صنعت برق یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه کشور است

وزیر نیرو گفت: صنعت برق، صنعتی پر افتخار و یکی از مهمترین شاخصه‌های توسعه کشور نیز محسوب می‌شود.

به گزارش ایمنا "علی اکبر محرابیان" روز جمعه در مراسم افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در محل دائمی نمایشگاه‌ها افزود: تاکنون به دلیل نفع نداشتن صرفه جویی برای صرفه جو کنندگان در مصرف برق آنچنان که باید و شاید صرفه جویی محقق نشده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس اکنون شدت مصرف انرژی در کشورمان بسیار بالا است.

وزیر نیرو گفت: این در حالی است که اگر افراد جامعه در منفعت ناشی از صرفه جویی شریک شوند کل جامعه به سمت صرفه جویی خواهد رفت و فرهنگ آن نهادینه می‌شود.

محرابیان ادامه داد: تاکنون بیشتر با شعار مردم تشویق به اعمال صرفه جویی شده اند که خیلی اثرگذار نبوده است. بنابراین تلاش این است تا چه در بخش صنعت و چه در بخش خانگی منفعت صرفه جویی به صرفه جو کنندگان تعلق گیرد.

وی صنعت برق کشورمان را صنعتی پر افتخار برشمرد که یکی از مهمترین شاخصه‌های توسعه کشور نیز محسوب می‌شود.

وزیر نیرو گفت: انرژی مهمترین محور توسعه کشور و فرصتی برای پیشرفت و این در حالی است که از ذخایر عظیم نفت و گاز برخوردار است.

محرابیان افزود: یکی از بهترین روش‌های استفاده از انرژی تولید برق است که در این بخش به دنبال رشد و ایجاد ارزش افزوده هستیم.

وی ادامه داد: تلاش بر این است بدانیم چگونه این سرمایه عظیم را برای افزایش رفاه جامعه و توسعه کشور به خدمت بگیریم.

۸۳ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاهی ایران

وزیر نیرو گفت: در طول سال‌های گذشته به‌ویژه دهه نخست انقلاب مجموعه ظرفیت تولید برق کشور کمتر از ۷ هزار مگاوات بود و این در حالی است که در حدود چهار دهه پس از انقلاب اسلامی امروز مجموع ظرفیت تولید برق بیش از ۸۳ هزار مگاوات نیروگاه نصب شده در کشور است.

محرابیان افزود: این ظرفیت نصب شده شامل نیروگاه‌های حرارتی، برق‌آبی، تجدیدپذیر و نیروگاه اتمی است که به خوبی در کشور فعالیت می‌کنند اما مصرفی که بخش تقاضا از ما انتظار دارد بسیار بیشتر از ظرفیت نصب شده در کشور است.

تابستانی تلخ بر صنعت برق گذشت

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در تابستان برای صنعت برق، گفت: در تابستانی که پشت سر گذاشتیم به‌دلیل رشد کم صنعت برق که در چند سال گذشته اتفاق افتاده، شاهد حدود ۱۵ هزار مگاوات کمبود تولید برق بودیم که این رقم یا به صورت محدودیت تولید برای صنایع کشور یا به صورت خاموشی برای مصرف خانگی اعمال می‌شد که می‌توان گفت صنعت برق کشور تابستان تلخی را پشت سر گذاشت.

وزیر نیرو رشد مصرف برق را به معنای رشد اقتصاد دانست و ادامه داد: زمانی که به کشور در اثر کمبود تولید برق محدودیت می‌دهیم، بدین معناست که از ظرفیت‌های اشتغال، صادرات و امکان رشد کاسته شده است.

محرابیان خاطرنشان کرد: فرصت‌هایی که یکی پس از دیگری به صورت کوچک و بزرگ در صنعت کشور به وجود آمده و بازارهایی که در داخل و خارج ایجاد شده به خاطر کمبود تولید برق از دست رفت.

وی ادامه داد: موضوعی که در حال حاضر برای صنعت برق اهمیت دارد چگونگی برون رفت از این شرایط است.

تدوین برنامه خروج از وضعیت فعلی صنعت برق

وزیر نیرو گفت: برنامه‌ای را وزارت نیرو در پی هماهنگی‌هایی که با مجلس شورای اسلامی و دولت برای خروج از وضعیت فعلی برق تدوین کرده که شامل دو شاخه توسعه صنعت و بهینه‌سازی مصرف انرژی و اصلاح بخش عرضه و مصرف صنعت برق است.

وی با بیان اینکه مجبور به جبران عقب ماندگی‌های چند سال گذشته هستیم، خاطرنشان کرد: عقب‌ماندگی‌های ظرفیت‌سازی برای ما نه به عنوان یک انتخاب بلکه به عنوان یک ضرورت اجباری در دستور کار قرار دارد.

محرابیان افزود: در حال حاضر راهی جز استفاده از همه ظرفیت و پتانسیل‌های کشور از جمله بخش خصوصی نداریم تا شاهد رشد این صنعت باشیم.

وی ادامه داد: ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی، تکمیل نیروگاه‌های حرارتی و توجه به انرژی تجدیدپذیر به عنوان یکی از محورهای مهم در این برنامه دیده شده است.

وزیر نیرو گفت: محور دوم برنامه تدوین شده به موضوع بهینه سازی و اصلاح بخش عرضه و مصرف صنعت برق خواهد پرداخت.

محرابیان افزود: در موضوع مدیریت عرضه و تقاضا می‌بایست با سیاست‌گذاری و به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود در کشور به دنبال بهینه سازی مصرف انرژی بود.

وی ادامه داد: بهینه سازی از نظر ما مصرف حداکثری در بخش تولید و مصرف معقول در بخش خانگی خواهد بود.

وزیر نیرو گفت: مصرف حداکثری در بخش صنایع به معنای در نظر گرفتن شدت انرژی و استاندارد سازی مصرف انرژی در این بخش خواهد بود.

محرابیان ادامه داد: مصرف حداکثری در بخش صنایع به معنای در نظر گرفتن شدت انرژی و استاندارد سازی مصرف انرژی در این بخش است؛ پس گام نخست ما تعریف مصرف بهینه در بخش صنعت و استانداردسازی در این بخش است.

وی با بیان اینکه همکاری بخش خصوصی برای وزارت نیرو بسیار حائز اهمیت است افزود: به معاونت بخش برق تاکید کرده ام که جلسه‌های مستمری با فعالان بخش خصوصی صنعت برق به ویژه سندیکای صنعت برق داشته باشند و از نظرات بخش خصوصی برای اعتلای صنعت برق استفاده شود.

وزیر نیرو برنامه افزایش ظرفیت در بخش برق در دولت سیزدهم را بلندپروازانه خواند و گفت: این برنامه بلند پروازانه را با تکیه بر ظرفیت‌های فنی و مهندسی کشور و همچنین ظرفیت‌های بخش خصوصی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، محقق خواهیم کرد.

محرابیان صدور خدمات فنی و مهندسی در صنعت برق را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: اکنون صنعت برق کشورمان در بسیاری از کشورهای همسایه و دیگر کشورها نیروگاه و تجهیزات برقی تولید و راه اندازی کرده است که روز به روز این وضعیت بهتر نیز خواهد شد.

وی افزود: صادرات این بخش در حال رشد است و توجه به این مقوله برنامه محوری ما خواهد بود.

وزیر نیرو ادامه داد: امروز وزارت نیرو به عنوان حامی بخش خصوصی و فعالان این صنعت است و تلاش خواهد کرد از ظرفیت‌های این بخش برای رشد و توسعه نهایت استفاده را داشته باشد.

کد خبر 531817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.