دولتمردان تئاتر را به عنوان یک هنر ضروری بشناسند

یک عضو هیئت علمی دانشگاه هنر غیرانتفاعی سپهر گفت: متأسفانه تئاتر در جامعه ما به عنوان یک هنر اندیشه محور توسط دولتمردان، ضروری تلقی نمی‌شود.

لیلا پرویزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره وضعیت کنونی تئاتر اصفهان، اظهار کرد: تئاتر امروزه با اندک بودجه‌ای که توسط دولتمردان به آن اختصاص داده می‌شود با حداقل‌ها به زور نفس می‌کشد.

وی افزود: در تمام جهان تئاتر به عنوان هنری شناخته می‌شود که نشانه اتفاق‌های حال حاضر یک جامعه است و اگر جامعه‌ای رو به زوال برود اولین نشانه‌های آن در تئاتر رصد می‌شود، اما متأسفانه در کشور ما ضرورت وجود این هنر خردورز درک نمی‌شود.

پرویزی تصریح کرد: به کمک این هنر نشانه گذار که آینه تمام قد و تمام‌نمای زشتی‌ها، راستی‌ها و کژی‌هاست می‌توان درصدد چاره برآمد و فرهنگ یک جامعه را رصد کرد و ارتقا داد.

این پژوهشگر تئاتر خاطرنشان کرد: هنرمند همانند دیگر افراد جامعه، نیاز به ضروری‌ترین مسائل مثل سقفی برای خوابیدن، لباسی برای پوشیدن، غذایی برای خوردن و پزشکی برای درمان آلام و دردهایش دارد.

وی با اشاره به وضعیت هنرمندان در دوران شیوع ویروس کرونا افزود: متأسفانه در شرایط همه‌گیری ویروس منحوس کرونا تنها چیزی که برای قشر هنرمند درک و رعایت نشد این بود که هنرمند انسان است و انسان نیازهایی دارد. با پرداختی‌های یک تا دو میلیون تومانی صندوق حمایت از هنرمندان و خط فقری که ۱۲ میلیون تومان تعیین شده، چگونه می‌توان زندگی کرد و توقع رسیدن به هنر والایی را داشت.

این کارگردان تئاتر گفت: برای داشتن یک تئاتر رو به تکامل، توجه به مثلث مسئولان، هنرمندان و جامعه‌ای که از هنرمندان حمایت می‌کند بسیار مورد اهمیت است. اگر مسئولان به ضرورت تئاتر پی نبرند و تئاتر ی ها نتوانند معاش و امنیت روحی خود را تأمین کنند و در ادامه جامعه نتواند از نظر مالی و اقتصادی هنر و هنرمند خویش را حمایت کند، تئاتر همواره دغدغه مند باقی خواهد ماند.

پرویزی در خصوص تعداد اندک تماشاخانه‌ها در اصفهان گفت: در حال حاضر دو بخش خصوصی و دولتی سالن‌های تئاتر و تماشاخانه‌ها را ساماندهی می‌کنند که در بخش دولتی تا به امروز برای آن فکری نشده و تالار فرشچیان هم که در دست این بخش بود، از تجهیزات اندکی برخوردار است. این تالار در تمام ایام کرونا خاک خورد و در نهایت به بخش خصوصی واگذار شد.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا در دو سال گذشته کمر بخش خصوصی هم شکست و نه تنها برای افزایش تعداد تماشاخانه‌ها در این مدت کاری صورت نگرفت، بلکه بسیاری از سالن‌ها نیز بسته شد و سرمایه گذاران این بخش هم ورشکست شدند. در این بین تنها شهرداری تمام قد از تئاتر شهر حمایت کرد و تا جای ممکن برای به روی صحنه رفتن تئاتر شهر در برابر مشکلات ایستاد.

کد خبر 531353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.