۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
دلایل ریزش مو چیست؟

مشکلات تیروئیدی، آلوپسی آره آتا، لوپوس و کمبود مواد مغذی باعث ریزش مو می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ریزش مو ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد؛ این مشکل ممکن است ارثی باشد یا در نتیجه درمان‌های پزشکی یا بیماری‌های زمینه‌ای به وجود بیاید. با وجود این که ریزش مو بیشتر اوقات نگران کننده نیست، اما ممکن است شدید باشد و منجر به طاسی شود. در ادامه به بررسی تعدادی از دلایل ریزش مو می‌پردازیم:

مشکلات تیروئیدی

ریزش مو می‌تواند نتیجه عدم تعادل هورمونی باشد، هورمون‌ها به بهبود عملکردهای بدن کمک می‌کند و نقش مهمی در رشد مو به عهده دارند. غده تیروئید توانایی بدن برای جذب مواد مغذی ضروری مانند آهن، کلسیم و غیره که مسئول رشد مو هستند را کنترل می‌کند. کم کاری و پرکاری تیروئید هر دو منجر به ریزش مو می‌شود.

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا، یک علت شایع ریزش مو است و معمولاً باعث ایجاد نواحی گرد طاس روی پوست سر می‌شود، این بیماری ممکن است غیر از پوست سر، ابروها، مژه‌ها، ناحیه تناسلی و زیر بغل را نیز درگیر کند. آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است و زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و باعث نازک شدن مو، ریزش مو و طاسی کامل می‌شود. این مشکل ممکن است دائمی یا موقتی باشد اما قابل درمان است و افراد باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنند.

لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی دیگر است که ممکن است منجر به ریزش مو شود. این بیماری باعث التهاب گسترده پوست به ویژه پوست صورت و سر می‌شود، به آرامی موهای سر را نازک می‌کند و باعث بروز طاسی می‌شود. لوپوس ممکن است علاوه بر موی سر، باعث ریزش مژه، ابر و ریش نیز شود. مصرف بعضی از داروهای خاص ممکن است باعث بهبود این بیماری شود، اما این وضعیت می‌تواند دائمی باشد.

کمبود مواد مغذی

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که کمبود مواد مغذی باعث ریزش مو می‌شود؛ بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند که افراد از رژیم غذایی سالم و مناسب پیروی کنند تا مواد لازم برای رشد و استحکام مو تأمین شود. آهن، روی، اسیدهای چرب و ویتامین‌های مختلف همگی مواد مغذی مهمی هستند که باید به رژیم غذایی اضافه شود تا خطر ریزش مو کاهش پیدا کند. کمبود آهن در بدن می‌تواند جریان اکسیژن به اعضای بدن را محدود کند، روی نیز نقش مهمی در رشد مو به عهده دارد. اسیدهای چرب به کاهش التهاب کمک می‌کند. ویتامین B3 نیز درخشندگی موها را تضمین می‌کند.

کد خبر 531923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.