سرگذشت تاریک یک شهر، زیر شهر

از روزی که پروژه احداث مترو در اهواز کلید خورد ۱۵ سال می گذرد، اما هنوز این طرح به ایستگاه میانی هم نرسیده و مانند یک زخم کهنه سر باز کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پروژه‌های متروهای اهواز، اصفهان و مشهد با هم آغاز شد؛ در حالی که متروی مشهد و اصفهان روی ریل قرار گرفته، اما کلانشهر اهواز همچنان از این مد حمل و نقلی بی بهره است؛ گویا از کلان بودن اهواز تنها آلودگی، ترافیک و شلوغی‌هایش نصیب شهروندانش شده است،

در سال ۸۵ بود که پروژه قطار شهری اهواز مانند سایر کلانشهرها کلید خورد، اما با گذشت ۱۵ سال هنوز اندر خم یک کوچه باقی مانده است. برای آگاهی از وضعیت پروژه قطار شهری اهواز با «رسول جامعی، مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز» به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید؛

پروژه قطار شهری اکنون در چه مرحله‌ای است؟

پروژه قطار شهری اهواز در سال ۱۳۸۵ با بودجه‌ای به میزان ۸۵۰ میلیون دلار با قراردادی میان شرکت کیسون و شهرداری اهواز در چهار فاز کلید خورد که قرار بود پس از چهار سال به بهره‌برداری برسد. تا سال ۹۳ پروژه فعال بوده پس از آن به مرور به تعطیلی کشیده شد. شرکت کیسون تاکنون در بازه‌های زمانی مختلف مبلغ ۴۹۰ میلیارد تومان دریافتی داشته است که این بیش از میزان کارکرد این شرکت است.

این پروژه تاکنون چقدر پیشرفت داشته است؟

قرارداد پروژه قطار شهری اهواز شامل دو بخش سیویل و تجهیزاتی ویژه است که بخش چینی شرکت کیسون متعهد به انجام آن بوده است. در طول مدتی که پروژه فعال بوده میزان پیشرفت فیزیکی آن چیزی حدود ۲۵ درصد است.

کل خطوط قطار شهری اهواز ۲۳ کیلومتر با ۲۳ ایستگاه است که تقریباً ۱۱ ایستگاه آن اجرا شده است. پروژه دو تونل دارد یک تونل از فرودگاه شهید سلیمانی شروع شده و به سمت چهار راه نادری می‌رود و دیگری از زیر رودخانه گذشته و به پارک حجاب می‌رسد؛ به صورت تقریبی ۱۷ کیلومتر تونل احداث و ۱۱ ایستگاه با درصدهای مختلف پیشرفت فیزیکی از ۶۰ درصد تا ۸۶ درصد اجرا شده است.

دلیل تعطیلی پروژه چیست؟ آیا کیسون پول دریافت نکرده است؟

اینکه بیان شده دلیل تعطیلی پروژه پرداخت نکردن پول به شرکت کیسون است، صحت ندارد، در واقع شرکت کیسون هیچ صورت وضعیت بررسی نشده و پرداخت نشده‌ای ندارد، اینکه شرکت کیسون ادعا می‌کند که طلبکار است باید بررسی شود با این حال اطمینان دارم این ادعا صحت ندارد، این شرکت بابت قسمت‌هایی که هنوز اجرایی نشده مانند دو سر ابتدا و انتها پروژه ادعا دارد. با توجه به تأخیر در اجرا و ادعاهای شرکت کیسون نهایتاً در سال ۹۴ وارد درگیری حقوقی و اداری شدیم و سال ۱۳۹۷ در قرارگاه اقتصاد مقاومتی که با حضور معاون وزیر وقت برگزار شد، ضرب‌الاجل ۱۰ روزه برای شروع به کار شرکت کیسون تعیین شد، اما این شرکت به بهانه اعتصاب کارگران سرپیچی و ادامه کار را آغاز نمی‌کند به همین دلیل شهرداری اهواز اقدامات قانونی برای فسخ قرارداد را پیگیری و در خرداد ۱۳۹۹ فسخ قرارداد به پیمانکار ابلاغ شده است، اما شرکت حاضر به پذیرش فسخ و ترک کارگاه‌ها نمی‌شود.

