برگزاری جشنواره‌ برای ملکه؛ ملاک تبدیل شهرک‌ها به شهر در بریتانیا!

بریتانیا در حال حاضر دارای ۶۹ شهر است که پیدایش اغلب آن‌ها به دوران کهن باز می‌گردد؛ کلانشهرهای کنتربری، یورک و دورام از قدیمی‌ترین شهرهای انگلستان به حساب می‌آیند که در زمان ظهور خود به عنوان روستا در نظر گرفته می‌شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دیوید ای مس، نماینده پیشین پارلمان بریتانیا که در پانزدهم ماه اکتبر ۲۰۲۱ بر اثر یک حمله تروریستی به ضربه چاقو جان خود را از دست داد، طی دوران حیات خود از هیچ اقدامی برای تبدیل شهرک ساوتند-آن-سی، واقع در منطقه منچستر-لیورپول انگلستان به کلانشهر دریغ نکرد اما تلاش‌های وی با ناکامی مواجه شد. با این حال، بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا درست سه روز پس از مرگ ای مس، یعنی در هجدهم اکتبر ادعا کرد که ملکه بریتانیا به منظور گرامیداشت این سیاستمدار بزرگ، دستور تبدیل ساوتند-آن-سی به شهر را صادر کرده است. شهر جدید، ساوتند نام خواهد گرفت و مقدمات اولیه برای تبدیل وضعیت جدید در آن به زودی آغاز خواهد شد.

شواهد حاکی است که شیوه تبدیل روستاها و شهرک‌ها به شهر در بریتانیا طی قرن‌های متوالی دستخوش تغییرات زیادی شده و اغلب در پی وقایع مهم صورت گرفته است. به عنوان مثال، شهرک‌های میلتون کینز و دانفرم‌لاین، هر دو در اسکاتلند که در ابتدا به طور موقت خود را به عنوان شهر معرفی کرد، پس از مدت زمانی کوتاه برای همیشه در منشور سلطنتی بریتانیا برای همیشه جایگاه شهر را برای خود به ارمغان آورد.

برگزاری جشنواره‌ برای ملکه؛ ملاک تبدیل شهرک‌ها به شهر در بریتانیا!

فرآیند تاریخی تبدیل شهرک‌های بریتانیا به شهر

آغاز پیدایش تبدیل روستاها و شهرک‌های بریتانیا به شهر مربوط به قرن شانزدهم است که در آن زمان، هنری هشتم صومعه‌های سراسر کشور را تخریب کرد و به تأسیس تعداد ۶ ساختمان اسقف‌نشین انگلیسی در محل صومعه‌ها پرداخت. در نتیجه این رویداد، شهرک‌های بریتانیایی بسیاری نظیر آکسفورد به شهر تبدیل شدند تا به عنوان مراکز اسقف‌نشین مورد استفاده قرار گیرند. پس از پیدایش قلمروهای اسقف در قرن نوزدهم، مراکز اسقف‌نشین در شهرک‌هایی نظیر منچستر با قابلیت برخورداری از کلیساهای بزرگ بنا شد و در نتیجه، عنوان شهر منچستر جای شهرک آن را گرفت. امروزه بسیاری از مردم بریتانیا تبدیل شهرک‌های قدیمی به شهرهای امروز را وابسته به وجود کلیساها در آن‌ها می‌دانند و این در حالی است که نظرات موافق و مخالف زیادی در این خصوص بین مورخان وجود دارد.

در سال ۱۸۸۹، کلانشهر بیرمنگام امروزی که تا پیش از این یک شهرک به شمار می‌رفت به خاطر قلمرو بسیار بزرگ خود و همچنین اهمیت آن در بریتانیا، عنوان کلانشهر را از آن خود کرد. پس از چند سال، یک بار دیگر روند تبدیل شهرک‌ها به شهرهای بریتانیا تغییرات زیادی را متحمل شد به طوری که دیدار مقامات سلطنتی مهم‌ترین مؤلفه در این رویداد به حساب می‌آمد. به عنوان مثال در سال ۱۹۲۵ دیدار سلطنتی با شهرک استوک آن را در لیست شهرهای بریتانیا قرار داد و این در حالی بود که حضور مقامات سلطنتی در سنت دیویدز ولز و آرماگ در ایرلند شمالی، هر دو در سال ۱۹۹۴ عنوان شهر را برای آن‌ها به ارمغان آورد.

