شگفت‌انگیزترین جنگل‌های غذایی شهری در جهان

تامین غذای سالم و قابل دسترسی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران امروز در مواجهه با افزایش باور نکردنی جمعیت شهری است؛ بسیاری از شهرنشینان به پرورش سبزیجات و میوه‌ها در بالکن‌ها دیوارهای عمودی و پشت بام‌های خود پرداخته‌اند تا نیاز به پیمودن مسیرهای طولانی برای فراهم آوردن خوراک را به حداقل برسانند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه در بسیاری از نقاط دنیا، سراسر محوطه مدارس، دانشگاه‌ها، پارکینگ‌ها و حتی قایق‌های بدون استفاده به جنگل‌هایی سبز، اغلب برای پرورش مواد خوراکی گیاهی اختصاص داده شده است. جنگل‌های غذایی بسیار متفاوت با نمونه‌های کشاورزی مدرن شهری است چرا که در آن‌ها به جای تخصیص فضایی بزرگ به پرورش یک تک محصول که با آفت‌کش‌های مضر حفظ می‌شود، اکوسیستم‌هایی متنوع با محصولات مختلف که به مراتب شباهت بیشتری با جنگل‌های طبیعی دارد، خوراک گیاهی ساکنان اطراف خود را تأمین می‌کند. جنگل‌های شهری در بسیاری از موارد درختان بلند میوه، بوته‌های خوراکی، درخت‌های انگور، سبزیجات و سایر موارد مشابه را در خود پرورش می‌دهد و از این طریق، اغلب نیازهای ساکنان اطراف را فراهم می‌آورد. در ادامه به معرفی خارق‌العاده‌ترین جنگل‌های غذایی شهری جهان پرداخته می‌شود که نقش مهمی در تأمین خوراک سالم و تازه ساکنان اطراف خود ایفا کرده است.

باغ گروهی پلتنبرگ، آفریقای جنوبی

اکسل ویل از مدیران معروف بازاریابی و طراح گرافیک آفریقایی در زمینه سبز سازی شهرها ایده‌های بسیاری ارائه داده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فراخوانی تمام ساکنان شهری در ایجاد جنگل‌های غذای شهری اشاره کرد. ویل در قلب یکی از مناطق مسکونی لرد نشین خلیج پلتنبرگ، شهری ساحلی در آفریقای جنوبی، یک جنگل سبز غذایی احداث کرده و با تهیه خوراک‌های بومی خوشمزه از سبزیجات آن در سراسر آفریقای جنوبی به شهرت رسیده است به طوری که هر روزه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. اکسل ویل سایر مقاصد گردشگری قاره آفریقا را نیز به اعمال اقدامات مشابه جهت کاهش وابستگی غذایی به نقاط دور دست دعوت کرده و وجود جنگل‌های سبز شهری را بهانه‌ای برای بهبود سبک تغذیه شهروندان و افزایش گرایش آن‌ها به غذای سالم و تازه دانسته است.

شگفت‌انگیزترین جنگل‌های غذایی شهری در جهان

جنگل سبز شهری Brown Mill، ایالات متحده آمریکا

جنگل سبز شهری Brown Mill واقع در کلان شهر آتلانتا در ایالت جورجیای آمریکا در منطقه‌ای قرار دارد که به بیابان غذا شهرت دارد چرا که ساکنان چاره‌ای جز پیمودن مسیرهای طولانی برای تأمین خوراک خود را ندارند. مدیران در تلاش هستند این سبک زندگی را از طریق افزایش جنگل‌های شهری تغییر دهند و در راستای تحقق هدف خود از دسترسی ۸۵ درصدی ساکنان منطقه به خوراک سالم تا ۲۰۲۲ خبر داده‌اند. در واقع، جنگل‌های سبز شهری به طور قابل توجهی در منطقه گسترش خواهد یافت تا همگان در نزدیکی محل سکونت خود به خوراک سالم دسترسی داشته باشند.

