تأمین سوخت نیروگاه‌ها با همکاری وزارت نفت در حال انجام است

‌وزیر نیرو گفت: امسال با همکاری وزارت نفت در حال تکمیل مخازن سوخت نیروگاه‌ها هستیم تا در زمستان نیروگاه‌ها بتوانند به طورکامل تولید برق داشته باشند.

به گزارش ایمنا، «علی اکبر محرابیان» امروز جمعه در حاشیه دیداری که از بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق داشت در جمع خبرنگاران افزود: با همکاری وزارت نفت امسال سعی کرده‌ایم مخازن نیروگاه‌ها را پر کنیم و در سال‌های گذشته به‌خاطر مصارف چشمگیر گاز امکان گازرسانی به نیروگاه‌ها کاهش‌یافته بود و از سوی دیگر هم مخازن را به‌موقع پر نکرده بودند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته هم تأمین سوخت برای نیروگاه‌ها وجود نداشت، اما امسال با همکاری وزارت نفت ما در حال پر کردن مخازن هستیم تا در زمستان نیروگاه‌ها بتوانند امکان تولید کامل را داشته باشند.

صنعت برق صنعتی پرافتخار

وزیر نیرو صنعت برق را یک صنعت پرافتخار برای کشور دانست و افزود: در طول چهار دهه رشد چشمگیری در این صنعت داشته‌ایم تا جایی که اکنون در اغلب تجهیزات صنعت برق خودکفا هستیم.

محرابیان گفت: پروژه‌های زیادی در داخل و خارج از کشور توسط تولیدکنندگان و صنعتگران اجرا شده و مشکل اساسی که در این حوزه داریم مربوط به صنعت نیروگاهی است که در حد نیاز مصرف کشور در بخش خانگی، صنعتی و کشاورزی در طول سال‌های اخیر رشد نکرده و ما شاهد کمبود تولید نسبت به تقاضای مصرف هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مسئله دوم در این صنعت بهینه‌سازی مصرف، هم در بخش صنعت و هم در بخش خانگی است. باید ساخت نیروگاه‌ها را توسعه دهیم و نیروگاه‌های نیمه‌تمام که طرح‌های آن‌ها از سال‌های قبل شروع‌شده را ادامه دهیم.

وزیر نیرو ادامه داد: این طرح‌ها به دلیل مشکلات تأمین مالی و قراردادها متوقف شده بود که سعی خواهیم کرد این طرح‌های نیمه‌تمام را فعال و پروژه‌های جدیدی را هم از نقطه صفر شروع کنیم.

محرابیان با بیان این‌که در بخش صنعت و خانگی مدیریت مصرف و تقاضا را باید در دستور کار خود قرار دهیم، گفت: مصرف‌کننده صنعت و مردم هستند که از صرفه‌جویی مصرف برق باید منتفع شوند و ما در حال هماهنگی با دولت در این زمینه هستیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: توانایی بسیار خوبی در اختیار داریم و با توجه به آنکه در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ هم اختیارات خوبی به دولت داده‌شده در حال تدوین آئین‌نامه آن هستیم تا با فعال کردن این دو بخش تمام مشکلات صنعت برق در طول سال‌های آتی برطرف شود.

وزیر نیرو ادامه داد: مشکلات صنعت را برای سال آینده کاهش خواهیم داد و امیدواریم عقب‌ماندگی‌هایی که در این بخش وجود داشته‌است را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه عمده این اقدام‌ها برعهده بخش خصوصی است، گفت: هم تولیدکنندگان و هم مدیریت این بخش امروز در اختیار بخش خصوصی است و ما سعی داریم با تأمین مالی در فروش محصولات این حوزه بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

محرابیان با بیان اینکه در این حوزه روند رو به بهبود است و امروز در این نمایشگاه شاهد رشد چشمگیری در تولیدکنندگان صنعت برق هستیم، افزود: میزان حضور تولیدکنندگان رشد چشمگیری داشته، به‌طوری‌که ۴۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این حوزه بخش خصوصی هستند.

وی با بیان اینکه حضور این بخش‌ها نشان می‌دهد آینده خوبی برای صنعت برق رقم زده‌شده است، گفت: ما برای صنایع برنامه گسترده‌ای داریم و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که صنایع بزرگ خودشان دست‌به‌کار شوند و اقدام به ساخت نیروگاه‌ها کنند.

وی ادامه داد: تاکنون بالغ‌بر ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه با صنایع بزرگ کشور را توافق کرده‌ایم که توسط بخش خصوصی ساخته شود.

محرابیان تصریح کرد: نیروگاه‌ها تولید انرژی به‌عنوان تولید کاملاً اقتصادی را در کنار تولیدات خود قرار دهند تا هم از تولید برق منفعت کسب کنند و هم از سایر تولیدات خود از جمله فولاد و انرژی هم بتوانند سود مناسبی را کسب کنند.

وزیر نیرو با بیان این‌که فعالیت بخش خصوصی از سال‌های قبل شروع‌شده و فعال است و از سویی ما هم در مدل‌های قرارداد و تأمین مالی تغییراتی داده و تمهیدات خوبی را در دستور کار خود قرار خواهیم داد که نقدینگی آن‌ها افزایش یابد.

محرابیان با اشاره به سابقه مثبت فعالیت بخش خصوصی در کشور تصریح کرد: منابع خوبی در اختیار دولت است و با مدل‌های مختلف به سمت نیروگاه‌سازی خواهیم رفت.

وی ادامه داد: فاکتور اقتصادی و انگیزه سرمایه‌گذاری در این حوزه بالاتر است و برق به‌عنوان یک انرژی پاک و بخشی که انرژی کمتری اتلاف می‌کند و امکان صادرات آن آسان است جذابیت بسیار زیادی دارد و ما به نوعی این قرارداد را منعقد و اصلاح خواهیم کرد که هم بخش خصوصی و هم بخش مصرف‌کننده از آن بهره‌مند شوند و بتوانند سود دریافت کنند. مهم‌ترین برنامه ما صرفه‌جویی است که منافع حاصل از آن به همان صرفه‌جو بازگردد و این سود هم در اختیار بخش صنعت و بخش خانگی باشد.

بیست و یکمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت برق از هفتم تا دهم آبان‌ماه در ۱۱ سالن نمایشگاهی و وسعت ۴۰ هزار مترمربع که شامل ۱۸ هزار و ۲۰۰ متر مربع فضای سرپوشیده داخلی است، از ساعت ۹ تا ۱۷ دایر خواهد بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 531894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.