تبعات منفی شیوع کرونا بر اعتیاد جوانان اندونزی به انجام خریدهای اینترنتی

شیوع بیماری کووید-۱۹ منجر به ترویج قابل توجه تجارت دیجیتالی در میان مردم جهان به ویژه جوانان اندونزیایی شده است؛ اگرچه این رویداد پیامدهای مثبت بسیاری در پی داشته با این حال، تبعات منفی زیادی نیز بر زندگی مردم به جای گذاشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طی یک دهه اخیر انجام خریدهای اینترنتی در سراسر جهان رواج یافته با این حال، پس از گسترش کرونا شدت بیشتری پیدا کرده است به طوری که بسیاری از جوانان خود را معتاد به خرید اینترنتی می‌دانند. از مهم‌ترین مزایای این فرآیند در بحران کرونا می‌توان به نبود ضرورت حضور در فضاهای عمومی برای تهیه ملزومات زندگی اشاره کرد با این حال، جوانان به علت راحتی فرآیند خرید، منابع مالی خود را بسیار بیش از گذشته مورد استفاده قرار داده‌اند. برخی از جوانان بسیار بیشتر از توان مالی خود را برای خریدهای اینترنتی کنار می‌گذارند و از انجام سایر امور ضروری زندگی غافل می‌مانند.

رشد تجارت الکترونیکی

رشد قابل توجه بازارهای الکترونیکی در دوران پاندمی، خطر اعتیاد خرید اینترنتی را در جهان و به ویژه میان جوانان اندونزیایی افزایش داده است. جوانان این کشور در خرید از مراکز تجاری الکترونیکی نظیر شاپی، توکوپدیا و بوکالاپاک با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند که همین رویداد، منابع مالی خانواده‌ها را با تهدید جدی مواجه کرده است. بغرنج‌تر از این شرایط، وقوع رویدادهای پی در پی فروش بزرگ در سراسر کشور اندونزی است که در آن شرکت‌های الکترونیک بزرگی مانند توکوپدیا در روز خاصی از سال (هفدهم اوت) فروش ویژه دارد که همین امر، جوانان را به انجام خریدهایی با حجم باورنکردنی سوق می‌دهد.

شواهد حاکی است که در بسیاری از موارد جوانان اندونزیایی بسیار بیشتر از حد نیاز خود خرید می‌کنند و این کار را تنها برای بهره‌مندی از تخفیف‌های جشنواره‌ها یا حتی برای نشان دادن قدرت خرید خود به سایر دوستانشان و بالا بردن پرستیژ طبقاتی انجام می‌دهند. کشور اندونزی بزرگترین شرکت‌های تجارت الکترونیک جهان را در خود جای داده و به همین دلیل، خطر اعتیاد خرید اینترنتی در آن دامنگیر بسیاری از خانواده‌ها و جوانان شده است. طبق آمار، جمعیت خریداران دیجیتالی اندونزی طی یک سال گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش یافته و از ۱۴۴ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ به ۱۶۵ میلیون خریدار در ۲۰۲۱ رسیده است.

افزایش جمعیت خریداران اینترنتی آسیب‌پذیر در اندونزی

بدیهی است که گرایش هر چه بیشتر مردم به انجام خریدهای اینترنتی می‌تواند جوامع آسیب‌پذیری مانند جوانان را تحت فشارهای اقتصادی جبران‌ناپذیر قرار دهد چرا که این گروه‌ها از سواد مالی کافی برخوردار نیستند و ممکن است در مدت زمانی بسیار کوتاه تمام منابع مالی خود را مورد مصرف قرار دهند.

نتیجه یکی از بررسی‌های انجام شده روی پنج هزار و ۵۹۲ شهروند اندونزیایی در نقاط مختلف کشور نشان داد که حدود ۲۱ درصد مردم اندونزی بخش بسیار کمی از درآمدهای ماهیانه خود را پس‌انداز می‌کنند و به طور میانگین، میزان پس‌انداز درآمدها در میان تمام خانواده‌های کشور به ۵. ۸ درصد کل درآمدهای ماهیانه آن‌ها می‌رسد. این در حالی است که کارشناسان میانگین پس‌انداز خانواده‌ها را تا ۲۰ درصد درآمد ماهیانه برای مقابله با بحران‌های مالی ناشی از وقایعی نظیر سیل ضروری دانسته‌اند اما حتی طبقات اجتماعی با درآمد بالا نیز این میزان ذخیره مالی را ندارند و میانگین پس‌انداز آن‌ها نهایتاً به ۶. ۱۲ درصد درآمد ماهیانه می‌رسد.

جوانان اندونزیایی که تنها برای نشان دادن موقعیت اجتماعی مناسب به انجام خریدهای زیاد در ماه می‌پردازند، بدون توجه به آینده، هر مقدار پولی را که در ماه به دست می‌آورند صرف خرید چیزهایی تقریباً غیرضروری می‌کنند. آن‌ها تنها ذهن خود را معطوف این کلیشه کرده‌اند که باید در زمان حال زیست و به همین دلیل مطابق مد روز دنیا پیش می‌روند و هر آنچه را که برای باپرستیژ بودن لازم است، فراهم می‌آورند. مورد تأیید قرار گرفتن از سوی دیگران در میان این افراد نهادینه شده است به طوری که برای دست یافتن به آن از هیچ خرجی دریغ نمی‌کنند.

در این میان، خریدهای اینترنتی به ویژه طی دوران کرونا بر بحران دخل و خرج مردم اندونزی دامن زده و آن‌ها را به انجام خریدهای دیجیتالی هر چه بیشتر سوق داده است. از همه بدتر اینکه، تبلیغات ستاره‌های سینما برای بعضی از محصولات جوانان این کشور را به تقلید سبک زندگی آنان و خرید وسایلی سوق داده که مستلزم صرف هزینه زیادی است و با درآمد ماهیانه بعضی از طبقات اجتماعی سازگاری ندارد. بحرانی‌ترین وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که جوانان اهل اندونزی خود را با مدل‌های معروف جهان مقایسه و تلاش می‌کنند همچون آنان لباس بپوشند. در نتیجه، این گروه آسیب‌پذیر نه تنها منبع مالی خود را به طور کامل مورد استفاده قرار می‌دهند بلکه به طور پیوسته وضعیت خود را با ستاره‌های معروف جهان مقایسه می‌کنند که این امر می‌تواند در کاهش اعتماد به نفس آن‌ها نیز نقش مهمی ایفا کند.

گزارش‌ها حاکی است که اغلب جوانان اندونزیایی به علت مقایسه مداوم خود با افراد معروف با هویتی ناپایدار مواجه هستند و به همین دلیل، مشکلات روانی نیز از عمده‌ترین چالش‌های پیش روی این افراد به شمار می‌رود.

کد خبر 531063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.