برگزاری جشنواره‌ برای ملکه؛ ملاک تبدیل شهرک‌ها به شهر در بریتانیا!

در دهه ۱۹۶۰، مقامات محلی در بسیاری از شهرک‌های بریتانیا مدعی شدند که قابلیت تبدیل به شهر را دارند که در این راستا، وزارت کشور آن‌ها را به رقابت با یکدیگر دعوت کرد. در این رقابت، مقامات محلی هر شهرک می‌بایست به مناسبت زادروز میلاد ملکه بریتانیا جشنواره‌هایی برگزار می‌کردند تا در پی انتخاب بهترین آن‌ها، شهرک میزبان به شهر تبدیل می‌شد.

طی این رویداد، مقامات شهرک ساندرلند که تا پیش از این برای پانزدهمین بار تلاش کرده بودند عنوان شهر را برای منطقه به ارمغان آورند، بالاخره توانستند برنده رقابت شوند و با برگزاری بهترین جشن تولد برای ملکه، ساندرلند را به شهر تبدیل کنند. در سال ۲۰۰۲ نیز پنج شهرک پرستون، نیوپورت، استیرلینگ، لیسبورن و نیوری در ایرلند شمالی پس از برگزاری جشنواره گرامیداشت روز تولد ملکه بریتانیا به شهر تبدیل شد. در ژوئن ۲۰۲۱، مقامات بریتانیا اعلام کردند که در فوریه ۲۰۲۲ رقابت دیگری برگزار می‌شود که در آن شهرک‌هایی با بهترین جشنواره‌ها برای بزرگداشت ملکه، عنوان شهر را از آن خود می‌کند. دیوید ای مس در نظر داشت تمام تلاش خود را به کار گیرد تا در این رویداد، ساوتند-آن-سی را به شهر تبدیل کند با این حال، مرگ این سیاستمدار بزرگ، ملکه بریتانیا را بر آن داشت تا به منظور گرامیداشت وی، شهرک ساوتند را قبل از برگزاری رقابت به شهر تبدیل کند.

برگزاری جشنواره‌ برای ملکه؛ ملاک تبدیل شهرک‌ها به شهر در بریتانیا!

مزایای تبدیل شهرک به شهر

تبدیل یک شهرک به شهر کاهش مالیات یا افزایش منابع مالی را در پی ندارد با این حال، مزایای بسیاری را برای شهروندانی را که برای موفقیت هر چه بیشتر به رقابت با یکدیگر پرداخته‌اند به ارمغان می‌آورد. در این میان، دولت‌های محلی پس از شهر شدن مناطق خود زمینه را برای نوآوری، فرصت‌های شغلی، میراث فرهنگی، بهبود هویت شهری و در نتیجه افزایش غرور شهروندی فراهم می‌آورند. بنابراین، شهروندان در موقعیت جدید با فرصت‌های آموزشی بیشتری نیز مواجه می‌شوند که همین امر زمینه را برای موفقیت هر چه بیشتر آن‌ها فراهم می‌آورد.

طراحان در پی شهری شدن مناطق وظایفی سنگین‌تر از قبل به عهده می‌گیرند و برای بهبود زیرساخت‌های شهری، متناسب با گرایش روز می‌کوشند. بسیاری از مدیران نیز از این حیث به خود می‌بالند که توانسته‌اند نام شهر خود را پررنگ‌تر از قبل به نقشه جغرافیایی کشور بیافزایند و فرصت بیشتری را برای انجام تجارت‌های ملی و محلی برای ساکنان به ارمغان آورند.

برگزاری جشنواره‌ برای ملکه؛ ملاک تبدیل شهرک‌ها به شهر در بریتانیا!

کد خبر 530843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.