۸۰ درصد کودکان کار از اتباع هستند/وجود تضاد در نگاه‌های حمایتی کودکان کار

رئیس اداره مشارکت‌های اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: ۸۰ درصد کودکان کار از اتباع هستند و با وقوع اتفاقات جدید در افغانستان تا پایان سال تعداد کودکان کار اتباع در کشور افزایش پیدا می‌کند. مشکل اصلی در سیاست‌گذاری‌های حوزه کودکان کار تضاد بین نگاه‌های حمایتی برای کودکان است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود مهدویان‌فر در یک برنامه مجازی در خصوص اهمیت توانمندسازی کودکان کار، اظهار کرد: برای توانمندسازی کودکان کار و خانواده آنها سازمان‌های کمیته امداد، بهزیستی و دستگاه‌های دیگر می‌توانند اقدام کنند اما به دلیل فقدان نهادهای حمایتی در کنار کمیته امداد و سازمان بهزیستی، شاهد حضور گسترده کودکان کار در جامعه هستیم که بسیاری از آنها با سودجویی خانواده‌های خود به این کار می‌پردازند و در واقع همه آنها فقیر و نیازمند نیستند.

وی اضافه کرد: تا این لحظه در اصفهان کودک خیابانی نداریم و اکثر کودکان کار برای امرار معاش و از روی نیاز یا به اجبار والدین در خیابان‌ها حضور دارند. در اصفهان کودکان کار حدود دو تا سه هزار نفر تخمین زده می‌شوند و قریب به هزار کودک به وسیله انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد شناسایی شدند.

افزایش پنج برابری حاشیه‌نشینی

رئیس اداره مشارکت‌های اجتماعی شهرداری اصفهان، تصریح کرد: در پنج سال اخیر تعداد کودکان کار به دلیل مهاجرت، حاشیه‌نشینی افزایشی پنج برابری داشته است. ۸۰ درصد کودکان کار از اتباع هستند و با وقوع اتفاقات جدید در کشور افغانستان تا پایان سال تعداد کودکان کار اتباع در کشور و اصفهان نیز افزایش پیدا می‌کنند.

مهدویان‌فر تاکید کرد: مشکل اصلی در سیاست گذاری‌ها تضاد بین نگاه‌های حمایتی برای کودکان است. بخش دیگر وابسته به نگاه‌های حقوقی این حوزه است؛ مطابق قانون، کار خیابانی و تکدی‌گری و این کار را پیشه خود قرار دادن، یک تا سه ماه محکومیت حبس دارد که این موضوع با دوگانگی در دستگاه‌ها و درخواست‌های شهروندان در این بخش مواجه است.

وی اظهار کرد: از منظر سیاست‌گذاری باید این مسائل در بخش حقوقی و قضائی جامعه جمع‌بندی شود. باید آگاهی‌های عمومی مردم نسبت به کودکان کار افزایش پیدا کند. خانواده، مدرسه و جامعه مولد کودکان کار هستند. لازم است شهروندان نسبت به این کودکان ترحم و دلسوزی بی‌مورد نداشته باشند؛ دلسوزی‌های بی‌مورد همشهریان به این گروه از کودکان در سطح شهر و خیابان‌ها نتیجه‌ای سو به دنبال دارد و باعث می‌شود که این کودکان به تکدی‌گری در خیابان عادت پیدا کنند و بنابراین از انجام کار و فعالیت‌های اجتماعی مفید اجتناب می‌کنند.

کد خبر 532205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.