۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
استامینوفن؛ پرمصرفِ خطرناک

یکی از معضلاتی که امروزه با آن سروکار داریم خود درمانی است؛ افراد بدون مراجعه به پزشک برای خود دارو تجویز و سپس مصرف می‌کنند. برخی از داروها نیز به علت کم خطر بودن به طور آزاد در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد که این باعث تغییر نگرش افراد نسبت به دارو و بی‌خطر شمردن آن شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استامینوفن یک تب‌بر است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و به شکل قطره، قرص، شربت، آمپول و شیاف ساخته می‌شود. این دارو بیشتر به شکل قرص استفاده می‌شود و تقریباً در تمامی خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین به دلیل اینکه استامینوفن بدون نسخه به فروش می‌رسد، افراد برای مصرف آن ترسی ندارند و فکر می‌کنند که بی‌خطر است، اما مصرف همین دارو می‌تواند باعث ایجاد ضایعات پوستی و مخاطی شود؛ مصرف بیش از اندازه آن نیز می‌تواند موجب عارضه‌های کشنده شود.

استامینوفن از کجا پدید آمد؟

استامینوفن برای اولین بار در سال ۱۹۵۵ ساخته شده و با ترکیب ان استیل پارا آمینوفنول پدید آمده است که به عنوان مسکن و تب‌بر استفاده می‌شود. این دارو یک مسکن ضد درد و تب است که برای برطرف کردن دردهای خفیف سر، دندان، کمر و به عنوان تب‌بر نیز به کار می‌رود.

عوارضی که با مصرف استامینوفن ممکن است ایجاد شود

این دارو در مقایسه با سایر داروها، کم خطر محسوب می‌شود ولی استفاده آن ممکن است موجب ایجاد ضایعات پوستی و مخاطی حساسیتی، کهیر، اگزما و حتی ضایعات پوستی تب‌دار شود. مهم‌ترین عارضه این دارو که با مصرف بی‌رویه دوزهای بالای آن رخ می‌دهد و کشنده نیز هست، شامل نکروز کبدی، نکروز توبولار کلیوی و اغما در اثر پایین آمدن قند خون است. شایع‌ترین علت نارسایی کبد در سراسر جهان مصرف بی‌رویه استامینوفن است.

ایجاد اعتیاد با مصرف استامینوفن

یکی از انواع این دارو نوع کدئین است که برای تسکین بهتر درد به‌کار برده می‌شود. وجود کدئین در استامینوفن باعث اعتیاد می‌شود و اگر این دارو را به مدت ۴۰ روز خودسرانه و به صورت مداوم مصرف کنید می‌تواند شما را درگیر اعتیاد کند.

مصرف مکرر قرص استامینوفن کدئین باعث عادت کردن بدن به دوز پایین و تمایل آن به دوزهای بالاتر می‌شود، به همین شکل اعتیاد و وابستگی به دارو تشدید می‌شود و برای درمان آن باید از روانپزشک کمک گرفت.

مصرف مجاز استامینوفن

افراد بزرگسال می‌توانند در هر چهار یا ۶ ساعت یک‌بار بین ۳۲۵ تا ۵۰۰ میلی‌گرم از این دارو را مصرف کنند که این مقدار در کودکان به ۱۰ تا ۱۵ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن کاهش می‌یابد.

معمول‌ترین میزان مصرف روزانه این دارو هزار میلی‌گرم در روز است که با این مقدار عوارض بسیار کم‌تری ایجاد می‌شود. هربار مصرف استامینوفن در کودکان از ۴۰ تا ۴۸۰ میلی‌گرم با توجه به سن و وزن آن‌ها متغیر است.

چرا هنگام خوردن قرص باید آب بنوشیم؟

همانطور که تمامی افراد شنیده‌اند قرص را باید با آب بخوریم، اما برخی از افراد بدون نوشیدن آب قرص را می‌خورند که این کار به مخاط مری آسیب وارد می‌کند، زیرا مری دارای مخاطی نازک است و خوردن قرص بدون آب به آن آسیب می‌رساند. از دیگر معایب خوردن قرص بدون آب، خوب حل نشدن آن در معده است که علاوه‌بر اختلال در عملکرد قرص باعث تغلیظ مواد موجود در قرص نیز می‌شود و همین مسئله آسیب به کلیه و کبد را در پی دارد.

دلیل وجود خط در بیشتر قرص‌ها

قرص به اشکال مختلفی تولید می‌شود که برخی از آن‌ها دارای خطی است که می‌تواند قرص را از روی آن خط شکست؛ البته شکستن قرص‌های خط دار باید با مشورت پزشک انجام شود، زیرا انجام این کار باعث کم شدن مقدار دارو می‌شود که می‌تواند بر روند درمان تأثیر سو بگذارد. این نکته را نیز باید در نظر داشت که قرص‌های بدون خط را نباید شکست و فقط قرص‌های خط‌دار را آن هم با مشورت پزشک می‌توان شکست.

قانونی برای رفع مصرف بیش از اندازه استامینوفن

همانطور که پیش‌تر خواندید استامینوفن قرصی کم خطر است اما خرید راحت آن باعث شده است تا مردم آن را بی‌خطر بدانند؛ به همین دلیل قوانین جدیدی برای محدود کردن فروش این قرص در سراسر جهان مطرح شده است؛ قوانین جدید ایالات متحده آمریکا و کانادا اجازه نمی‌دهد که بیشتر از ۲۴ عدد قرص استامینوفن در یک نوبت به یک نفر فروخته شود و یکی دیگر از ممنوعیت‌ها این است که به کار بردن بیش از ۳۲۵ میلی‌گرم از استامینوفن در داروهای سرماخوردگی ممنوعیت دارد.

کد خبر 531949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.