نقش رویدادهای فرهنگی در برندسازی گردشگری شهر

یکی از اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ توسعه گردشگری کشور مبنی بر شرایط فرهنگی و تاریخی کشور است که ارتباطی سازنده و اثر بخش با جهان ایجاد خواهد کرد؛ فرهنگ مقوله‌ای است که مورد توجه برنامه ریزان حوزه گردشگری کشور قرار گرفته و غنای آن سبب توجه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه رابطه‌ای دو جانبه بین فرهنگ و گردشگری به عنوان یک مولد اقتصادی به وجود آمده است. فرهنگ با نفوذ قوی خود می‌تواند به بهترین وجه ماهیت، هدف، ساختار و کارکرد گردشگری را توضیح دهد. فرهنگ منبعی حیاتی برای توسعه گردشگری محسوب شده و گردشگری نیز سهم مهمی در توسعه فرهنگی دارد.

گردشگری فرهنگی نقش مهمی در حفظ فرهنگ و تاریخ اجتماعات مختلف دارد؛ زمانی که سنت‌ها، جشن‌ها، آئین‌ها و باورها باز زنده شده و به مخاطبان امروزی معرفی دوباره می‌شود، می‌تواند به تقویت میراث فرهنگی و معنوی منجر شود که این امر منجر به احیای الگوهای فرهنگی فراموش شده می‌شود و چهره دیگری به نسل امروز معرفی می‌کند.

گردشگری رویداد، گونه‌ای نوین از گردشگری فرهنگی و یکی از جاذبه‌های این نوع گردشگری برای شهرها است که با سایر انواع گردشگری در پیوند بوده و به نوعی معرف وجود فرهنگ و رفتار و آداب و رسوم خاص در منطقه و شهر است که به دلیل قدمت تاریخی و ارزش فرهنگی برای گردشگران از اهمیت خاصی برخوردار است.

فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری همچون نمایشگاه‌های عکس، کتاب، کنسرت‌ها، جشنواره‌های موسیقی، جشنواره‌های فیلم و فرهنگ بومی، جشنواره‌های خوراک و نوشیدنی، جشنواره‌های مذهبی و سیرک‌ها از جمله رویدادهایی هستند که می‌توانند شاخص‌های گردشگری رویداد محسوب شده و در گردشگری فرهنگی نقش مهمی را ایفا کنند.

جذب توریسم در شهرها با کمک رویدادهای فرهنگی

«علی‌اکبر بنی‌اسدی»؛ کارشناس ارشد مدیریت، مدیر سابق مرکز آموزش‌های شهروندی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان در این باره به ایمنا در این باره می‌گوید: تایوان، سنگاپور و ترکیه از کشورهای در حال توسعه‌ای هستند که در حال برنامه‌ریزی برای استفاده بهتر از گردشگری فرهنگی با تاکید بر رویدادهای فرهنگی و بهره برداری از عناصر فولکلوریک بوده و همه ساله توانسته‌اند خیل عظیمی از گردشگران مشتاق را پذیرا باشند.

وی می‌افزاید: برگزاری رویدادهای مذهبی و فرهنگی پرسابقه و باستانی به عنوان رویدادهای گردشگری با هدف جذب بازدید کنندگان به شهر می‌تواند تا حد زیاد بازار گردشگری مسافرانی را تشکیل می‌دهند که برای دیدن رویدادها و یا تجربه شرکت در رویدادها به سفر و گردشگری می‌پردازند که با توجه به این مطلب برگزاری رویدادهای بزرگ در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی، هنری و ورزشی می‌تواند صنعت گردشگری بسیاری از شهرهای کشور را از حالت رکود خارج کند؛ چرا که شهرهای ایران مملو از آئین‌های سنتی بوده که برای هر گردشگر از جذابیت لازم برخوردار است.

وی ادامه می‌دهد: برای توسعه این نوع گردشگری، برنامه‌ریزی و مدیریت با توجه به اهداف و اصول توسعه پایدار گردشگری، فرایند چندوجهی است که در کنار مسئولین و نهادهای گوناگون مسئول، حضور سرمایه گذار بخش خصوصی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بنی اسدی تصریح می‌کند: فعال کردن و توسعه صنعت گردشگری، بی شک نیازمند مشارکت و همکاری‌های بخش خصوصی است در پویایی این فرآیند، بخش مهم دیگری تأثیرگذار بوده به خصوص در شهرهایی که صنعت گردشگری آن از رشد قابل توجهی برخوردار نیست.

