۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
مزایا و معایب بام‌های سبز

طی چند دهه گذشته، بام‌های سبز در سراسر قاره اروپا و اخیرا در ایالات متحده آمریکا به محبوبیت ویژه‌ای دست یافته است؛ با وجود مزایای بیشمار این استراتژی، معماران معایبی نیز در سبزسازی بام خانه‌ها یافته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نبود فضاهای کافی در شهرهای امروزی در پی افزایش قابل توجه جمعیت و به تبع، توسعه شهری، همواره مردم و معماران سراسر دنیا را به ایجاد پوشش‌های سبز گیاهی در شهرها سوق داده است. از دیوارهای سبز گرفته تا بالکن‌های ساختمان‌ها و حتی راهروهای باریک بین دو سازه، پوشش‌های سبز بخش اعظمی از طراحی سازه‌های امروزی اروپا را از آن خود کرده است. در این میان، بام‌های سبز در میان مردم از محبوبیت بیشتری برخوردار است چرا که تمام ساکنان یک ساختمان می‌توانند از فواید آن بهره‌مند شوند. اغلب مزایای بام‌های سبز برای همگان آشکار است اما جالب اینجاست که این پوشش‌های گیاهی معایبی نیز برای ساختمان میزبان و ساکنانش نیز در پی دارد. در ادامه ضمن مروری بر فواید بام‌های سبز به شرحی کوتاه از معایب آن نیز پرداخته می‌شود.

بام‌های سبز، عایق‌هایی در مقابل آلودگی صوتی

بدیهی است که سر و صدای بیرونی همواره باعث ایجاد مزاحمت در فضاهای داخلی سازه‌ها می‌شود؛ کارکنان مراکز تجاری همیشه از اینکه صدای ترافیک بیرون باعث اختلال در روند کاری آن‌ها شده است شاکی بوده‌اند و بدون شک، ساکنان خانه‌های مسکونی نیز راضی به شنیدن سر و صدای هواپیماهای در حال پرواز به ویژه در حین استراحت خود نیستند. بام سبز لایه ضخیمی از گیاهان را بر فراز یک سازه به وجود می‌آورد که همچون عایقی در مقابل اصوات مزاحم به جذب ۳۰ درصد آلودگی‌های صوتی زیست‌محیطی منجر می‌شود.

مزایا و معایب بام‌های سبز

بعد زیبایی شناسی بام‌های سبز

این واقعیت که پوشش‌های سبز هر بازدیدکننده یا عابر پیاده‌ای را با زیبایی اعجاب‌انگیزش به خود جذب می‌کند بر هیچکس پوشیده نیست. در مورد بام‌های سبز نیز این واقعیت صدق می‌کند به طوری که گزارش‌ها حاکی است گرایش مردم به خرید یا اجاره سازه‌هایی با پوشش سبز نسبت به سایر ساختمان‌های بتنی یا شیشه‌ای به مراتب بیشتر است. بشر ذاتاً از معماری‌های زیبا لذت می‌برد که بام‌های سبز می‌تواند در افزایش چشمگیر زیبایی یک سازه نقش مهمی ایفا کند.

تنظیم دمای محیط

به طور کلی، وجود طبیعت برای تنظیم دمای محیط بسیار حائز اهمیت است چرا که پوشش‌های گیاهی به جذب حرارت در روزهای گرم و انتشار آن به هنگام سردی هوا کمک زیادی می‌کند. امروزه در بسیاری از نقاط دنیا، معماران صرف نظر از دیگر مزایای بام‌های سبز از این پوشش‌های گیاهی برای بهبود دمای ساختمان‌ها بهره می‌گیرند. تجربه ثابت کرده که فضای داخلی ساختمان‌هایی با بام سبز، طی فصول تابستان خنک و در روزهای سرد زمستانی نسبت به سایر ساختمان‌های اطراف از دمای مطلوب‌تری برخوردار بوده است.

