مجلس ارائه کند.

پنجره نیمه باز برای احیای برجام‌

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ایران، خانه دوم مسئولان ایرانی‌» به بررسی اظهار نظر اخیر عضو هیئت رئیسه مجلس در مورد سکونت مسئولان در خارج از کشور پرداخت و نوشت: برخی مسئولان به بهانه آلودگی هوای تهران ۲، ۳ ماه به ژنو و وین رفته‌اند ایران، خانه دوم مسئولان ایرانی شرق: عضو هیئت‌رئیسه مجلس معتقد است خانه اول برخی مدیران و وزرا و مسئولان نه ایران، بلکه کشورهای غربی است؛ انتقادی که سبب نگارش طرح ممنوعیت خروج مسئولان بعد پایان دوره خدمت هم شده است؛ اما ماجرای این طرح با توجه به رنگ و بوی تسویه‌حساب سیاسی که با دولت روحانی و جریان‌های رقیب اصولگرایی داشت، چندان جدی گرفته نشد.

مدیران دو تابعیتی یا مدیرانی که فرزندان و حتی همسرانشان خارج از کشور سکونت دارند، یک امر معمول به حساب می‌آید و برخورد جدی با این نوع سبک انجام خدمت حتی در رده‌های بالای مدیریتی نشده است.

حتی نام و مسئولیت مدیران خارج‌نشین هم هرگز علنی نشده و درباره مدیران دو تابعیتی با همه حساسیت‌های امنیتی که در این زمینه وجود داشت، شاهد اقدام درخور و اعلام اسامی واقعی مدیران دو تابعیتی نبودیم. هرچند فرزندان بسیاری از مقامات عالی‌رتبه در خارج از کشور زندگی می‌کنند و اروپا و آمریکا محل زندگی و کار و تحصیل فرزندان تصمیم‌سازانی است که هم در جریان اصولگرایی قرار دارند و هم در جریان اصلاح‌طلبی. هرچند اصولگرایان فریاد غرب‌ستیزی سر می‌دهند، اما همان غرب محل زندگی عزیزان‌شان است و اینجا بر بحث تعارض منافع چشم‌ها بسته شده است.

برخورد با چنین مسئولانی می‌تواند اثرات مبارکی در جامعه داشته باشد و یکی از مهم‌ترین ریشه‌های فساد را بخشکاند؛ اما مسئله مهم توان برخورد مجلس با این افراد است که برخی از آنها از جنس اصولگرایی بوده و از یک‌سو مردم را به غرب‌ستیزی دعوت می‌کنند و از سویی دیگر محلی امن و رفاهی غربی در آن‌سوی مرزها برای خانواده خود فراهم کرده‌اند.

پنجره نیمه باز برای احیای برجام‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دفاع از مرجعیت به گروه خون شما نمی‌خورد» نوشت: «عملیات فریب» همانگونه که از اسمش پیداست به عملیاتی گفته می‌شود که هدف اصلی آن با آنچه به ظاهر اعلام شده و یا نشان داده می‌شود، متفاوت است. عملیات فریب منحصر به جنگ سخت و آوردگاه نظامی نیست بلکه کاربرد آن در جنگ نرم بارها بیشتر و گسترده‌تر از جنگ سخت است. در این وجیزه اما، برای مثال به نمونه‌ای از عملیات فریب در عرصه نظامی اشاره داریم. فرض کنید که دشمن قصد حمله به یکی از نقاط حساس و استراتژیک جبهه خودی را دارد و برای فریب نیروهای خودی و دور کردن ذهن آنها از فلان نقطه حساس و استراتژیک به نقطه‌ای حمله می‌کند که هدف اصلی نیست! در این حالت، اگر نیروهای خودی از اهمیت فلان نقطه استراتژیک غافل باشند و از مقایسه بین نقطه مورد حمله دشمن و فلان نقطه حساس ارزیابی دقیقی نداشته باشند، این احتمال وجود دارد که حساسیت خود را از نقطه استراتژیک دور ساخته و عملیات فریب را واقعی تلقی کنند و همه توان خود را برای خنثی کردن آن به کار گیرند. حالا تصور کنید که دشمن دست به یک عملیات فریب زده و شما به مقابله برخاسته و در حال تعقیب دشمن هستید. همین جا صبر کنید و از بالا به صحنه نگاه کنید! تصور شما این است که حمله را دفع کرده و درحال تعقیب دشمن هستید! ولی این سکه روی دیگری نیز دارد و آن، اینکه دشمن شما را فریب داده و به دنبال خود کشانده و از هدف اصلی دور کرده است.

