ثبت‌نام مجردها در حد پیشنهاد است/ اختلالات اینترنتی مهم‌ترین عامل عدم ثبت‌نام

از روز ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ ثبت نام متقاضیان برای واحدهای طرح تولید و تامین مسکن در ۳۱ استان و ۴۶۶ شهر در سامانه جامع طرحهای حمایتی مسکن به نشانی www.saman.mrud.ir آغاز شده است. متقاضیان پس از ورود بر روی گزینه «ثبت نام نهضت ملی مسکن» کلیک کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ثبت نام از متقاضیان واحدهای طرح جهش تولید و تأمین مسکن در سامانه سمن از امروز آغاز شده که هم اکنون سایت در دسترس قرار دارد و نام‌نویسی یک ماه ادامه خواهد داشت.

ثبت‌نام اجرای قانون جهش تولید مسکن در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir از دقایقی قبل در ۳۱ استان و شهرهایی که زمین برای آنها تأمین شده، آغاز شده است. متقاضیان پس از ورود بر روی گزینه «ثبت نام نهضت ملی مسکن» کلیک کنند.

عدم استفاده از تسهیلات یارانه‌ای دولتی در بخش مسکن و سبز بودن فرم «ج»، فقدان مالکیت خصوصی، متأهل یا سرپرست خانوار بودن و سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا چهار شرط اصلی خواهد بود.

محدودیتی برای نام‌نویسی وجود ندارد

محدودیتی برای نام‌نویسی وجود ندارد و حداقل تا یک ماه امکان ثبت‌نام وجود دارد. بنابراین واجدان شرایط بدون دغدغه، ثبت‌نام را انجام دهند. بعد از یک ماه از زمان نام‌نویسی، توقف و پیرایش اطلاعات شروع می‌شود. اطلاعات هویتی سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل وی که دارای شروط چهارگانه اعلام شده هستند به همراه شهر مورد تقاضا باید توسط متقاضیان در سامانه وارد شود. بعد از پالایش اولیه و بعد از آنکه متقاضیان، واجد شرایط شناخته شدند از پذیرفته شدگان برای مراجعه حضوری به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و یا سایر دستگاه‌های کارگزار و مجری از جمله بنیاد مسکن، دعوت می‌شود تا سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا پالایش شود. در صورت پذیرفته شدن این شرط تأیید نهایی به متقاضی داده خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص گفته است: متقاضیانی که صحت مدارک آنها تأیید شده است به نظام بانکی برای تشکیل حساب سپرده مسدودی به نام خود معرفی می‌شوند و متعاقباً به پروژه‌های شروع شده و یا در حال احداث معرفی می‌شوند.

ثبت نام برای سایر شهرها نیز پس از تأمین زمین انجام می‌شود

محمود محمودزاده تصریح کرد: به محض تأمین اراضی در شهرهایی که زمین برای آنها در این مرحله تأمین نشده است، ثبت نام دوره دیگر آغاز می‌شود. همچنین متقاضیانی که شهر موردتقاضای آنها در این دوره از ثبت نام در لیست شهرها نیست باید منتظر باشند تا اراضی در شهر موردتقاضای آنها تأمین شود.

وام ساخت واحدهای جهش مسکن ۲۰ ساله است

تسهیلات ساخت واحدهای قانون جهش تولید و تأمین مسکن ۲۰ ساله است که به سازندگان پرداخت می‌شود و پس از احداث خانه‌ها قابل انتقال به خریداران خواهد بود.

بر اساس تبصره ۳ از ماده ۴ قانون جهش تولید و تأمین مسکن، مجموع دوران مشارکت و فروش اقساطی واحدها ۲۰ ساله است. تسهیلات مربوط به ساخت واحدهای این قانون پس از دوره مشارکت به فروش اقساطی تبدیل و تعهدات آن به خریدار منتقل می‌شود. در صورتی که افزایش طول دوره ساخت ناشی از قصور و کوتاهی سازنده باشد، سود دوران مشارکت مدت زمان افزایش یافته با تأیید وزارت راه و شهرسازی، بر عهده سازنده است.