وی خاطرنشان کرد: آیتم‌هایی مانند آگاه سازی، مطرح نمودن و تبلیغات جاذبه‌های گردشگری فرهنگی اعم از باورها و آداب و سنن و برگزاری رویدادها در کنار رشد و توسعه بسترهای گردشگری می‌تواند تا حد زیادی در تصویرسازی گردشگری شهری این شهرها مؤثر واقع شود که بی شک برگزاری رویدادها می‌تواند قدم مهمی باشد.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان تصریح می‌کند: برند ٫سازی گردشگری که هدف اصلی آن برند سازی در مقصد گردشگری و تبدیل یک موقعیت مکانی به مقصد می‌باشد، مقوله‌ای است که تأثیر زیادی در جذب گردشگر دارد. به نظر می‌رسد با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی شهرهای ایران، گردشگری رویدادهای فرهنگی بیش از سایر رویدادها زمینه رشد دارد، اما آنچه که مهم است برنامه‌ریزی درست و راهبردی برای بهره گیری و استفاده از این پتانسیل هاست که زمینه رشد گردشگری و افزایش درآمد و اشتغال را به همراه خواهد داشت و مساله اساسی این بوده که برگزاری رویدادهای فرهنگی در شهرها چه تأثیری در جذب گردشگر و برندسازی مقصد گردشگری در آن شهر دارد.

وی ادامه می‌دهد: برگزاری انواع مختلفی از جشنواره‌های فرهنگی می‌تواند انتخاب مقصد از جانب گردشگرانی که به دنبال محصولات متنوع و جدید فرهنگی هستند را تحت‌الشعاع قرار دهد و سبب ایجاد یک تصویر ذهنی مناسب از پتانسیل‌های فرهنگی آن شهر شده و در راستای برند سازی مقصد گردشگری شهری گام بردارد.

بنی اسدی در خصوص تعریفی جامع از گردشگری فرهنگی می‌گوید: گردشگری بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیا به حساب می‌آید.صنعت گردشگری امروزه به قدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نیز می‌نامند.گردشگری فرهنگی، یکی از شاخه‌های مهم و تأثیرگذار در صنعت گردشگری و یکی از پررونق‌ترین گردشگری‌های گذشته و حال و یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند علاوه بر منافع اقتصادی، زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی را نیز پوشش دهد و عبارت است از مسافرت افراد از محل سکونت خود به مکان‌هایی که جاذبه‌های فرهنگی دارند. این جابجایی به قصد کسب اطلاعات برای ارضای نیازهای فرهنگی گردشگران انجام می‌شود. در واقع گردشگران فرهنگی با انگیزه‌هایی مانند علاقه به تاریخ، شناخت روحیات ملت‌ها، افزایش دانش فرهنگی و پژوهش درباره یک موضوع تاریخی به مسافرت می‌پردازند.

او می‌گوید گردشگری فرهنگی طبق اصول جهانی به دو نوع تقسیم می‌شود و می‌افزاید: گردشگری نوع اول که دیدار از سایت‌های ملموس مانند موزه‌ها، سایت‌های تاریخی، باستان شناسی، معماری و … می‌باشد و گردشگری نوع دوم که شامل آثار میراثی ناملموس مانند آداب و رسوم، فرهنگ، نوع معیشت و جنبه‌های علمی مردم شناسی می‌شود.طبق آمار سازمان جهانی گردشگری، ۳۷ درصد گردشگری بین‌المللی با انگیزه فرهنگی است و به‌طور چشمگیری این فرایند در حال افزایش است.

وی می‌افزاید: از مزیت‌های گسترش گردشگری فرهنگی این است که فرهنگ جامعه میزبان را به دیگر جوامع و علاقمندان معرفی می‌کند و در راستای این معرفی باعث تقویت غرور و همبستگی جامعه میزبان و افزایش آستانه تحمل آنها در برابر فرهنگ‌های دیگر می‌شود. همچنین بررسی‌ها و مطالعات دیگران نشان می‌دهد که استمرار مراودات گردشگری، ین یک جامعه با جوامع دیگر در مدت زمان طولانی، موجب بروز تغییر و تحولات فرهنگی و شکل گیری فرایند اجتماعی نسبتاً مشخصی می‌شود، به این ترتیب که هم شهروندان جامعه میزبان و هم گردشگران تحت تأثیر فرهنگ یکدیگر قرار می‌گیرند.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان گردشگری رویدادها را با گردشگری فرهنگی متمایز می‌داند و در خصوص آن می‌گوید: رویدادها به عنوان یکی از محرک‌های گردشگری و عامل مهم توزیع و باز توزیع گردشگران به مناطق مختلف در فصل‌های مختلف مطرح است، رویدادها از جمله عناصری هستند که می‌توان در صورت تبیین درست، در مسیر تبدیل شدن به جاذبه، آنها را به محور توسعه گردشگری در زمان یا مکانی خاص تبدیل ساخت، ایران به لحاظ فرهنگی از غنای بالایی برخوردار است و با سازمان دهی و مدیریت اجرایی رویدادها، به ویژه رویدادهای فرهنگی می‌تواند از این فرصت طلایی درجهت کسب منافع اقتصادی و فرهنگی ناشی از اجرای چنین رویدادهایی به خوبی بهره مند شود.

