بررسی حمله سایبری به سامانه جایگاه‌های سوخت

یک کارشناس فضای سایبر گفت: با حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت اهمیت رزمایش‌های سایبری که قبلاً کم اهمیت جلوه می‌کرد، نمایان شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کاوه منگلی با حضور در شبکه خبر، توضیحاتی در زمینه انواع حمله سایبری و راه‌های مقابله و پیشگیری از این حملات در کشور مطرح و اظهار کرد: با حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت اهمیت رزمایش‌های سایبری که قبلاً کم اهمیت جلوه می‌کرد، نمایان شد.

وی ادامه داد: به هرگونه تلاش برای دسترسی غیر مجاز به اطلاعات یک سامانه حمله سایبری گفته می‌شود؛ این تلاش می‌تواند برای سرقت، تخریب، جاسوسی و اهداف مختلف دیگری و با انواع مختلفی باشد.

این کارشناس فضای سایبر افزود: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که ضریب نفوذ کامپیوترها روزبه‌روز بیشتر می‌شود و اهمیت این ساختارها برای زندگی ما هر روز بیشتر نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: راه‌های حملات سایبری زیاد است؛ انواع بدافزارها، حملات منع دسترسی، شنود و… اما باید بررسی شود که حملات سایبری با چه هدفی شکل گرفته و از چه راهی انجام می‌شود؛ قالب این حملات از منابع ناشناس شکل می‌گیرد.

منگلی در رابطه با اهداف حملات سایبری گفت: اهداف این حملات می‌تواند سرقت، تخریب و جایگزینی اطلاعات یا از کار انداختن سیستم باشد؛ اهداف بسته به نوع حمله به هر چارچوبی که برای مهاجم تعریف شود می‌تواند متفاوت باشد.

وی ادامه داد: در چند ماه اخیر نیز بحث پگاسوس در دنیا بسیار مطرح شد که درواقع یک بدافزار اسرائیلی است. این حملات صرفاً یک حمله خاص نیست بلکه ترکیبی از انواع دسترسی‌ها و حملاتی است که در نهایت منجر به یک حمله کلی‌تر می‌شود که در ایران نیز در روزهای گذشته شاهد آن بودیم؛ حمله منع دسترسی ایجاد کرد و ممکن است اطلاعات نیز به‌سرقت برود.

منگلی در رابطه با افزایش قدرت حملات در مرور زمان بیان کرد: قطعاً طی پیشرفت ابزارهای کامپیوتری آسیب‌ها نیز بیشتر می‌شود؛ متأسفانه باید بدانیم که هرچقدر ما به دنیای سایبر وابسته شویم خطرات آن نیز بیشتر می‌شود و این موضوع کاملاً طبیعی است. اگر ما روزی نگران تصادف با ماشین در مسافرت بودیم، امروزه هنگام سفر با هواپیما خطرات بیشتری ما را تهدید می‌کند ولی دلیل نمی‌شود که از هواپیما استفاده نکنیم؛ بلکه باید همزمان با استفاده از این فضا، امنیت آن برقرار کنیم.

وی تصریح کرد: در زمان برگزاری رزمایش‌های پدافند سایبری برخی می‌خندیدند و می‌گفتند آیا با دشمن مجازی رزمایش برگزار می‌کنید؟! دشمن سایبری نیازمند رزمایش سایبری است.

کد خبر 531674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.