پنج جشن محبوب برداشت محصول در جهان

زمان برداشت محصول در نقاط مختلف جهان بسته به موقعیت جغرافیایی، آب و هوا و نوع بذر متفاوت است با این حال، کشاورزان در اغلب کشورهای دنیا برای این رویداد آیین خاصی به جا می‌آورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کشاورزان در بعضی از کشورهای جهان با برداشت اولین محصولات از باغ‌ها یا زمین‌های زراعی خود جشن‌های بزرگی برگزار می‌کنند حال آنکه در بعضی از نقاط دنیا نیز، اینگونه فستیوال‌ها هر ساله پس از پایان برداشت محصول برپا می‌شود. جالب اینکه در بسیاری از شهرهای دنیا روز یا روزهای خاصی در سال به برگزاری جشن محصول اختصاص داده شده است و به همین دلیل، تمام باغداران و کشاورزان باید تا پیش از رسیدن این تاریخ، محصول خود را برداشت کنند تا بتوانند آئین جشن را به جا آورند.

به عنوان مثال، کشاورزان کانادا هر ساله دوشنبه دوم ماه اکتبر و آمریکایی‌ها چهارمین پنج‌شنبه نوامبر را به برگزاری جشن برداشت محصول می‌پردازند. اگرچه بعضی از جشنواره‌های خرمن‌کوبی در طول تاریخ اهمیت خود را میان مردم از دست داده است با این حال، بعضی از جشن‌های برداشت محصول نیز از زمان‌های کهن تا به امروز و هر سال با شور بیشتر از قبل توسط کشاورزان و باغداران برپا شده است.

جشنواره برداشت برنج در بالی (یکم ماه مه تا سی‌ام ژوئن)

کشاورزان بالی، جزیره‌ای در اندونزی، هر ساله به پاس گرامیداشت فرهنگ هندو همزمان با برداشت برنج به برگزاری جشن بزرگی از اوایل ماه مه تا اواخر ژوئن می‌پردازند. زمان شالیزاری پس از سال نو اتفاق می‌افتد که در این زمان، کشاورزان بر این باورند باید جشن‌هایی برای دور کردن ارواح خبیث از زمین‌های خود برگزار کنند. شالی‌کاران جشن برداشت برنج بالی را در قدردانی از الهه برنج برپا می‌کنند و به همین دلیل، شور و شادی طی این روزها سراسر زمین‌های برنج را فرا می‌گیرد. آدمک‌هایی با نماد الهه برنج در سراسر شالیزارها نصب می‌شود و مردم همه به نشانه احترام به الهه به تکریم آن‌ها می‌پردازند.

جشن نیمه پاییز (ماه‌های سپتامبر و اکتبر)

جشن میانه پاییز یکی از محبوب‌ترین فستیوال‌های برداشت محصول جهان به شمار می‌رود که هر ساله در پانزدهمین روز از هشتمین ماه تقویم چینی و مصادف با ماه سپتامبر در چین، تایوان و ویتنام برگزار می‌شود. از آنجا که این جشن هر ساله متقارن با بدر کامل ماه برپا می‌شود از آن تحت عنوان جشن ماه نیز یاد می‌کنند. کشاورزان در این ماه به پخت کلوچه‌های مخصوصی به نام "کیک ماه" می‌پردازند و با این خوشمزه‌های محبوب از مهمانان در جشن برداشت محصولات کشاورزی خود پذیرایی می‌کنند.

فستیوال برداشت سیب‌زمینی شیرین در غنا (اوت یا سپتامبر)

بعضی از اقوام ساکن در کشور آفریقایی غنا پایان فصل بارش و آغاز برداشت سیب‌زمینی‌های شیرین را جشن می‌می‌گیرند. تاریخ مشخصی برای برپایی این جشن‌ها مشخص نیست و بسته به مکان و زمان پایان فصل بارش متفاوت است با این حال، تمام کشاورزان برای آرزوی برداشت محصول بهتر در سال‌های آتی، اغلب در ماه‌های اوت یا سپتامبر جشن برداشت محصول خود را برگزار می‌کنند.

جشن سایبان‌ها (سپتامبر تا اکتبر)

جشن سوکوت که به عید سایبان‌ها نیز نامیده می‌شود از اعیاد تاریخی و مذهبی اقوام یهودی به حساب می‌آید که هر ساله در پانزدهم ماه عبری تیشری، متقارن با خروج قوم بنی‌اسرائیل از مصر، توسط یهودیان سراسر دنیا برگزار می‌شود. کلمه عبری سوکوت به معنای سایبان‌ها است که هر ساله متقارن با برداشت محصول و اغلب در ماه‌های سپتامبر و اکتبر به معنای بیرون آمدن از خانه بندگی به سایبان آزادی برپا می‌شود. طی این دوران، یهودیان سراسر دنیا به قدردانی از خدای خود به مدت هشت روز و همزمان با برداشت محصولات کشاورزی به جشن و سرور می‌پردازند.

جشن پونگال (ژوئیه)

مردم هندوستان در هر کجای دنیا که به سر ببرند هر ساله در چهاردهم ماه ژوئیه به مناسبت برداشت محصولات کشاورزی خود و به ویژه برنج به مدت چهار روز و پس از انقلاب زمستانی، جشن بزرگی برپا می‌کنند تا در آن به قدردانی از طبیعت در اولین روزهای برداشت محصول بپردازند. البته اغلب هندوهایی که به زبان تامیلی سخن می‌گویند، این جشن را برگزار می‌کنند با این حال، شکوه مراسم به حدی است که اخیراً بسیاری از سایر اقوام دیگر را نیز به برپایی جشن‌های مشابه به هنگام برداشت محصولات کشاورزی خود سوق داده است. پونگال در زبان تامیلی به معنای "پختن" است و به ظرف برنجی اشاره دارد که از محصول جدید سال تهیه می‌شود.

کد خبر 530999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.