نقش گردشگری رویداد در رونق گردشگری شهرها

بنی اسدی می‌گوید: گردشگری رویداد، شامل تمامی رویدادهای برنامه‌ریزی شده است که در رویکردی یکپارچه به توسعه و بازاریابی شناخته می‌شود. رویدادها می‌توانند در دسته‌هایی همچون رویدادهای ورزشی، دینی، فرهنگی، و… بخش بندی شوند. رویدادهای فرهنگی شامل نمایش آداب و رسوم و سنت‌های فرهنگی و برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره هاست.

وی ادامه می‌دهد: جشنواره‌ها به دلایل متفاوت و با محتوای مختلفی چون طنز، فیلم و موسیقی، صنایع، میراث فرهنگی قومی و بومی، سنن مذهبی، مناسبت‌های مهم تاریخی، رویدادهای ورزشی، خوراک و نوشیدنی، گردش فصل‌ها و محصولات کشاورزی برگزار می‌شوند.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان ادامه می‌دهد: بازدیدکنندگان اساساً به علت علاقه خاص به آن محصول، رویداد، میراث یا سنتی که جشن گرفته می‌شود در این رویدادها شرکت می‌کنند. جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های محلی به یک مقصد، سرزندگی می‌بخشند و جذابیت گردشگری آن را افزایش داده و با انعکاس فرهنگ‌های محلی و قومی، به بخشی از گردشگری فرهنگی تبدیل شوند بنابراین گردشگری رویدادها می‌تواند با جلب افکار عمومی و به ویژه گردشگران، مایه توجه بیشتر به رویدادها و در نتیجه زنده ماندن آنها شود. با توجه به تنوع و گستردگی رویدادهای گوناگون در ایران، گردشگری رویدادها دارای توانمندی‌های بسیاری در جذب گردشگر و توسعه گردشگری است.

برندسازی مقصد گردشگری

وی در خصوص برند مقصد گردشگری می‌گوید: برند گردشگری، تصویری از مقصد در ذهن گردشگر است که با توجه به تجربه وی از مقصد به وجود می‌آید بنابراین باید بیشترین تلاش را برای تشکیل تصویری خوب و مناسب از مقصد در ذهن گردشگر داشت تا ذهن گردشگر با تجربه خوشی که از مقصد داشته اقدام به برند سازی دقیقی در این زمینه کند.

بنی اسدی می‌افزاید: تصویر مقصد در بازار گردشگری رویداد نیز اهمیت دارد و تصویر مثبت حاکی از اجرای رویداد و ترویج آن است. برند سازی شهری که بر اساس کاربرد مسئولیت و ذکاوت حوزه‌های تخصصی مختلف است؛ به توسعه تصویری نو از مکان که جذابیت را به همراه دارد می‌پردازد که بر اهمیت این پدیده می‌افزاید. در مجموع شهرها مانند کالاهایی هستند که هویت و ارزششان به عنوان کالایی در بازاریابی باید طراحی شوند.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری سمنان می‌گوید: برگزاری فعالیت‌ها و جشنواره‌های فرهنگی همراه با برنامه‌های متنوع و جذاب و ایجاد تسهیلات برای حضور و مشارکت سرمایه گذاران و بخش خصوصی تأثیر مثبت و معنی داری بر رشد گردشگری و برند سازی مقصد گردشگری می‌گذارد. زمانی که یک جامعه به یک مقصد گردشگری تبدیل می‌شود، کیفیت زندگی و نظام‌های ارزشی و آداب و سنن شهروندان آن تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بنابراین با برنامه‌ریزی دقیق و راهبردی می‌توان با بهره گیری از مزیت‌های فرهنگی و برگزاری رویدادها و انواع مراسم ورزشی، فرهنگی و هنری، تصویر ذهنی یک شهر را بهبود بخشید.

کد خبر 531654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.