قرارداد قطار شهری چگونه تنظیم شده است؟

قرارداد قطار شهری با شرکت کیسون به صورتی بسته شده که به صورت پیمان نیست و مرجع رسیدگی به شکایات طرفین آی سی سی پاریس است که در سال ۹۷ با امضا طرفین طی یک الحاقیه، شورای عالی کشور مرجع داوری در این قرارداد می‌شود. در قرارداد کاملاً زمانبندی‌ها مشخص است و قاعدتاً به جای شرکت کیسون، شهرداری اهواز باید ادعای خسارت کند، اما از آنجایی که این قرارداد الحاقیه خورده است، نمی‌توان روی برخی ادعاها مانور داد، به طور مثال ۸۵ درصد پروژه به صورت فاینانس بوده که به دلیل تحریم‌ها محقق نشده است؛ در این مورد هم کیسون مقصر است، اما در نهایت عدم تأمین فاینانس بر عهده کارفرما بوده که باید بررسی شود تا ببینم می‌توانیم خسارت بگیریم یا خیر.

با این حال شهرداری پیگیری‌های خود را انجام داده و تقریباً تمام ادعاهای ما تأیید و منتظر صدور رأی هستیم.

بر اساس قرارداد آیا شهرداری می‌توانست به صورت یکطرفه قرارداد را فسخ کند؟

در بند ۱۵ قرارداد دو شیوه فسخ با دلیل و بدون دلیل پیش‌بینی شده بود، که در فسخ با دلیل شهرداری می‌تواند به دلایلی از جمله رها کردن کار بدون توجیه فنی توسط پیمانکار، عدم توجه به اخطارهای رفع نقص، صدور حکم اجراییه علیه شرکت و اینکه مشخص شود شرکت توان ادامه کار را ندارد و… قرارداد را فسخ کند، شهرداری اهواز به همین بندها استناد و قرارداد را فسخ کرده است.

با این حال شهرداری حتی می‌توانست بدون دلیل قرارداد را فسخ کند و البته این نکته را باید توجه کنیم که یک ماه پس از فسخ قرارداد توسط شهرداری مهلت قانونی قرارداد و زمان قرارداد به اتمام رسیده است.

بعد از رأی دادگاه سرنوشت پروژه چه می‌شود؟

با شکایت ما در سال ۹۹ از شرکت کیسون و در خواست خلع از این شرکت، با صدور رأی و مهلت قانونی می‌توانیم شرکت کیسون را خلع کنیم. با این حال به قدری در قطار شهری قول داده شده و عمل نشده که نمی‌توان صحبت دقیقی کرد، اما اکنون به جایی رسیدیم که می‌توان گفت آخرین نقطه و گره مشکلات این پروژه رفع خواهد شد. پس از تخلیه کارگاه‌ها توسط شرکت کیسون طی تفاهم‌نامه امضا شده با قرارگاه خاتم الانبیا، کار آغاز خواهد شد.

توان کارکردی قرارگاه خاتم الانبیا نسبت به سایرین بیشتر است، با این حال پروژه قطار شهری یک پروژه عظیم و تأمین مالی آن سنگین خواهد بود، با توجه به اینکه وزارت کشور در چند سال اخیر حمایت مالی کمی از کلانشهرها داشته، تنها نقطه امید ما این است که سریع‌تر تجهیز قطار شهری‌های کلانشهرها به ویژه اهواز انجام شود تا بتوانیم این امید را داشته باشیم که سریع‌تر از چیزی که فکر می‌کنیم قطار شهری در این شهر به ثمر بنشیند.

با ورود قرارگاه خاتم پیش‌بینی شما از بودجه مورد نیاز و زمان تکمیل پروژه چه خواهد بود؟

در حال حاضر نسبت به سال ۸۵ یک سری موارد تغییر کرده است به گونه‌ای که اکنون ریل، واگن و سیستم سیگنالی در کشور تولید می‌شود در حالی که پیش از این باید با هزینه ارزی وارد می‌کردیم، در واقع یک سری اقدامات و نیازمندی‌ها که قبلاً به دلار نیاز داشت اکنون به همت تولید داخل می‌توان آنها را با ریال تهیه کرد به همین دلیل پیش بینی بودجه کلی پروژه تا قبل از ورود قرارگاه و تعیین تکلیف آن ممکن نیست.

در مورد تکمیل پروژه نیز می‌توان گفت که اگر قرارگاه شروع به کار کند ظرف مدت ۱۸ ماه تونل‌ها تکمیل می‌شود و بعد می‌توان به دنبال تهیه واگن و نیازهای تجهیزاتی پروژه رفت.

کد خبر 530889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.