آسیب‌های اجتماعی اصفهان زیر ذره‌بین شورای شهر

در نشست تخصصی بررسی مسائل و آسیب‌های اجتماعی شهر اصفهان که با موضوع کودکان کار و با حضور مسئولان شهری و استانی و جمعی از نمایندگان سازمان‌های مردمی برگزار شد، مسئله کودکان کار در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهایی در این خصوص ارائه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منوچهر مهروی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی بررسی مسائل و آسیب‌های اجتماعی شهر اصفهان که بعدازظهر شنبه _هشتم آبان ماه ۱۴۰۰_ در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: این نشست با موضوع کودکان کار برگزار می‌شود که یکی از مسائل مهم در سطح کشور و به نوعی در سطح شهر است که با آن مواجه هستیم.

وی افزود: در خصوص این مسئله اتفاقات خوبی در شهرمان رقم خورده و البته نیاز است هماهنگی‌ها میان دستگاه‌های مختلف بیشتر شود تا به یک نسخه جامع دست پیدا کرده، از فعالیت‌های جزیره‌ای عبور کنیم و دستگاه‌ها در قالب یک برنامه جامع اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بزنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: زمانی که صحبت از کودکان کار می‌شود، قطعاً سایر عوامل که منجر به ایجاد این مسئله شده است، از جمله فقر، حاشیه‌نشینی و مواد مخدر نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و نشست امشب نیز به منظور رفع ریشه‌ای موضوع کودکان کار و بر این اساس برگزار شده است.

آسیب‌های اجتماعی اصفهان زیر ذره‌بین شورای شهر

نیروی انتظامی برای حل مسئله کودکان کار آمادگی دارد

در ادامه نشست سردار محمدرضا میرحیدری، فرمانده انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: برای رفع مسئله کودکان کار باید از نهادها و دستگاه‌هایی که به واقع قصد حل مسئله را دارند، حمایت کرده و به آنها کمک کنیم و من فکر می‌کنم با توجه به رویکردی که در استان نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی وجود دارد و استاندار، شورای شهر، شهردار و مدیران اجرایی آن را در پیش گرفته‌اند، این مسئله قابل حل است تا شرایطی که شایسته اصفهان بزرگ است را حاکم کنیم.

وی افزود: نیروی انتظامی هرکجا که دستگاهی در این زمینه نیاز به کمک داشته باشد، برای پیشبرد اهداف آماده حمایت و کمک هستیم.

فرمانده انتظامی استان اصفهان همچنین تاکید کرد: وجود کودکان کار تبعاتی در پی دارد و ما چنانچه همان بحث کودکان کاری که تبعه هستند را به جد دنبال کنیم، این مسئله تا حد زیادی حل می‌شود و ما باید حمایت لازم را از دستگاه‌های متولی از جمله شهرداری انجام دهیم.

میرحیدری همچنین گفت: متأسفانه کودکان کار در برخی از شهرستان‌های اقماری اصفهان نیز در حال تبدیل شدن به یک آسیب است که نیازمند رسیدگی جدی است.

آمار دقیقی از کودکان کار در شهر و استان اصفهان در دست نیست

ولی الله نصر، مدیر کل بهزیستی استان اصفهان نیز در این نشست گفت: یکی از اهداف سازمان بهزیستی در حوزه اجتماعی، ساماندهی کودکان کار و خیابان است و در این راستا محلی در مجموعه اورژانس اجتماعی سازمان وجود دارد که از سال‌های قبل با هماهنگی نیروی انتظامی و شهرداری، کودکان کار شناسایی و جذب می‌شده‌اند.

وی ادامه داد: چنانچه مددکار و روانشناس سازمان بهزیستی تشخیص دهد که کودکی در میان کودکان کار و خیابان، فاقد سرپرست مؤثر یا بدسرپرست است، وظیفه سازمان است کودک را جذب و ساماندهی کند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۴۰ مرکز شبانه روزی داریم که به کودکان فاقد سرپرست مؤثر در استان سرویس دهی می‌کند و نزدیک به ۶۵۰ کودک بدسرپرست هستند؛ سازمان بهزیستی در قبال کودکان فاقد سرپرست مؤثری که توسط مددکار ما تشخیص داده شوند، هیچ گونه محدودیت و ممنوعیتی در سرویس‌دهی چه به صورت شبانه روزی و چه به صورت غیر شبانه‌روزی ندارد.

