ضرورت ارتقای جایگاه فناوری ایرانی

یک دکترای مهندسی رایانه‌ای گفت‌: جایگاه دستاوردهای فناورانه ایران در زمینه محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مطرح بستر اینترنت در مقایسه با برخی کشورهای منطقه نظیر هندوستان مطلوب نیست؛ برای رسیدن به جایگاهی در شأن ایران به سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری ویژه‌ای نیاز است.

بهروز شاهقلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه دستاوردهای فناورانه ایران در زمینه محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مطرح در بستر اینترنت به پیشرفت بیشتری نیاز دارد، اظهار کرد: ظرفیت فنی و علمی این حوزه در ایران وجود دارد، ولی نیازمند سرمایه و سیاست‌گذاری متناسب است.

وی افزود: با سیاست‌گذاری متناسب روی دانش‌آموختگان رشته‌های فناورانه ایران در زمینه محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که متأسفانه در سالیان اخیر به دلیل عدم وجود بازار کار مناسب شاهد مهاجرت این افراد به خارج از کشور هستیم، می‌توان به درآمد و ارزآوری خوبی در زمینه محصولات مرتبط با اینترنت رسید.

این دکتری مهندسی رایانه ادامه‌داد: با توجه به گسترش حجم پهنای باند مصرفی کاربران در برنامه‌های کاربردی تلفن‌های همراه، روند گسترش اینترنت اشیا و نیاز آن به تعدد ارتباطات، توسعه زیرساخت 5G در کشور گریزناپذیر است و وضعیت نفوذ آن در کشور محدود و غیرقابل قبول است.

وی در رابطه با ضریب نفوذ تلفن‌های همراه در کشور گفت: تلفن‌های همراه در ضریب نفوذ مطلوبی قرار دارد، اما با توجه به روند رو به رشد تقاضا برای دسترسی به اینترنت پرسرعت، ضریب نفوذ آن از اهمیت زیادی برخوردار است. دسترسی به شبکه داده پرسرعت همراه از نفوذ خوبی برخوردار نیست و در مناطقی دسترسی به شبکه داده پرسرعت با ضعف مواجه است.

شاهقلی ادامه داد: جایگاه دستاوردهای فناورانه ایران در زمینه محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مطرح بستر اینترنت در مقایسه با برخی کشورهای منطقه نظیر هندوستان مطلوب نیست؛ برای رسیدن به جایگاهی در شأن ایران به سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری ویژه‌ای نیاز است.

یک دکترای مهندسی رایانه‌ای اضافه کرد: در حال حاضر دسترسی به اینترنت پرسرعت برای مشترکین خانگی و مشترکان سیار در دنیا مورد توجه است که در ایران به ارتقا نیاز دارد. در زمینه دستاوردهای نرم‌افزاری نیز کماکان نسبت به دنیا فاصله داریم.

کد خبر 531922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.