میزان تسهیلات بر اساس نیاز سالانه مسکن در طرح‌ها و برنامه‌های اعلام شده وزارت راه و شهرسازی پرداخت می‌شود. در صورت ترکیب منابع بانک عامل با منابع صندوق ملی مسکن، نرخ سود تسهیلات بر اساس نسبت مشارکت منابع صندوق ملی مسکن با بانک عامل و بر اساس نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار محاسبه می‌شود.

طبق اعلام نمایندگان مجلس، سقف وام در حال حاضر ۴۵۰ میلیون تومان و اقساط ماهیانه آن سه میلیون و ۷۵۰ هزار تا پنج میلیون تومان است.

یکی از موانعی که طی سال‌های گذشته بخش مسکن با آن مواجه بوده، بی‌میلی بانک‌ها به پرداخت وام‌های بخش مسکن است و گفته می‌شود میزان پرداختی به این حوزه حدود ۵ درصد است.

قانونگذار در طرح جهش تولید مسکن بانک‌ها را مکلف به پرداخت دست کم ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی به بخش مسکن کرده است. طبق ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلف‌اند حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند؛ به صورتی که در سال اول اجرای قانون از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان کمتر نباشد و برای سال‌های آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مذکور با افزایش درصد صدرالذکر مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش یابد.

بانک‌های تخصصی به تشخیص بانک مرکزی، به غیر از بانک مسکن از شمول احکام این ماده مستثنی هستند.

در خصوص مبلغ بازپرداخت اقساط و حتی نرخ سود تسهیلات هنوز بانک مرکزی رقمی اعلام نکرده و رایزنی بین وزارت راه و شهرسازی با شورای پول و اعتبار در جریان است. نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصد خواهد بود اما دولت بیشترین کمک را برای دهک‌های اول تا سوم از طریق صندوق ملی مسکن انجام خواهد داد. این کمک‌ها می‌تواند شامل تقبل تمام یا بخشی از نرخ سود تسهیلات، زمین رایگان، خدمات مهندسی و عوارض صدور پروانه باشد.

ثبت نام ۱۰۰ هزار نفر تا روز جمعه در طرح جهش مسکن

بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده‌اند. محدودیتی برای نام‌نویسی وجود ندارد و حداقل تا یک ماه امکان ثبت‌نام وجود دارد. بنابراین واجدان شرایط بدون دغدغه، ثبت‌نام را انجام دهند. تا یک ماه آینده بعد از تکمیل ثبت‌نام و همزمان با تکمیل ثبت‌نام، پالایش اطلاعات انجام می‌شود و کسانی که بر اساس شرایط، حائز شرایط دریافت مسکن هستند از طریق پیامک به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود تا مابقی مراحل ثبت‌نام را طی کنند.

چرا برخی موفق به ثبت نام در طرح جهش ملی مسکن نشده‌اند؟

کسانی که در روزهای گذشته موفق به نام‌نویسی نشده‌اند ممکن است دچار اختلال اینترنت یا اشکالات نرم‌افزاری در سیستم خودشان باشند. به طور مثال در بعضی موارد باید قبل از نوشتن آدرس www درج شود در حالی که در بعضی دیگر از موارد نیاز نیست.

یکی دیگر از مشکلات ممکن است مربوط به خط اینترنت یا مشکل نرم‌افزاری رایانه شخص مورد نظر باشد. برای این موضوع توصیه می‌شود متقاضیان از یک سیستم دیگر استفاده کنند. وزارت راه و شهرسازی قرار است با جمع‌بندی نظرات کاربران در خصوص موانع ثبت نام، آنها را در این زمینه راهنمایی کنند. به محض دریافت این اطلاعات، آن را منتشر خواهیم کرد.