نصر با تاکید بر اینکه داشتن آمار دقیق کودکان کار در شهر و استان اصفهان بسیار مهم است، اضافه کرد: تعداد این کودکان از ۸۰۰ تا هزار و ۲۰۰ نفر عنوان می‌شود لذا به منظور شناسایی دقیق این کودکان، این فرآیند را با هماهنگی سردار محمدرضا میرحیدری شروع کرده‌ایم و خوشحال می‌شویم سایر سازمان‌ها نیز در این خصوص به ما کمک کنند و همه دستگاه‌های متولی باید وظیفه خودش را در این خصوص انجام دهد.

وی تاکید کرد: جمع آوری این کودکان به تنهایی مؤثر نیست، زیرا پس از مدتی آنان را به سمت کارگاه‌های زیرزمینی سوق می‌دهد که فساد و سوءاستفاده در آنها بیشتر است لذا امروزه رویکرد کاهش آسیب اجتماعی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان افزود: کودک کار و خانواده را باید در کنار یکدیگر دید زیرا این کودکان برای خانواده درآمد دارند و بسیاری از آنان مشکلات درمانی و تغذیه‌ای دارند لذا همه دستگاه‌هایی که در این حوزه موظف هستند باید به این موضوع رسیدگی کنند.

نصر خاطرنشان کرد: حمایت از خانواده‎‌ها با ظرفیتی که سازمان‌های مردم نهاد و مؤسسات خیریه استان دارند، ممکن است اما متأسفانه چند دستگاه مختلف، همه به صورت جزیره‌ای در این حوزه عمل می‌کنند و هیچ مدیریت واحدی در این زمینه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: سازمان بهزیستی در خصوص تحت پوشش قرار گرفتن خانواده‌هایی که مشمول جامعه هدف ما می‌شود و کودکان کاری که فاقد سرپرستی مؤثر هستند، هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

آسیب‌های اجتماعی اصفهان زیر ذره‌بین شورای شهر

کودکان کار، بزهکار و خیابانی از یکدیگر تفکیک شوند

رسول میرباقری، دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: کار کردن جزو ارزش‌هایی است که امروزه کمبود آن در میان قشر جوان دیده می‌شود و این خود تبدیل به یک آسیب برای اجتماع شده است لذا نباید فکر کرد که کار کردن برای کودکان مشکلی ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: در این راستا حتماً باید این کودکان شناسایی و کودکان کار، بزهکار و خیابانی از یکدیگر تفکیک شوند؛ برخی از آنها جدا نیاز به اشتغال دارند که در این راستا نیاز است مدارس اشتغال برای آنها ایجاد شود تا همزمان هم شرایط اشتغال و هم شرایط تحصیل داشته باشند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: چنانچه چنین شرایطی فراهم شود، آنان در آینده موفق‌ترین افراد اجتماع خواهند شد و ما نیز در این زمینه آماده همکاری هستیم و امیدواریم بتوانیم در این خصوص انجام وظیفه کنیم.

سو استفاده رسانه‌ای از کودکان منجر به انجام عمل هیجانی و شتاب زده می‌شود

فرزانه کلاهدوزان، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه تاکید کرد: اشتغال ریشه در فرهنگ ما دارد و در گذشته کار، اشتغال، اخلاق و آموزش در کنار یکدیگر بوده لذا نیاز است موانع مالی برای ایجاد چنین مرکزی که کودکان در کنار کار مسائل دیگری از جمله مسائل تربیتی را نیز می‌آموزند، برطرف شود.

مجتبی شاهمرادی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی اصفهان نیز در این نشست تاکید کرد: متأسفانه خلأ قانونی در خصوص مسئله کودکان کار وجود دارد و بسیاری از مشکلات در کشور ما بدین دلیل است که متولی واحدی وجود ندارد به علاوه امروزه ما با سو استفاده رسانه‌ای از کودکان کار مواجه هستیم که موجب می‌شود در این خصوص شتاب زده و هیجانی عمل کنیم.

وی افزود: باید بپذیریم که مسائل و مشکلات اجتماعی در طول زمان ایجاد می‌شود و برخی از آنها هیچگاه به صفر نمی‌رسد و نیاز است در این راستا آگاه سازی و فرهنگ سازی به درستی انجام شود و اگر برخورد فرهنگی با این موضوع داشته باشیم، می‌توانیم موفق‌تر باشیم.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی اصفهان تصریح کرد: توجه به مجموعه‌های مردم نهاد بسیار اهمیت دارد. در گذشته اقداماتی انجام شده است و ما نیز با جدیت آن را پیگیری خواهیم کرد.

