نخبگان باید با حکمرانان شهری اصفهان مرتبط باشند/منشور شورا به‌زودی رونمایی می‌شود

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تعامل سیستماتیک و هوشمند با نخبگان دچار ضعف و نقصان شده و باید دسترسی عادلانه و آزادانه آن‌ها به حکمرانان شهری به سهولت انجام شود لذا برای بهبود این وضعیت طرحی در قالب باشگاه شهراندیشان تعریف شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی نژاد در یک برنامه زنده رادیویی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های شورا ابتدا یک ابتکار بود که در قانون وجود نداشت، اما به مرور به یک نهاد تبدیل شد، اظهار کرد: در مسیر تکامل شوراها، رابطه طولی مرکز پژوهش‌ها با کمیسیون‌ها پیشنهاد و بنا بر اضطرار، اهدافی برای این مرکز مشخص شد.

وی افزود: بند دوم ماده ۸۰ قانون وظایف و اختیارات شوراها بررسی کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابی و تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حل‌های کاربردی در این زمینه جهت برنامه‌ریزی و ارائه به مقامات مسئول را به عهده شورا گذاشته است.

نباتی نژاد با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها عقل منفصل شورا است، تصریح کرد: جلوه مرکز پژوهش‌ها در ارائه طرح است و می‌تواند در حوزه توسعه کاربردی شورا وارد و پیشنهاداتی را ارائه کند.

وی افزود: در کنار لوایحی که به طور مستقیم به مرکز پژوهش‌ها می‌آید، لوایحی که به هیئت رئیسه شورا واصل می‌شود نیز به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع می‌شود و کمیسیون‌ها در صورت نیاز به عنوان مشاور از ظرفیت مرکز پژوهش‌ها برای بررسی لوایح استفاده می‌کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: اساسنامه مرکز پژوهش‌ها پنج هدف را تعریف کرده که هدف کلان آن ارائه و مدیریت خدمات پژوهشی به منظور ارائه نظرهای کارشناسی و مشورتی به رؤسای کمیسیون‌ها و سایر اعضای شورای شهر از طریق بهره‌گیری از نقطه نظرات خبرگان، متخصصان و افراد با تجربه است.

وی افزود: کمک به تبیین چشم‌انداز، اهداف و راهبرد و سیاست‌های کاری شورا، شناسایی و معرفی دستاورده‌ای جدید و مطلوب برای آینده شهر، کمک به حاکمیت تفکر راهبردی و آینده پژوهی در شورا، افزایش و اثر بخشی فرایندهای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و ارزیابی تصمیمات و جهت دهی و انسجام بخشی به فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با حوزه مدیریت شهری دیگر اهداف مرکز پژوهش‌ها است.

نباتی نژاد گفت: گردآوری و بررسی نظر محققان، پژوهشگران و دانشگاهی‌ها مطالعه، بررسی و پژوهش نسبت به ارزیابی عملکرد و ارائه پیشنهاد کارشناسی، اشاعه نتایج پژوهش‌ها به صورت مکتوب در رویدادها و برگزاری نشست و کارگاه‌های مشورتی، آموزشی و ترویجی است، اهتمام به شناسایی نیازها و اولویت‌های پژوهشی، راه اندازی بانک‌های اطلاعاتی تخصصی و ایجاد مرکز اسناد علمی، انجام پژوهش‌های مورد نیاز شورا به پیشنهاد کمیسیون‌های تخصصی از دیگر فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های شورا است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برگزاری همایش‌های علمی و پژوهشی در جهت ارتقا سطح علمی و تحقیقاتی اعضای مرکز پژوهش، همکاری با کارشناسان و مؤسسات و جوامع علمی در داخل و خارج کشور و انعقاد توافق نامه و عضویت در مجامع و نهادهای تخصصی علمی، پژوهشی مدیریت شهری و تعامل با آنها جز مأموریت‌های مرکز پژوهش‌های شورای شهر است.

نباتی نژاد با بیان اینکه تدوین منشور شورا یکی از تکالیفی است که بر عهده مرکز پژوهش‌ها گذاشته شده است، اظهار کرد: منشور شورا یک تا دو هفته آینده رونمایی می‌شود که توافق جمعی اعضا در خصوص اولویت‌ها، رویکردها، سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های شورا در چهار سال آینده است.

وی افزود: در ابتدا باید سیاست‌ها گفته و افکار و دیدگاه‌ها مشخص شود تا اجماع نظر نخبگان انجام شود. در این مسیر مأموریت جمع‌آوری دیدگاه اعضای شورا، بررسی کارشناسی آنها، رفت و برگشت با سطوح سازمانی و استماع دیدگاه خبرگان بر عهده مرکز پژوهش‌ها است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تعامل سیستماتیک و هوشمند با نخبگان دچار ضعف و نقصان شده و باید دسترسی عادلانه و آزادانه آن‌ها به حکمرانان شهری به سهولت انجام شود، لذا برای بهبود این وضعیت طرحی در قالب باشگاه شهراندیشان تعریف شده که کمیسیون تلفیق با کلیات آن موافق است و وارد بحث جزئیات اجرایی شده‌ایم.

وی با بیان اینکه باشگاه شهراندیشان تسهیلگر ارتباط مستقیم و بی واسطه افرادی است که تمایل دارند اندیشه خود را صرف مسائل شهر کنند، افزود: این مسئله یا از سمت شهراندیشان مطرح می‌شود یا نهادها و سیاست‌گذارهای شهری آن را تعریف می‌کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در حوزه زیرساخت‌های اطلاع رسانی و ارتباطات، توسعه پرتال و راه اندازی صفحه رسانه اجتماعی جهت آشنایی بیشتر با مجموعه را در دستور کار داریم.

وی افزود: شهردار اصفهان در روزهای اول فعالیت خود از مرکز پژوهش‌ها درخواست پرداختن به موضوع سرمایه گذاری اجتماعی را داشت که کارشناسان مرکز مشغول جمع‌آوری اسناد این موضوع هستند و درون سازمانی در حال پیشروی است.

نباتی‌نژاد گفت: داده‌های مرکز پژوهش‌ها پس از پایان به نقد بخشی از نخبگان دانشگاهی گذاشته می‌شود تا تصمیم‌گیری‌های ما را از حیث پیوست‌های اطلاعاتی و پشتیبانی غنی و قوی‌تر کند.

کد خبر 532336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.