وضعیت محله اتابک در شأن کلانشهر تهران نیست

عضو شورای شهر تهران در خصوص مسائل و مشکلات حقوقی و آسیب‌های اجتماعی محله اتابک تذکر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا شمس احسان در جلسه امروز (سه شنبه) شورای شهر تهران با اشاره به چالش‌های محله اتابک گفت: پروژه خانه به جای خانه در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ در محله اتابک واقع در منطقه ۱۵ تهران، با دید اجتماعی و انسانی برنامه‌ریزی شده بود تا ساکنان محله برای ماندن در همان محله تشویق شوند. در این پروژه که ۲۰ بلوک شهری را در بر می‌گرفت، ساکنان به جای دریافت وجه نقد ناشی از تملک املاکشان توسط شهرداری، خانه‌ای جدید به جای خانه‌ی فرسوده دریافت کردند؛ بدین صورت که در اراضی روبه‌روی همان خیابان محل اجرای طرح، در طول یک سال خانه‌های نوساز ساخته و پس از اسکان موقت ساکنان بافت فرسوده در خانه‌های نوساز، تخریب و نوسازی بافت فرسوده آغاز شد.

وی ادامه داد: با بروز چالش‌های حقوقی در سال‌های بعدی، صدور سند برای املاک جدید میسر نشد و محدودیت‌های جدی برای نقل و انتقال املاک محدوده پدید آمد که با گذشت بیش از یک دهه از سکونت افراد در خانه‌های جدید، این مشکل کماکان پابرجاست و امروز تعیین تکلیف یک هزار و ۲۰۰ قطعه مشاعی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مطالبات سکنه از مدیریت شهری که مجری پروژه مذکور بوده، مطرح است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در جریان اجرای این طرح املاک زیادی توسط شهرداری تهران تملک شده که در حال حاضر قریب به ۱۲۰ ملک به صورت رها شده و یا اراضی بلا استفاده در محله، زمینه ساز بروز انواع ناهنجاری‌های اجتماعی شده است، گفت: به دلیل فقدان وجود کلانتری در سطح محله ناامنی جدی وجود دارد به گونه‌ای که حتی در طول روز افراد به صورت آزادانه در محله نسبت به خرید و فروش و مصرف مواد مخدر اقدام می‌کنند. مجموعه این عوامل سبب شده که ضمن رکود شدید ارزش اقتصادی املاک که منجر به بی‌رغبتی سرمایه گذاران می‌شود، نوعی نبود حس تعلق به بافت و بحران بی اعتمادی اجتماعی و نهادی نیز پدید آید.

شمس احسان اضافه کرد: با توجه به اینکه وضعیت کنونی این محله به هیچ وجه در شأن ساکنان شریف و وجهه کلانشهر تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام نیست، بدین وسیله ضمن تذکر به شهردار تهران تقاضا دارم پیگیری حل مسائل و مشکلات ساکنین با اصالت این محدوده را با تشکیل کارگروه ویژه در اولویت قرار داده و زمینه بازگشت هویت و ارزش سکونت به این محله که در مجاورت بقعه مبارک امام زاده سید ملک خاتون شکل گرفته، شوند.

کد خبر 531318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.