مواظب باش به سرنوشت دیگر اسطوره ها دچار نشوی!

ژاوی هرناندز اسطوره و بازیکن سال‌های نه چندان دور کاتالان‌ها به زودی جایگزین کومان می‌شود که اخراج شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بالاخره بعد از مدت‌ها که تیم فوتبال بارسلونا با هدایت مربی هلندی خود، شرایط اسف باری را طی کرد، شب گذشته خوان لاپورتا رئیس باشگاه قید همکاری با کومان را زد و او را اخراج کرد.

حالا لاپورتا باید به اسطوره هلندی تیمش، غرامت ۱۲ میلیون یورویی پرداخت کند. پس از برکناری کومان، رسانه‌ها شروع به گمانه زنی کردند و اتفاقاً همه ی آنها روی یک اسم اتفاق نظر داشتند. آن شخص "ژاوی هرناندز" اسطوره و بازیکن سال‌های نه چندان دور کاتالان‌ها است.

فابریزیو رومانو خبرنگار اسکای اسپورت می‌گوید: "هیئت مدیره بارسلونا هفته‌ها پیش تماس‌های خود را با ژاوی آغاز کرده بودند، مذاکرات امروز برای بررسی وضعیت با السد و حل مسائل ادامه خواهد یافت، اطلاعیه رسمی هنوز قریب الوقوع نیست زیرا فرآیند تازه شروع شده است، ژاوی مربیگری در بارسا را می‌خواهد، اگر بارسا به یک مربی موقت نیاز داشته باشد، گزینه سرجی بارخوان سرمربی تیم دوم بارسلونا است"

جرارد رومرو خبرنگار اسپانیایی نزدیک به آبی اناری‌ها هم در راستای اهداف مهندس کاتالان‌ها در صورت سرمربی شدن گفته: "ژاوی به رحیم استرلینگ علاقه دارد و او را برای بارسا می‌خواهد. ژاوی همچنین می‌خواهد از دمبله و فاتی به عنوان وینگر استفاده کند. او یک مدافع سرعتی را هم لازم می‌داند که احتمالاً "ژولس کانده" از سویا مد نظرش است.

گفته شده که این مربی اسپانیایی همراه خودش یک مربی بدنساز خوب به تیم می‌آورد و برادرش هم او را همراهی می‌کند. ضمن آنکه دکتر ریکارد پرونا که تو زمان انریکه در بارسا حضور داشت؛ مجدداً به نیوکمپ باز خواهد گشت.
همین که مرد اسپانیایی در یافته که تیم از نظر بدنسازی مشکل دارد یک نکته مثبت به شمار می‌رود.

جوردی بلانکو خبرنگار ESPN معتقد است ایده بارسلونا این است که یک مربی موقت به مصاف آلاوز ، دیناموکیف و سلتا برود. ژاوی در تعطیلات فیفا دی به تیم ملحق خواهد شد. اگر اتفاق خاصی نیفتد، "آلبرت کاپلاس" سرمربی موقت خواهد بود و فردا به همراه لاپورتا در کنفرانس مطبوعاتی حاضر می‌شود. بنابراین ژاوی در بازی مقابل اسپانیول روی نیمکت می‌نشیند.

ایدو پولو خبرنگار نزدیک به بارسا هم گفته: بارسلونا می‌خواهد ژاوی در بازی مقابل دینامو کیف (۱۱ آبان) سرمربی تیم باشد اما السد می‌خواهد ژاوی در دیدار مقابل الدحیل (۱۲ آبان) روی نیمکت تیم حضور داشته باشد.

خاوی میگل (خبرنگار نزدیک به ژاوی) هم معتقد است: مدیران السد به ژاوی قول داده‌اند که به محض رسیدن پیشنهادی از بارسلونا، جلوی خروج وی را نخواهند گرفت. مرد اسپانیایی کاملاً توافق کرده و حالا قرار است رافائل یوستی و متئو آلمانی مشاوران ارشد لاپورتا برای حل مسئله ژاوی، به قطر سفر کنند.

اما برویم سراغ بحث درمورد سپردن سکان هدایت بارسلونا به ژاوی. خیلی‌ها می‌گویند ‏انتخاب ژاوی در این برهه‌ی زمانی می‌تواند اشتباه‌ترین انتخاب ممکن هم برای تیم و هم برای خود ژاوی باشد. انتخاب او یک ریسک بزرگ است. نمی‌توان با قاطعیت گفت که بد است یا خوب؛ اما شاید الان جای ریسک کردن و انتخاب کارت برنده آینده بارسلونا نیست.

تیم در وضعیتی است که با ادامه دادن این شرایط؛ سهمیه لیگ قهرمانان نمی‌گیرد و در همین فصل لیگ قهرمانان هم از مرحله گروهی بالا نخواهد آمد. ژاوی اگر نتواند این تیمی که تعادل و روحیه برنده شدن ندارد را نجات بدهد؛ در آخر همین فصل فرصتش میسوزد و به عاقبت ستین و پیرلو و لمپارد دچار می‌شود.

این تیم را فقط یک مربی بزرگ که بتواند رختکن را کنترل کند و به تیم شوک بدهد، می‌تواند دوباره سرپا کند، نه یک مربی‌ای که هنوز آزمون مهمی پس نداده است. بارسایی‌ها اصلاً دوست ندارند اتفاقی که برای کومان افتاد برای ژاوی هم رخ بدهد. او بدون شک در آینده مربی بزرگی برای نسل جدید بارسلونا می‌شود. اما این نسل جدید هنوز شکل نگرفته که ژاوی بخواهد آن را به قله برساند.

اگر ژاوی سرمربی بارسا لقب بگیرد؛ کاتالان‌ها باید چشم‌شان را روی این فصل و نتایجش ببندند، و از فصل بعد بارسلونای ژاوی را زیر نظر بگیرند، ولی به چه قیمتی؟ به قیمت اینکه شاید فصل بعد را از لیگ کنفرانس اروپا با ژاوی شروع کنند؟

اما از یک نگاه مثبت هم می‌توان ژاوی را آنالیز کرد.

بله، او تجربه مربیگری اروپایی ندارد، بله، او در پایین‌ترین لیگ سطح پایین قطر مربیگری کرده؛ درست است تفاوت سطح بین آسیا و اروپا زیاد است و نمی‌شود مقایسه کرد؛ ولی این دلیل نمی‌شود که در همین تیم‌های آسیایی کار راحتی داشته باشد، چون به همان مقدار بازیکنان هم سطحشان پایین‌تر است، ولی ژاوی بهترین بازی را از آنها می‌گیرد.

بازی گرفتن به این شکل از بازیکنای آسیایی کار راحتی نیست. مهم نحوه بازی و نتیجه است که تیم ژاوی در هر دو گزینه دست بالا را دارد. ژاوی با تیمش سومین تیم با ارزش قطر است و اکثر جام‌های داخلی را هم درو کرده با ارائه‌ی بازی‌های چشم نواز.

یکی دیگر از شاخصه‌های بارز بین مرد هلندی و اسطوره اسپانیایی؛ سطح مصاحبه‌ها و احترام به بازیکن و مدیر خودی است؛ کاری که کومان اصلاً بلد نبود. ضمن اینکه بارسا بر خلاف بازی‌های کسل کننده زمان کومان، با ژاوی حداقل شوت در چارچوب خواهد زد و به اصل تیکی تاکا بازمی‌گردد.

کد خبر 531752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.