ممنوعیت نصب بیلبورد در بافت تاریخی براتیسلاوا

شورای شهر براتیسلاوا قوانین سخت و مشخصی را برای تبلیغات خیابانی در پایتخت اسلواکی تصویب کرد؛ برای اولین بار در تاریخ مدرن این شهر، شوراها محل نصب ساختارهای تبلیغاتی مجاز را مستقیماً در طرح منطقه بندی گنجانده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرداری براتیسلاوا اعلام کرده است که این امر به بی نظمی تابلوهای تبلیغاتی و دیگر سازه‌های مخل کیفیت فضاهای شهری پایان می‌دهد. بر اساس قوانین تعیین شده، تابلوهای تبلیغاتی نباید مانع از مشاهده دیدنی‌های شهر شود و قرار دادن آن‌ها در برخی مکان‌ها ممنوع می‌شود.

در پایتخت اسلواکی، دیگر امکان نصب ساختارهای تبلیغاتی اعم از بیلبورد، بنر و استند خیابانی در نقاط مشخص شده طرح منطقه بندی شهر وجود ندارد. ساختارهای تبلیغاتی که طبق قوانین در مناطق مجاز نصب شده است، تا زمان اتمام مجوزها در مکان خود مستقر باقی می‌ماند اما پس از آن تعدادشان به تدریج کاهش می‌یابد.

در برابر اشخاص و مؤسسات حقیقی و حقوقی که از قانون ساختارهای تبلیغاتی شهر تخطی کنند، اقدام جدی صورت خواهد گرفت. در چنین مواردی، شورای شهر پرونده را به مقامات مسئول منطقه ارسال کرده و شکایت را تنظیم می‌کند. اقدامات قانونی ممکن است سال‌ها طول بکشد، اما در نهایت براتیسلاوا را از شر تبلیغات رها می‌کند. این شهر تنها در سال ۲۰۲۱ موفق به حذف ۴۱۱ بیلبورد تبلیغاتی شده است که از نظر آماری، رقمی بی‌نظیر تلقی می‌شود.

ممنوعیت نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در بافت تاریخی براتیسلاوا

بر اساس قوانین جدید؛

  • این شهر به چهار منطقه نظارتی تقسیم می‌شود.
  • قرار دادن تابلوهای تبلیغاتی با سطح بزرگ‌تر از ۱۳ متر مربع در همه مناطق ممنوع است.
  • نصب سازه‌های تبلیغاتی در محیط‌های طبیعی، از جمله ساحل دانوب و همچنین گردشگاه‌ها و فضای سبز که در طرح منطقه بندی مشخص شده است، مجاز نیست.
  • در مرکز شهر نیز قرار دادن سازه‌های تبلیغاتی ممنوع است، مگر تابلوهایی با مساحت حداکثر سه متر مربع که حداقل فاصله بین هریک از آن‌ها ۱۰۰ متر باشد.
  • در مناطق میراث حفاظت شده، مانند هسته تاریخی شهر، فقط علائم و تابلوهای دو متر مربعی مجاز است.
  • تعداد قابل توجهی از ساختارهای تبلیغاتی در امتداد مسیرهای اصلی تردد نیز کاهش یافته و فقط تابلوهای شهری سه متر مربعی با فاصله حداقل ۱۰۰ متری مجاز به نصب خواهد بود.
  • در سایر مناطق شهری، تابلوهای سه متر مربعی با حداقل فاصله ۱۰۰ متر، تابلوهای تبلیغاتی ۱۳ متر مربع با حداقل فاصله ۲۰۰ متر و تابلوهای راهنمای ساختمان‌های تجاری بزرگ و خدماتی با حداکثر سطح تبلیغات تا ۱۳ متر مربع مجاز است.
  • تابلوهای تبلیغاتی نباید مانع چشم اندازهای پانوراما از شهر و همچنین آثار تاریخی و مشهور شهر شود.

ممنوعیت نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در بافت تاریخی براتیسلاوا

کد خبر 531131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.