مزایا و معایب بام‌های سبز

بهبود کیفیت هوا

شاید گفتن این حرف که پوشش‌های گیاهی به جذب دی اکسید کربن و سایر ذرات معلق در هوا کمک می‌کند و از این طریق در پاکسازی هوا از آلاینده‌ها سهیم است کمی تکراری باشد با این حال، واقعیت این است که در مناطقی از شهرها با بیشترین پوشش گیاهی، خواه به شکل بام باغ، دیوار یا فضاهای سبز مردم هوای پاک را تنفس و از نظر سلامت نیز در مقایسه با ساکنان سایر نقاط شهر وضعیت سلامت بهتری را تجربه می‌کنند.

جذب آب باران و مزایای بیشمار آن

جاری شدن آب باران در کوچه پس کوچه‌ها یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهرهای امروز به شمار می‌رود که در موارد زیادی می‌تواند به وقوع سیل منجر شود. بام‌ها یا به طور کلی سایر پوشش‌های سبز بخش قابل توجهی از آب باران را به خود جذب می‌کند، از جاری شدن آن در کوچه و خیابان‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد و از این طریق، احتمال وقوع سیل را به حداقل می‌رساند.

افزایش ارزش پایدار سازه‌ها

وجود فضاهای سبز بر بام، بالکن یا دیوارهای یک سازه به پایداری هر چه بیشتر آن کمک می‌کند و حتی ممکن است گواهینامه‌های پایداری متعددی نظیر "بریم" را برای آن به ارمغان آورد. در نتیجه ساختمان با قیمتی به مراتب بالاتر از سایر ساختمان‌ها آن می‌تواند به فروش برسد یا برای اجاره در اختیار مردم قرار گیرد.

مزایا و معایب بام‌های سبز

بالا بردن تنوع زیستی در منطقه

پرنده‌ها، حشرات و سایر موجودات زنده اغلب از محیط‌های شهری در گریز است چرا که فضایی برای پرورش آن‌ها وجود ندارد. با این حال، وجود بام‌های سبز می‌تواند به جذب حیات وحش کمک زیادی کند و مزایای افزایش تنوع زیستی را برای شهرها به ارمغان آورد. معماران در بعضی از نقاط دنیا برای ایجاد بام‌های سبز بسیار خلاقانه عمل می‌کنند و به ساخت مسیرهایی جدا از هم برای پرندگان و حشرات در پوشش‌های گیاهی می‌پردازند که این اقدام، تنوع زیستی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

افزایش مقاومت بام‌ها

نصب بام‌های سبز می‌تواند به حفظ سازه‌ها در مقابل باران‌های اسیدی و اشعه‌های خورشیدی کمک کند که این امر به سهم خود در افزایش پایداری نقش مهمی به عهده دارد.

معایب بام‌های سبز

بام‌های سبز اگرچه مزایای بیشماری برای شهرها و ساکنان ساختمان میزبان خود به ارمغان می‌آورد با این حال، معایبی نیز در پی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هزینه بسیار سنگین نصب پوشش گیاهی اشاره کرد. زیرساخت‌های این پوشش‌های سبز مستلزم طراحی‌های ویژه است و تجهیزات خاصی را نیز می‌طلبد تا مقاومت سازه را در مقابل وزن سنگین باغ تضمین کند. به همین دلیل، بسیاری از مردم جهان به ویژه افرادی با درآمد متوسط یا پایین از اجرای این استراتژی در سازه‌ها خودداری به عمل می‌آورند و به ساخت همان بام‌های ساده و اغلب پوشیده از آسفالت بسنده می‌کنند که البته این کار پیامدهای منفی زیادی برای محیط زیست در پی دارد.

از سوی دیگر، نصب بام‌های سبز در ساختمان‌های قدیمی به هیچ وجه معقول نیست چرا که این سازه‌ها اغلب از مقاومت کافی برای تحمل بار سنگین باغ‌ها را ندارد و ممکن است در مدت زمانی کوتاه فروپاشی کند.

مزایا و معایب بام‌های سبز

کد خبر 531581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.