پروژه پلنگ ایرانی رتبه برتر در یک رقابت بین‌المللی را کسب کرد

مدیرعامل مؤسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی گفت: پروژه پلنگ ایرانی که با هدف طراحی و شکل‌گیری ساختاری نوآورانه برای پایش وضعیت پلنگ و منطبق بر مفاد برنامه ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت پلنگ در ایران طراحی شده است، مقام برتر در یک رقابت بین‌المللی را به خود اختصاص داد.

به گزارش ایمنا، آرزو صانعی از موفقیت در عرصه بین‌المللی و کسب رتبه برتر جایزه " تأثیر تسهیلگری فرآیندی گروه در رابطه با فعالیت‌های اجتماع محور این پروژه با رویکرد تحقیقاتی و حفاظتی"، خبر داد.

وی با بیان اینکه در این رقابت پروژه‌های اجرایی ارسالی از کشورهای مختلف بررسی می‌شود گفت: در سال جاری میلادی، پروژه‌هایی در زمینه‌های مختلف (مانند بهداشت، حیات وحش، احیا زندگی روستایی، طراحی سیاست مسکن، شاخص‌های عملکردی برای بهبود ارائه خدمات، ارتقا رفاه اجتماعی و …) از سازمان‌های دولتی، غیر انتفاعی و شرکت‌های بزرگ و کوچک، از کشورهای مختلف برای این جایزه اقدام کرده بودند.

وی ادامه داد: بر اساس ممیزی‌ها و ارزیابی‌های صورت گرفته، پروژه‌هایی از کشورهای ایران، کانادا، آمریکا، روسیه، چین، سوئیس، اسکاتلند، ایرلند، بلژیک، عربستان سعودی، هند، تایوان، فیلیپین و آفریقای جنوبی برای دریافت این جایزه انتخاب شده‌اند که در مراسمی که سوم آبان ماه برگزار شد، پروژه پلنگ ایرانی از ایران به عنوان برنده جایزه سطح اول (پلاتین) به لحاظ اثرگذاری روش‌های اجرایی از نظر کمی و کیفی و نوآوری در برنامه‌ریزی و طراحی اقدامات با بهره‌مندی مناسب از رویکرد تسهیلگری فرآیندی گروه در این رقابت معرفی شد.

صانعی افزود: برنامه ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت پلنگ در ایران، با تأکید بر ظرفیت‌های اجرایی و تخصصی در داخل کشور طراحی شده است و بدیهی است که در صورت سرمایه‌گذاری مناسب به لحاظ زمان بندی، نیروی انسانی و بودجه، می‌تواند نتایج قابل توجهی را در زمینه‌های متعدد به همراه داشته باشد.

وی اظهار داشت: در این برنامه فعالیت‌هایی که مراکز دانشگاهی، سمن‌ها و سایر گروه‌های ذی اثر می‌توانند در اجرای آنها نقش آفرین باشند نیز تحت عنوان گروه‌های مسئول و همکار، مشخص شده است.

صانعی با بیان اینکه اقدامات متعددی توسط این مؤسسه در زمینه موضوعات مربوط به بررسی و پایش وضعیت پلنگ ایرانی انجام شده بود، ادامه داد: مدل نوآورانه‌ای در این زمینه طراحی شد که اگرچه با چالش‌های بسیاری برای اجرا و ادامه آن روبرو بوده و هستیم، اما میزان اثربخشی و نوآوری روش‌های اجرایی طراحی شده، سبب متمایز شدن این اقدامات از سایر پروژه‌های شرکت کننده در این رقابت بین‌المللی شد.

مدیر عامل مؤسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی گفت: در برنامه ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی فصلی به منظور ارزیابی میزان موفقیت و دستیابی به اهداف هر فعالیت مشخص شده است که بر اساس آن می‌توان میزان پیشرفت هر یک از فعالیت‌ها را ارزیابی کرد و از نتایج به دست آمده برای به‌روزرسانی برنامه اقدامات در سال‌های آتی بهره مند شد.

وی افزود: در صورت استفاده مناسب از ظرفیت‌های این برنامه می‌توانیم ضمن بهره‌مندی از دانش و توانمندی‌های متخصصان داخلی، هم در زمینه حفاظت از سرمایه‌های طبیعی کشور و هم در راستای تقویت اقتدار ملی در عرصه بین‌المللی نقش آفرین باشیم.

صانعی ادامه داد: در صورت بها دادن به اقدامات و ظرفیت‌های کارشناسی و تخصصی و برقراری ارتباطی متعادل میان مدیریت و روش‌ها و دستاوردهای علمی، شاهد ارتقا فعالیت‌های تحقیقاتی و حفاظتی هدفمند و مؤثر در رابطه با محیط‌های طبیعی و بالاخص حیات وحش در سال‌های پیش رو خواهیم بود.

تحقیقات، پایش و ارزیابی از فصول حائز اهمیت در برنامه ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت پلنگ در ایران است که پایش وضعیت مطلوبیت زیستگاه‌ها و جمعیت گونه، از عناوین مورد تأکید در آن است.

برنامه ملی پلنگ ایرانی به دنبال اجرای ۳۰ برنامه در سطوح مختلف از سال ۱۳۹۱، تهیه و تدوین شده که شامل ۱۱ فصل با موضوعات زیستگاه‌ها و مناطق آزاد و چهارگانه؛ دامپزشکی، بیماری‌ها و امداد و نجات، فضای حفاظت فیزیکی، امور بین‌الملل و زیستگاه‌های فرامرزی، طرح بیمه پلنگ ایرانی، تحقیقات، پایش و ارزیابی؛ پارک طبیعت پردیسان، ذخایر ژنتیکی، شبکه ملی پلنگ ایرانی، آموزش و توانمندسازی، روابط عمومی و امور رسانه است.

پلنگ ایرانی یکی از زیرگونه‌های پلنگ در آسیا است که در گذشته پراکنش وسیعی در آسیای مرکزی و جنوب غرب آسیا داشته است.

اکنون تصور می‌شود که گستره پراکنش آن در کشور در حال تفکیک شدن به دو بخش شمالی و مرکزی - جنوبی جدا افتاده از هم است که در صورت عدم اجرای اقدامات مدیریتی مقتضی، سبب تسریع روند انقراض این زیر گونه خواهد شد.

مطالعاتی که پیش‌تر در خصوص میزان تلفات و مرگ و میر این گونه در کشور انجام شده بود، نشان داد که طی دوره مطالعاتی مذکور، شکار و استفاده از طعمه مسموم و تلفات جاده‌ای به ترتیب عامل ۷۰ و ۱۸ درصد از موارد تلفات پلنگ در کشور بوده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 532266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.