۶ هزار پرنده مهاجر در تالاب میقان اراک فرود آمدند

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: با فرا رسیدن فصل سرما و آغاز کوچ پاییزه پرندگان در سال جاری تاکنون بیش از ۶ هزار پرنده مهاجر در زیستگاه طبیعی میقان اراک فرود آمده‌اند و روند کوچ ادامه دارد.

به گزارش ایمنا، زهره موسوی اظهار کرد: خشکسالی و طیفی از تغییرات آب و هوا و اقلیم سبب شده که کوچ پرندگان مهاجر امسال با تأخیر بیش از ۲۰ روز همراه شود و حضور پرندگان مهاجر از اوایل مهر ماه به واپسین روزهای اولین ماه پاییز تغییر کند.

وی افزود: با حضور شمار پرتعداد این میهمانان مهاجر، گشت و کنترل‌های محیط زیستی در منطقه تشدید شده است و امید می‌رود که پاییز گذرانی خوبی برای گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر در تالاب میقان اراک رقم بخورد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: هر سال با فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن هوا مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی به سمت نواحی جنوب و گرمسیر کشور انجام می‌شود که تالاب میقان یکی از زیستگاه‌های مهم در مسیر کوچ آنان است و در بهار با طی کردن معکوس مسیر کوچ به زادگاه اصلی خود برمی‌گردند.

موسوی اظهار کرد: تالاب میقان اراک یکی از ۱۰۵ منطقه مهاجرپذیر پرندگان مناطق مختلف دنیا است و سالانه تا ۲۰ هزار قطعه پرنده مهاجر در قالب ۴۶ گونه زیستی به این منطقه کوچ دارند که درنا، فلامینگو، اردک سرسبز، خوتکا، تنجه و غازهای وحشی از اصلی‌ترین این گونه‌ها هستند.

وی گفت: هیچ مجوزی برای شکار پرندگان در استان مرکزی صادر نشده است و با هر تخلفی در این راستا برخورد قاطع صورت می‌گیرد و برای متخلفان پرونده قضائی تشکیل می‌شود.

استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در ناحیه مرکزی ایران، بین سلسله کوه‌های زاگرس و کویر مرکزی از آب و هوای متنوعی متأثر از اقلیم‌های متنوع برخوردار است.

در این استان مناطق حفاظت شده هفتاد قله اراک و الوند خمین، پناهگاه‌های حیات وحش جاسب دلیجان و راسوند شازند و اثر طبیعی ملی غار نخجیر دلیجان، با وسعت ۱۳۲ هزار و ۲۳۸ هکتار که حدود ۵.۴ درصد مساحت استان می‌شود، به‌عنوان ذخیره‌گاه‌های زیستی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

تالاب میقان اراک و بازرجان تفرش هم در مجموع با مساحت پنج هزار و ۷۴ هکتار به‌عنوان مناطق شکار ممنوع اعلام شده‌اند.

همچنین قسمتی از محدوده‌ی پناهگاه حیات وحش موته اصفهان در جنوب استان و مناطق پلنگ‌دره قم در شرق استان و گلپرآباد و آق گل همدان در غرب استان قرار دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 531104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.