مروری بر عملکرد کومان و تیم فوتبال بارسلونا

رونالد کومان سرمربی هلندی تیم فوتبال بارسلونا که در این تیم عملکرد فوق العاده ضعیفی داشت، آنقدر استعفا نداد تا اخراج شود و غرامت ۱۳ میلیون یورویی بگیرد

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از بازی رایو وایکانو بود که خوان لاپورتا رئیس باشگاه بارسلونا به علت شکست در این مسابقه و بدتر شدن اوضاع کاتالان‌ها؛ تصمیم گرفت رونالد کومان سرمربی هلندی آبی اناری‌ها را از کار برکنار کند.

۲۷ اکتبر ۲۰۲۱ پرونده کومان با بارسا به عنوان مربی بسته شد. درست ۱ سال بعد زمانی که ماریا بارتومئو رئیس وقت باشگاه استعفا داد و برکنار شد.
حالا می‌خواهیم یک بررسی کوتاه انجام دهیم که واقعیت‌ها را منعکس می‌کند و شامل نکات خوب و بد است.

کومان از لحاظ مربیگری و تاکتیکی ضعف داشت و از لحاظ فنی مربی‌ای نبود که بتواند قدرت بارسا را نشان بدهد. مشکلات سطح فنی، این فصل و آخر فصل قبل خیلی به چشم آمد. فصل قبل با شروع سال ۲۰۲۱ و روی آوردن به سیستم ۳-۵-۲ تیم بارسا خیلی جان گرفت و عملکرد خوبی داشت و بازی‌های قشنگی ارائه می‌داد. اما با رسیدن به یک قدمی لالیگا همه چیز از دست رفت و ضعف تیم خیلی نمایان و آشکار شد.

اما کومان وقتی که مربی بارسا شد، بارسایی نا امیدتر و پاشیده‌تر از الان را تحویل گرفت که مقابل بایرن ۸ گل خورده بود و وضعیت اسف باری داشت. او وضعیت خوب خودش در هلندی که آن را احیا کرده بود را رها کرد و قید یورو را زد و با از پرداخت ۶ میلیون یورو از جیبش؛ به بارسا آمد.

قطعاً این کار کومان را همه مورد ستایش قرار دادند. او اسطوره‌ی این تیم بودن را ثابت کرد. دریافتی حقوقش را برای کمک به وضعیت مالی تیم کم کرد، و حتی به تعویق انداخت. در دوران کومان، بارسا پر از مشکلات مختلف بود. دست و پنجه نرم کردن با تحقیر از فصل قبلش، کرونا، مسائل مالی، درگیری بازیکنان با بارتومئو، داستان خروج مسی و عدم توانایی جذب بازیکن؛ هم به این مشکلات اضافه کرد.

با شروع فصل و مسی‌ای که تا نیم فصل دل و دماغ بازی نداشت، بارتومئو هم رفت و تیم بدون رئیس ماند تا زمستان و بعد از نیم فصل که لاپورتا آمد. فصل قبلش با شکست به پاریس همراه با نمایش ضعیف در بازی رفت و از دست دادن لالیگا بعد از بازگشت به کورس، نایب قهرمانی سوپر لیگ اسپانیا و قهرمانی کوپا دل ری تمام شد که در کل با توجه به شرایط سخت تیم؛ تقریباً رضایت بخش شد.

اما کومان اشکالات سطح فنی‌اش در بازی‌های مختلف هرچند وقت دیده می‌شد و تعویض‌های عجیب غریبی صورت می‌گرفت. درست است که بدشانسی از لحاظ مصدومیت و نداشتن مهره همراه او بود، این مسئله کاملاً درست و در بعضی جاها صدق می‌کند، اما همه چیز مهره نیست و خصوصاً این فصل می‌شد جلوی تیم‌های ضعیف‌تر بهتر عمل کرد.

فصل قبل تا نزدیک اواخر فصل بارسا حداقل زیبا بازی می‌کرد و در بازی‌ها کلی فرصت خلق می‌کرد و گل کمتر میزد اما در کل زیبا بازی می‌کرد؛ اما این فصل همین موضوع هم از تیم گرفته شد و باید دقایق زیادی صبر می‌کردیم تا بتوانیم ضربه‌ای به دروازه حریف از آبی اناری‌ها ببینیم.

شروع این فصل باز هم با جنگ داخلی رقم خورد، رفتن مسی و گریزمان که ۲ گلزن برتر تیم بودند و جدال با لاپورتا و هیئت مدیره‌ای که به کومان خرده نگرفت و وقتی رئیس باشگاه مربی پیدا نکرد گفت: "اعتماد می‌کنیم" که همین باعث دعوا و جنجال شد.

تونی خوان مارتی یک خبرنگار اسپانیایی که رابطه نزدیکی با سرمربی هلندی بارسا دارد، در همین خصوص گفت: زمانی که لاپورتا قبل از شروع فصل به کومان گفت: "۱۵ روز به من فرصت بده تا تصمیم بگیرم که باید بروی یا بمانی". آن موقع بود که کومان در رختکن تیم مُرده بود. بخش بزرگی از رختکن تیم به کومان احترام می‌گذارند، اما به عنوان یک شخص، نه به عنوان یک مربی. آنها از برخورد شخصی محترمانه او با آنها قدردانی می‌کنند.

از سمت دیگر کومان راهی را چه از سر ناچاری و چه از سر علاقه خودش برای خیلی از جوان‌ها باز کرد که الان آنها ریشه و جوانه‌های بارسا هستند و طی این مدت بسیاری از این بازیکنان تجربه کمی کسب کردند و عده‌ای هم هنوز بی‌تجربه اند؛ که حالا نیاز به یک مربی و تفکراتی دارند تا کامل جوانه بزنند و تیم را بسازند.

از سمت دیگر علت این موضوع مشخص نشد، چرا کومان که خودش قبل اینکه به بارسا بیاید (مربی هلند بود) از عملکرد بعضی بازیکنان ناراضی بود و می‌گفت باید جدا شوند، اما وقتی که مربی بارسا شد همان بازیکنان در تیمش جای داشتند. از سمت دیگر در حرف زدن کامل رک و راست بود که این موضوع، هم خوب بود و هم بعضی وقت‌ها برایش گران تمام می‌شد.

کومان، اسطوره باشگاه بود و خواهد ماند. دوران مربیگری او در بارسا پرونده‌ای جدا خواهد بود. او تمام قدرتش به عنوان مربی بود اما همانطور که گفته شد سطح فنی او همین قدر بود و حالا با این بازیکنان که خیلی از آنها چند فصل است در لیست مازاد و به درد نخور هستند ولی باز هم در بارسا مشغول هستند.

این سطح فنی کومان بود که با اسم و فلسفه‌ی بارسا و لاماسیا هماهنگ نبود و سطحش پایین‌تر بود. اما کومان هم مثل خیلی‌های دیگر؛ عاشق بارسا است و از لحظات خوش خودش در کنار لاله‌های نارنجی گذشت، تا به ویرانه‌ی کاتالان‌ها بیاید و بتواند معجزه کند، که شکست خورد.

به هر حال مطمئناً همه بارسایی‌ها در سراسر جهان، فارغ از هر نتیجه یا اتفاق و شکستی، بابت این یک سال و نیم از زحمات اسطوره هلندی باشگاه خودشان ممنون خواهند بود و برایش آرزوی موفقیت و سلامتی می‌کنند. آنها خوب می‌دانند شعار باشگاه بارسلونا چیست و از کومان دلخوری ندارند: "فراتر از یک باشگاه"

کد خبر 532055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.