این روزها، سخنان حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در دیدار آقای قالیباف با ایشان به موضوعی پُر تنش تبدیل شده است. آیت‌الله صافی در این دیدار فرموده بودند «توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید… امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد».

درپی انتشار این خبر، یک جریان سیاسی بدنام که سابقه‌ای سیاه در مقابله با مرجعیت و برخی از مبانی اسلام و انقلاب دارد به گونه‌ای هماهنگ با رسانه‌های غربی و عبری و عربی، ضمن تقدیر از حضرت آیت‌الله صافی (که از جانب آنها باور کردنی نبوده و نیست) اعلام کردند که نظر ایشان برقراری ارتباط با آمریکا (و حتی اسرائیل) است! بدیهی است که این اتهام با مواضع و عملکرد ایشان فاصله‌ای پر ناشدنی دارد مخصوصاً آنکه حضرت آیت‌الله صافی در سخنانی که از ایشان نقل شده نیز بر حفظ منافع کشور، عقلانیت، عزت و تعامل سازنده تاکید داشته‌اند. آیت‌الله صافی به خوبی می‌دانند که ساز مخالفت با جمهوری اسلامی ایران از جانب دشمنان تابلودار اسلام و انقلاب کوک شده و با کینه‌توزی و باج‌خواهی ادامه یافته است. دشمنان ایران اسلامی بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که تنها در صورت تسلیم کامل و تمام عیار ایران اسلامی و تحویل کشور به آنان از دشمنی با ایران اسلامی دست برمی‌دارند. از این‌روی، به یقین می‌توان گفت حضرت آیت‌الله صافی که عمری را در خدمت به اسلام گذرانده‌اند هرگز نمی‌توانند با تسلیم کشور به دشمنان اسلام و مردم مسلمان این مرز و بوم موافق باشند و بی‌تردید نه فقط قهر، بلکه دشمنی و خصومت ایران با دشمنان یاد شده را ضروری می‌دانند.

ایران در سیاست خارجی خود از رابطه با آمریکا که صدها نمونه از قتل و غارت و خونریزی و توطئه علیه ایران را در کارنامه خود دارد، پرهیز کرده و می‌کند و نابودی و محو رژیم جعلی، کودک‌کش و جنایتکار صهیونیستی از جغرافیای سیاسی جهان را، ضروری می‌داند. بدیهی است که حضرت آیت‌الله صافی با این دو فقره از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز کمترین مخالفتی ندارند. و اما از سوی دیگر، سیاست خارجی ایران نسبت به سایر کشورهای جهان تابع قوانین و روال تعریف شده بین‌المللی است و مانند هر کشور دیگری در برخی از موارد تحفظ‌های خاص خود را دارد. این بخش از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران هم نمی‌تواند با دیدگاه حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی منافاتی داشته باشد. تا اینجای ماجرا هیچ نمونه‌ای را نمی‌توان یافت که با روال شرعی، قانونی و منطقی ناسازگار بوده و باعث نگرانی حضرت آیت‌الله صافی شده باشد. پس ماجرا چیست و از کجا شروع شد؟!

شبکه عنکبوتی دشمن که متأسفانه رشته‌های درهم تنیده‌ای در داخل کشور دارد و کسانی که نتانیاهو از آنها با عنوان «بزرگترین سرمایه اسرائیل» یاد می‌کرد مدیریت داخلی این شبکه را برعهده دارند بلافاصله بعد از اظهارات آیت‌الله صافی دست به کار شده و سخنان ایشان را اعتراض به قطع رابطه با آمریکا و بعضاً کنار گذاشتن مخالفت و مقابله با رژیم صهیونیستی قلمداد کردند! یعنی آرزوهای برزمین مانده خود و دنباله‌های داخلی خویش را به حضرت آیت‌الله صافی نسبت دادند! و از حق نباید گذشت و با عرض پوزش از محضر واجب‌الاحترام حضرت آیت‌الله صافی باید گفت، متأسفانه بیان نه چندان دقیق حضرت ایشان در سوءاستفاده طیف یاد شده بی‌تاثیر نبوده است. اگرچه ساحت حضرت آیت‌الله صافی و سوابق ایشان از این شائبه به دور بوده و هست.

پنجره نیمه باز برای احیای برجام‌

کد خبر 532384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.