جنگل غذایی Brown Mill بهترین نمونه پوشش سبز خوراکی در آتلانتا به شمار می‌رود که انواع دانه‌های آجیل نظیر گردو، بادام و پسته و همچنین میوه‌ها و سبزیجات متعدد را در خود پرورش می‌دهد. جالب است بدانید که در این باغ گروهی، کلاس‌های آموزشی متعددی برگزار می‌شود که شرکت کنندگان آن از مزایای تغذیه سالم آگاه می‌شوند ضمن اینکه آموزش‌های لازم جهت پرورش باغچه‌های خوراکی در منازل این افراد در اختیارشان قرار می‌گیرد.

شگفت‌انگیزترین جنگل‌های غذایی شهری در جهان

کارگونومیا، مجارستان

مؤسسان یکی از مراکز اجتماعی بوداپست پایتخت مجارستان به نام کارگونومیا، مواد غذایی بهداشتی و میوه‌ها و سبزیجات تازه را به وسیله کارکنان دوچرخه‌سوار خود در درب منزل شهروندان تحویل می‌دهند. این سبک تأمین غذا در کنار تمام مزایای خود، باعث کاهش چشمگیر انتشار گازهای آلاینده در شهر شده است چرا که برای حمل مواد نیازی به تردد وسایل نقلیه موتوری نیست و همه عبور و مرورهای مربوطه از طریق دوچرخه انجام می‌شود. جالب است بدانید که صاحبان جنگل سبز کارگونومیا یکی از تالاب‌های آلوده شهر را به فضایی برای پرورش محصولات کشاورزی تبدیل کرده‌اند که این اقدام به سهم خود در به صفر رساندن انباشتگی مواد زائد در منطقه مهم‌ترین نقش را به عهده داشته است.

شگفت‌انگیزترین جنگل‌های غذایی شهری در جهان

جنگل‌های سبز Cooperation Ondergrond ، هلند

یکی از نهادهای شهری روتردام در هلند اقدام به ایجاد شبکه‌ای از جنگل‌های سبز در سراسر شهر کرده و به پرورش سبزیجات و میوه‌های متنوع در آن‌ها پرداخته است. مؤسسه Cooperation Ondergrond همچون سایر نهادهای مشابه خود در جهان به ایجاد تنها یک جنگل سبز بزرگ جهت ایجاد برند سازی برای خود اقدام نکرده بلکه وجود جنگل‌های کوچک در سراسر شهر را بیشتر حائز اهمیت دانسته است. در واقع، مدیران این مؤسسه پیوند تمام ساکنان شهری با طبیعت و همچنین، پیوند شهر با حومه‌ها و همچنین تولیدکننده با مصرف کننده را به عنوان مهم‌ترین هدف خود برای گسترش جنگل‌های سبز شهری مورد توجه قرار داده‌اند.

باغ اجتماعی Huerto Tlatelolco، مکزیک

گروهی از خلاقان اهل مکزیکوسیتی با همکاری مدیران شهر باغی اجتماعی به نام Huerto Tlatelolco احداث کردند و سهیم‌سازی شهروندان در پرورش محصولات را در رأس برنامه‌های خود قرار دادند. در این جنگل سبز بزرگ که ۴۵ گونه مختلف درختان را در خود جای داده، فضایی بسیار بزرگ در اختیار مردم قرار گرفته است که علاقمندان می‌توانند در آن به پرورش غلات و سبزیجات بپردازند. جالب است بدانید که مربیانی که در این مرکز به کار گرفته شده‌اند، زراعت شهری را به شرکت‌کنندگان در کلاس‌های مختلف آموزش می‌دهند ضمن اینکه تورهایی مسافرتی برگزار می‌کنند و شرکت‌کنندگان را برای آگاهی بیشتر از کشت محصولات به بازدید از سایر باغ‌های اجتماعی شهر می‌برند.

علاوه بر این و در راستای سبز سازی هر چه بیشتر شهر و بهبود کیفیت خوراک ساکنان مکزیکوسیتی، اخیراً معلمان مدارس به آموزش زراعت در باغ‌های کوچک مدارس به دانش‌آموزان مشغول شده‌اند. این روزها، تأمین غذای سالم و تازه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ساکنان مکزیکوسیتی به شمار می‌رود که بسیاری از آن‌ها برای تحقق این هدف به پرورش محصولات کشاورزی در گوشه و کنار محل سکونت خود روی آورده‌اند.

شگفت‌انگیزترین جنگل‌های غذایی شهری در جهان

کد خبر 532142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.