شعار روز جهانی شهرها ۲۰۲۱؛ سازگارسازی شهرها برای تاب‌آوری اقلیمی

سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۳، سی و یکم ماه اکتبر را به عنوان روز جهانی شهرها در تقویم خود جای داد که در این راستا، هر ساله رویدادهای مختلفی با موضوع شهری‌سازی پایدار جهان در این روز برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان در شهرها سکونت دارند و به همین دلیل، مناطق شهری به مراکزی برای فعالیت انسان‌ها، پایداری و نوآوری تبدیل شده است. یونسکو از اهمیت نقش شهرها در توسعه پایدار بیش از گذشته آگاه بوده و به همین دلیل، شبکه‌ای از شهرهای یادگیرنده تشکیل داده است که در آن مردم برای رقم زدن آینده‌ای بهتر، خواه برای خود یا محل سکونتشان، تحت آموزش مادام‌العمر قرار می‌گیرند. بدیهی است که روز جهانی شهرها فرصتی بسیار ارزشمند به شمار می‌رود که در آن یونسکو می‌تواند منابع و برنامه‌های تخصصی خود را با سایر شهرهای جهان به اشتراک بگذارد به این امید که گام بلندی در رسیدن به اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ بردارد.

رویدادهایی که به مناسبت روز جهانی شهرها هر ساله در سی و یکم اکتبر برگزار می‌شود تا حد زیادی می‌تواند در تقویت علاقه جامعه جهانی به شهرنشینی و همچنین تحکیم همکاری بین کشورهای مختلف در راستای دستیابی به فرصت‌ها و بررسی چالش‌های مربوط به افزایش جمعیت شهری سهیم باشد و در نهایت توسعه پایدار را برای جهان به ارمغان آورد. شعار عامه این روز "شهر بهتر، زندگی بهتر" است با این حال، هر ساله موضوع جدیدی حول محور همین شعار در راستای برطرف نمودن چالش‌های شهری مورد بحث قرار می‌گیرد.

شعار روز جهانی شهرها ۲۰۲۱؛ سازگارسازی شهرها برای تاب آوری اقلیمی

شعار روز جهانی شهرها در سال ۲۰۲۱

روز جهانی شهرها هر ساله در سی و یکم اکتبر برگزار می‌شود که در سال جاری مصادف با نهم آبان‌ماه ۱۴۰۰ است. سازمان ملل متحد شعار "سازگار سازی شهرها برای تاب‌آوری اقلیمی " را برای روز جهانی شهرهای ۲۰۲۱ برگزیده است و در نظر دارد در رویدادهای امروز این واقعیت را به تصویر بکشد که تغییرات آب و هوایی به طور قابل توجهی کیفیت زندگی شهرنشینان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اینکه امروزه میلیون‌ها نفر از مردم جهان حوادث طبیعی مختلفی نظیر سیل، بالا رفتن سطح آب دریا، طوفان و در نهایت دوره‌های طولانی گرمای شدید را در زندگی خود تجربه می‌کنند، همگی نشان از تغییرات اقلیمی دارد و مستلزم توجه بیشتر مردم و مقامات است.

شعار روز جهانی شهرها ۲۰۲۱؛ سازگارسازی شهرها برای تاب آوری اقلیمی

اهداف روز جهانی شهرها

سازمان ملل متحد هر ساله در روز جهانی شهرها مدیران نقاط مختلف دنیا را به برگزاری رویدادهای مختلفی دعوت می‌کند تا در آن، آگاهی مردم در مورد مزایای شهرنشینی پایدار افزایش یابد. در این میان، برنامه‌های شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو به عنوان برنامه‌هایی استاندارد برای بهبود کیفیت شهرنشینی مورد توجه قرار می‌گیرد و نوآوری‌های انجام شده در این شهرها در زمینه آموزش، فرهنگ، علوم، ارتباطات و اطلاعات در اختیار سایر نقاط دنیا نیز قرار می‌گیرد.

برگزاری روز جهانی شهرها در سال ۲۰۱۳ توسط سازمان ملل متحد به تصویب رسید اما رویدادهای مربوط به آن برای اولین بار در سی و یکم اکتبر ۲۰۱۴ برگزار شد. مدیران شهری طی برگزاری رویدادهای مختلف تلاش می‌کنند اهمیت شهرهای پایدار، سبز، ایمن و فراگیر را به همه مردم یادآوری کنند و آن‌ها را به سمت اتخاذ سبک زندگی سالم برای رسیدن به هر یک از این اهداف سوق دهند.

شعار روز جهانی شهرها ۲۰۲۱؛ سازگارسازی شهرها برای تاب آوری اقلیمی

روز جهانی شهرها در ایران

مقامات ارشد ایران نیز هر ساله روز جهانی شهرها را از طریق برگزاری رویدادهای مختلف گرامی می‌دارند و در آن‌ها به ارائه برنامه‌های خود برای توسعه و زیست‌پذیری هر چه بیشتر شهرها در آینده می‌پردازند. برگزاری رویدادهای روز جهانی شهرها در ایران نیز مانند بسیاری از نقاط دیگر دنیا از اکتبر ۲۰۱۴ آغاز شده است که در تمام این سال‌ها، برنامه‌ریزان شهری گرد هم آمده و تجارب خود را در راستای بهبود کیفیت زندگی در اختیار یکدیگر قرار داده‌اند. البته در کنار همه مذاکراتی که برای افزایش پایداری شهری و پیروی اهداف توسعه پایدار صورت گرفته، شعار هر سال روز جهانی شهرها نیز میان مدیران شهری مورد بحث قرار گرفته است و هر یک طرح‌های خود را برای تحقق این هدف به اشتراک گذاشته‌اند.

شعار روز جهانی شهرها ۲۰۲۱؛ سازگارسازی شهرها برای تاب آوری اقلیمی

مراسم روز جهانی شهرها در پایتخت، اغلب با تلاوت آیاتی از قرآن و سپس سخنرانی شهردار تهران آغاز می‌شود، ادامه مراسم نیز به مذاکرات بین مقامات ایرانی و بزرگانی از سراسر دنیا محول می‌شود.

کد خبر 532174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.