باید از کارهای نمایشی در مدیریت شهری پرهیز کنیم

شهردار کرج با تاکید بر اینکه باید از انجام کارهای نمایشی در مدیریت شهری پرهیز کرد، گفت: واقعیت‌ها تلخ است و شاید تصمیم‌گیری براساس آن به نفع ما نباشد که واقعی شدن بودجه یکی از همین واقعیات سخت است.

به گزارش ایمنا، مصطفی سعیدی سیرایی با اشاره به اهمیت رسانه در پیشبرد برنامه‌های مدیریت شهری و خدمت به شهروندان، اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که در این دوره برای شهرداری کرج در نظر گرفته‌ایم واقعی کردن بودجه شهر است و در این راه رسانه‌ای که خوب، منصفانه و صادقانه بنویسد می‌تواند بزرگترین کمک را به پیشبرد این هدف داشته باشد.

وی با تأکید بر اهمیت رعایت انصاف در پرداختن به مسائل مختلف از سوی رسانه‌ها گفت: من به نقد اعتقاد دارم حتی اگر نقد غیرمنصفانه‌ای هم باشد با دید مثبت به آن نگاه خواهم کرد چون با توجه به آن می‌توانم عیب خود را رفع کنم.

شهردار کرج در ادامه به مهمترین برنامه‌های دوره جدید شهرداری کرج برای این کلانشهر نیز اشاره و با بیان اینکه تصمیم‌گیری بر اساس واقعیات را در اولویت کاری خود قرار داده‌ام، افزود: ما زمانی قادر به تصمیم‌گیری درست هستیم و وقتی موفق می‌شویم که واقعیات را در تصمیمات ببینیم و بپذیریم. زمانی که تصمیمات لحظه‌ای گرفته شود به شکست منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه بودجه‌نویسی ما نمونه‌ای از همین تصمیم‌گیری‌های بدون توجه به واقعیات است که مشکلات زیادی به دنبال داشته، گفت: در بودجه نویسی باید به اولویت‌های اصلی توجه شود و با منابع محدودی که وجود دارد برای اولویت‌های مهم تصمیم‌گیری شود.

برای واقعی شدن بودجه شهرداری کرج مصمم هستم

سعیدی سیرایی با بیان اینکه در بودجه نویسی مدیریت شهری هم با وضعیتی پیش رفته‌ایم که حاصل آن به بدهی و ناکارآمدی ختم شده است، ادامه داد: بودجه ما واقعی نیست و هر مدیری برای اینکه نشان دهد موفق است به رقم بودجه اضافه کرده اما در نهایت بودجه جذب نشده است.

وی تصریح کرد: واقعی کردن بودجه شهرداری کرج یکی از کارهایی که در تلاش برای انجام آن هستم و مطمئناً این کار سخت است و با مقاومت مواجه خواهد شد.

شهردار کرج افزود: برای واقعی کردن بودجه شهرداری کرج باید یک سری هزینه‌ها از جمله پروژه‌هایی که اولویت اصلی شهر نیست کنار گذاشته شود. یک نمونه از این مدل پروژه‌ها سالن‌های چند منظوره‌ای است که متأسفانه با هزینه بسیار زیاد با سازه‌ای ناکارآمد و غیراستاندارد بر روی قنات ساخته شده است. در دوره‌ای که شهرداری با دشواری‌های کسب درآمد روبرو است آیا اجرای چنین پروژه‌هایی باید در اولویت باشد؟

وی با بیان اینکه معمولاً بخشی از فساد هم در پروژه‌هایی است که در اولویت قرار ندارد اما به صورت نادرست به اجرا در می‌آید، گفت: در مقابل این موضوعات مقاومت صورت می‌گیرد اما در هر حال مصمم به واقعی کردن بودجه هستم.

سعیدی سیرایی درباره رقم بودجه شهرداری کرج گفت: بودجه مصوب شهرداری کرج در سال جاری ۴,۴۴۱ میلیارد تومان بوده که البته بدون رعایت تعادل بودجه طی پنج ماه ابتدای سال ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر هم به آن اضافه شده است؛ اکنون که هفت ماه از سال گذشته کمتر از ۲۰ درصد بودجه عمرانی و کمتر از ۶۰ درصد درآمدها جذب شده است.

وی افزود: در این شرایط متمم بودجه ۶۷۰۰ میلیارد تومانی برای تصویب ارائه شده که ما با توجه به وضعیت جذب، متمم ۶۷۰۰ میلیارد تومانی را نپذیرفته‌ایم و اعلام کردیم سقف بودجه همان ۴,۴۴۱ میلیارد تومان به علاوه ۲۵۰ میلیارد تومان اضافه شده و به حذف پروژه‌های غیرضروری و اجرای پروژه‌های اولویت‌دار با نگاه به مناطق کم‌برخوردار تأکید کرده‌ایم.

شهردار کرج با بیان اینکه چنین وضعیتی یک بحران را برای مدیریت شهری به دنبال دارد، گفت: دو مدل مدیریتی برای مواجه شدن با این وضعیت وجود دارد یکی اینکه با همین بحران جلو رفت مثلاً همان بودجه ۶۷۰۰ میلیاردی را بدون توجه به واقعیات و آمار و ارقام درآمدهای جذب شده پذیرفت.

وی ادامه داد: این مدل مدیریتی، شهرداری را به فروش زمین و اخذ وام و بدهکار کردن شهر ناچار می‌کند مثل همین وضعیتی که وجود دارد و طی چند سال اخیر شهرداری را با یک بدهی ۳۲۰۰ میلیارد تومانی مواجه کرده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 532003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.