آسیب‌های اجتماعی اصفهان زیر ذره‌بین شورای شهر

هرگونه بهره کشی و فعالیت اقتصادی برای کودکان ممنوع است

مهدی بقایی، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در خصوص ایجاد مراکزی برای اشتغال کودکان کار گفت: ایده‌های شرکت‌های دانش بنیان مثل خانه خلاق می‌تواند شرایطی را برای کار کردن و مهارت آموزی این کودکان فراهم کند و ایجاد چنین مراکزی نگاه به حرکت دانش بنیانی در سطح ملی است.

وی افزود: این ایده‌ها برای کودکان کار باید در کارگروه مورد بررسی قرار بگیرد تا خروجی و نتیجه مطلوبی به دست بیاید که بسیار مهم است.

بهره کشی و فعالیت اقتصادی برای کودکان ممنوع است

مسعود مهدویان فر، رئیس اداره امور اجتماعی شهرداری اصفهان نیز در این خصوص اظهار کرد: باید هماهنگی لازم در خصوص مسئله کودکان کار وجود داشته باشد و نمایندگان سایر نهادها مثل استانداری و فرمانداری نیز در این نشست حضور داشته باشند تا متولیان امر اقدامات خود را به صورت هماهنگ انجام دهند.

وی افزود: همچنین باید هرگونه طرحی که در خصوص کودکان کار مطرح می‌شود در این کارگروه مورد بررسی قرار بگیرد تا اشکالات اساسی نداشته باشد چرا که بر اساس آخرین سیاست گذاری اجتماعی، هرگونه بهره کشی و فعالیت اقتصادی برای کودکان ممنوع است.

رئیس اداره امور اجتماعی شهرداری اصفهان تصریح کرد: مشکل ما در زمینه کودکان کار کمبود قانون نیست بلکه هماهنگی لازم میان دستگاه‌های مختلف وجود ندارد و از آنجا که مجموعه‌ای از دستگاه‌های حمایتی برای کودکان کار وجود دارد نیاز است هماهنگی میان آنها باشد.

محسن شکرچی زاده، مدیرکل امور حقوقی و قراردادهای شهرداری اصفهان نیز در این نشست گفت: در جرم شناسی، مبحثی تحت عنوان سیاست جنایی وجود دارد که به معنای حل معمای بزهکاری است، ما کودکان کار را به عنوان معما در نظر می‌گیریم که باید حل کنیم.

وی افزود: در این نشست باید وظیفه هر دستگاهی مشخص شود و بازه‌های زمانی برای انجام وظایف نیز مشخص باشد و شهرداری در این خصوص وظیفه فراهم آوردن فضای مناسب و در اختیار گذاشتن آن فضا به بهزیستی است.

مدیرکل امور حقوقی و قراردادهای شهرداری اصفهان تصریح کرد: فرهنگ سازی، نظارت مؤثر بر پیمانکاران امر و تلاش برای تحقق شهر دوستدار کودک نیز از دیگر وظایف شهرداری است.

شکرچی زاده تاکید کرد: میان کودک خیابان، کودک کار و کودک بزهکار باید تفاوت قائل شد و آنچه تبدیل به یک معضل شده است، کودکان خیابان هستند لذا باید میان کودک خیابان و بزهکار و کودک کار تفاوت قائل شد.

وی ادامه داد: کارگروهی که به منظور حل این مشکل تشکیل شده است باید تبدیل به یک سیستم و نظام شود تا معضل کودکان کار را به طور خاص مورد توجه و بررسی قرار دهد.

به گزارش ایمنا، در این نشست که با حضور نمایندگان سمن‌ها و فعالان اجتماعی برگزار شد، هرکدام به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص آسیب‌های اجتماعی برآمده و پدیدآورنده کودکان کار پرداختند و نظرات خود را در خصوص اشتغال و مهارت آموزی این کودکان به عنوان یک راهکار مطرح شده، بیان کردند. در این بخش از نشست همچنین به قانون مربوط به کار کودکان، ابلاغیه خردادماه سال ۹۹ اشاره شد که بر طبق آن هر نوع بهره کشی و فعالیت اقتصادی برای کودکان ممنوع است. در ادامه این نشست نیز طرحی نیز به عنوان خانه خلاق برای اشتغال کودکان کار و کارآموزی آنان طرح شد که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کد خبر 532137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.