آقای اسطوره؛ مانده‌ای تا غرامت بگیری؟

سرمربی تیم فوتبال بارسلونا با وجود تحقیر در مقابل رئال مادرید و حمله هواداران به ماشینش؛ همچنان قصد استعفا دادن ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند شب پیش بارسا رقابت حساس ال کلاسیکو را به رئال مادرید باخت. کومان به شکل عجیبی تحت فشار و آماج حملات آبی اناری‌ها قرار دارد اما عجیب است که خودش هم استعفا نمی‌دهد.

آبی اناری‌ها؛ چند فصلی است که روی نیمکت و حتی در مسائل مربوط به باشگاه، شرایطی اسفناک را تجربه می‌کنند. رفتن؛ مسی، بی اعتمادی به مدیران و البته اوضاع بد اقتصادی و کرونا، به یک طرف، مشکلات با کومان هم به سمتی دیگر اوضاع را بدجور وخیم کرده است.

مدیریت غلط سال‌های اخیر بارتومئو و البته بحران کرونا، ضربه‌ی سنگینی به بارسا زد. خریدهای بی کیفیت و گران قیمت و انتخاب‌های اشتباه برای پذیرفتن سکان هدایت کاتالان‌ها؛ تیم را به ورطه نابودی کشانده است. موضوعی که حالا لاپورتا برای حل آن با مشکل مواجه شده است.

بعد از ناکامی‌های پی درپی در لیگ قهرمانان اروپا که منجر به سه حذف تلخ همراه با کامبک خوردن شد، رئیس وقت، ارنستو والورده را اخراج کرد و تا کیکه ستین به هدایت آبی اناری‌ها برسد. کیکه هم روند اصف باری داشت پس مدت کوتاهی اخراج شد.

بارتومئو بلافاصله به کومان وارد مذاکره شد تا سرمربی گری بارسا را قبول کند. اسطوره هلندی با تیم ملی کشورش قراداد داشت اما او که عاشق تیم بود، ترجیح داد در حساس‌ترین مقطع فصل ۶ میلیون یورو از جیبش غرامت پرداخت کند و از هلند به بارسلون بیاید.

در بحبوحه‌ی انتخابات بارسا؛ مسی با بارتومئو به مشکل خورده بود و حتی وقتی لاپورتا رئیس شد؛ همه فکر می‌کردند اوضاع بهتر می‌شود. رئیس جدید اما، به بهانه اوضاع مالی بد؛ مسی را فراری داد و با مرد هلندی هم به مشکل خورد.

لاپورتا اصلاً رابطه خوبی با اسطوره بارسا نداشت و او را مناسب مربیگری تیمش نمی‌دانست. بند فسخ ۱۲ میلیون یورویی کار را برای اخراج کومان سخت کرد و بارسا که وضعیت مالی بدی دارد؛ ترجیح داد با کومان ادامه دهد. اما حالا که به نتایج نگاه می‌کنیم؛ اوضاع خیلی وخیم است.

دو شکست سه بر صفر برابر بایرن مونیخ قدرتمند و بنفیکا در لیگ قهرمانان اروپا، روند فاجعه بار در لالیگا و بازی‌های بی برنامه تیم؛ و شکست و تحقیر برابر بزرگان، به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد که کومان مرد بازی‌های بزرگ نیست و البته نمی‌تواند به بارسا چیزی اضافه کند.

مثلاً همین بازی مقابل رئال مادرید در ال کلاسیکو را نگاه کنید؛ کومان انگار سردرگم بود. او به عجیب‌ترین شکل ممکن ترکیب تیمش را چیده بود و به سرجینیو دست که مدافع راست است؛ در پست وینگر بازی داده بود. یا آگوئرویی که تک گل بارسا در شکست دو بر یک را زده بود از دقیقه ۶۰ وارد زمین شد.

پس از پایان بازی هواداران عصبانی بیرون از ورزشگاه نیوکمپ منتظر سرمربی ماندند و هنگام خروج وی؛ به ماشینش حمله ور شدند. این درحالی بود که همسرش هم داخل ماشین بود و حسابی ترسیده بود. کاری که باشگاه بارسلونا بشدت آن را محکوم کرد، و اعلام کرد عوامل برخورد خواهد کرد.

در همین خصوص لوئیس کانوت؛ روزنامه نگار و دوست نزدیک به کومان اعلام کرد: من مدت کوتاهی پس از اینکه برخی از هواداران به کومان توهین کردند با او صحبت کردم. او را متأثر و بسیار ناراحت دیدم، زیرا همسرش را نگران دید. وقتی دید مردم به ماشینش ضربه می‌زنند، احساس درماندگی و ترس کرد. کومان معتقد است هوادارانی که بعد از الکلاسیکو با او مواجه شدند، عمدتاً برای بازی در نیوکمپ حضور نداشتند. برخی به او توصیه کردند که از در پشتی نیوکمپ خارج شود، زیرا مقابل درب ورودی جمعیتی از هواداران خشمگین قرار داشت.

نکته‌ی جالب اما؛ اینجاست که چرا خود سرمربی وقتی میبیند که اوضاع خراب است و او بیش از این نمی‌تواند شرایط را بهتر کند، استعفا نمی‌دهد و کنار بکشد؟ چرا آدم‌ها انقدر در برابر رفتن و کنار کشیدن مقاومت می‌کنند؟ چرا کومان نمی‌رود تا حرمت اسطوره بودنش حفظ شود؟ چرا فکر می‌کند کاری که تا الان در انجامش موفق نشده؛ از این به بعد می‌تواند موفق شود؟

در اینکه کومان اسطوره‌ی بارسا است و باید بخاطر روزهای خاطره انگیزی با پیراهن این تیم ثبت کرده، هیچ شکی نیست. اما او واقعاً درحد مربیگری بارسا نیست و نمی‌تواند چیزی بیشتر از این به باشگاه و بازیکنان اضافه کند. حالا هرچقدر هم که از جییب خودش غرامت پرداخت کرده باشد تا روی نیمکت مربیگری کاتالان‌ها بنشیند.

نیکو کواچ هم در زمان رهبری بایرن مونیخ؛ تیمش خوب نتیجه نمی‌گرفت اما او مدعی بود تیمش در مسیر درستی حرکت می‌کند ولی از زمانی که هانسی فلیک آمد به همه نشان داد مسیر درست چیست؛ و با آن تیم فصل رویایی را پشت سر گذاشت و صاحب ۳ گانه تاریخی شد.

کومان باید برود تا وقتی نامش بر زبان آمد؛ یاد فداکاری‌اش بیوفتیم و بگوییم آن زمان که کسی جرأت نداشت هدایت بارسا را بدست بگیرد؛ او خطر کرد و پذیرفت. اما حالا که لاپورتا می‌تواند او را اخراج کند؛ خود مرد هلندی هم که مثلاً اسطوره‌ی باشگاه است؛ مانده تا در صورت اخراج؛ غرامت بگیرد.

کد خبر 531393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.