شرایط ثبت نام در طرح جهش ملی مسکن

نکته حائز اهمیت دیگر، سکونت پنج ساله در شهر مورد تقاضا است. در این زمینه کسانی که در شهر مادر سکونت داشته‌اند ممکن است در شهر خودشان پروژه‌ای تعریف نشده باشد، بنابراین مجاز هستند در شهرهای جدید اطراف ثبت نام کنند. به طور مثال افرادی که در شهر تهران سکونت دارند می‌توانند برای پرند و هشتگرد تقاضا بدهند اما نمی‌توانند دماوند یا پاکدشت را انتخاب کنند. کسانی مجاز به ثبت نام در دماوند هستند که ساکن آن محدوده باشند. یا مثلاً افرادی که در شهر اراک استان مرکزی سکونت دارند مجاز به انتخاب امیرکبیر یا مهاجران هستند و نباید تفرش، خمین یا دلیجان را انتخاب کنند. در صورت اشتباه درخواست متقاضی رد خواهد شد. البته در ثبت‌نام‌های قبلی مربوط به طرح اقدام ملی این موارد پس از پالایش به اطلاع متقاضیان رسید و برای اصلاح شهر مورد نظر به آنها پیامک ارسال شد.

عدم استفاده از تسهیلات یارانه‌ای دولتی در بخش مسکن و سبز بودن فرم «ج»، فقدان مالکیت خصوصی، متأهل یا سرپرست خانوار بودن و سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا چهار شرط اصلی خواهد بود.

تا یک‌ماه آینده بعد از تکمیل ثبت‌نام و همزمان با تکمیل ثبت‌نام، پالایش اطلاعات انجام می‌شود و کسانی که بر اساس شرایط، حائز شرایط دریافت مسکن هستند از طریق پیامک به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود تا مابقی مراحل ثبت‌نام را طی کنند.

در قانون جهش تولید مسکن، استثنائاتی برای بانوان مجرد وجود دارد. بدین نحو که بانوان مجرد بالای ۳۵ سال سن که به عنوان خودسرپرست تلقی می‌شوند، افراد معلول جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، نخبگان علمی که فاقد مسکن هستند و دیگر شرایط اعلام شده را دارند مشمول دریافت مسکن در این قانون هستند.

در خصوص افراد مجرد نیز معاون وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهادی برای ثبت‌نام آقایان مجرد در قانون جهش تولید مسکن خبر داد و گفت: چنانچه پیشنهاد وزارت راه برای مشمول شدن آقایان مجرد برای ثبت‌نام در سامانه قانون جهش تولید مسکن فراهم شود این افراد می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند و مشمول دریافت این امتیاز شوند.

ثبت نام مجردها برای مسکن فعلاً در حد پیشنهاد است

در حال حاضر چهار گروه از افراد مجرد امکان ثبت نام در طرح جهش تولید و تأمین مسکن را دارند. گروه اول مردان مجردی هستند که قبلاً ازدواج کرده و اکنون مجردِ سرپرست خانوار تعریف می‌شوند. اگر آقا و خانمی مجرد اما سرپرست خانوار باشد می‌تواند در این طرح شرکت کند به این معنی که قبلاً ازدواج داشته و اکنون با فرزندان خود زندگی می‌کند.

بنا به گفته محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین معلولین جسمی حرکتی با ۲۰ سال سن اعم از مرد و زن می‌توانند در این طرح شرکت کنند. نخبگان علمی با تأیید بنیاد ملی نخبگان هم می‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن شرکت کنند و محدودیتی برای مجرد بودن آنها وجود ندارد.

استثنایی هم وجود دارد و آن اینکه خانم‌هایی که ازدواج نکردند اما ۳۵ سال آنها تمام شده است نیز می‌توانند در این طرح شرکت کنند اما این استثنا شامل حال مردان نمی‌شود.

ممکن است افراد مجردی که خارج از شمول چهارگانه قرار دارند و برای ثبت نام در طرح جهش تولید و تأمین مسکن اقدام می‌کنند با خطای سیستم مواجه نشوند اما تا زمانی که پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی شکل اجرایی و قانونی به خود نگیرد طبیعتاً امکان دعوت از این افراد در مراحل بعدی وجود ندارد.

کد خبر 530832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.