خلافی موتور: تعریف + جدیدترین روش‌های استعلام و پرداخت خلافی موتورسیکلت
با استعلام و پرداخت خلافی موتورسیکلت: کاهش ریسک توقیف موتور

شکی نیست که احساس آزادی و هیجان موتورسواران باعث شده است که این وسیله به عنوان وسیله نقلیه محبوب شناخته شود. اما عدم محافظت ایمنی از قبیل نداشتن کلاه کاسکت باعث می‌شود موتورسواران در برابر آسیب‌های مختلف جسمی از خفیف تا شدید نسبت به وسایل نقلیه دیگر آسیب پذیرتر باشند.

‌متأسفانه، بسیاری از رانندگان وسایل نقلیه بزرگتر توجه چندانی به موتورسواران ندارند. این مساله می‌تواند منجر به تصادفاتی شود که در یک چشم به هم زدن اتفاق می‌افتد.گاهی اوقات نیز با رعایت نکردن راکب موتور این دست از اتفاق‌ها آن روی بدش را نشان می‌دهد. عدم رعایت قوانین باعث ثبت خلافی موتور خواهد شد! حال اینکه خلافی موتور چیست و دقیقاً چطور می‌شود آن مشاهده یا پرداخت کرد را در ادامه به شما توضیح می‌دهیم.

خلافی موتور چیست؟

زمانی که راکب موتور در رانندگی خود موارد راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده و خلاف قانون عمل می‌کند، این خلافی‌ها در سامانه‌ها یا در صورت مشاهده ماموران راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شود. سپس، با توجه به درصد خلافی برای راکب موتور جریمه‌ای درنظر گرفته می‌شود. این خلافی‌ها شامل:

  • رانندگی با سرعت زیاد
  • نداشتن کلاه ایمنی
  • صحبت کردن با تلفن همراه هنگام رانندگی
  • خوردن غدا هنگام رانندگی
  • پارک کردن در مکان‌های پارک ممنوع
  • مارپیچ زدن در بین ماشین‌ها و…. می‌باشد.

چگونه خلافی‌های موتورسیکلت ثبت می‌شوند؟!

روش‌های ثبت خلافی موتور نیز همانند خلافی خودرو، دربرگیرنده موارد زیر است:

  • ثبت خلافی به وسیله دوربین
  • روش تسلیمی برگه جریمه رانندگی
  • روش الصاقی برگه جریمه رانندگی
  • روش دو برگی جریمه رانندگی

ثبت خلافی وسایل نقلیه با دوربین

زمانی که با موتور سیکلتتان در حال تردد در جاده‌ها یا اتوبان‌ها و غرق در رویای خویش، در حال تک‌چرخ زدن هستید، یک‌دفعه حس کنید که آسمان نیز مبهوت این همه هیجان قرار گرفته و از شما عکس می‌اندازد! اصلاً اینطور نیست! شما در خیالی خوش به سر می‌برید! این عکس از تحیر آسمان نیست؛ بلکه از حواس جمعی قانون خبر می‌دهد: این موضوع را می‌رساند که شما مرتکب تخلف شدید و پلاک موتور شما با دوربین ضبط شده و باید اقدام به پرداخت خلافی موتور کنید

روش تسلیمی برگه جریمه رانندگی

در این روش، پلیس برگه‌ی جریمه را با مشخصات راننده و گواهی‌نامه‌اش همراه نوع تحلف، محل و زمان تخلف و مشخصات افسر تکمیل کرده و به راننده‌ی بنده‌ی خدا تحویل می‌دهد

روش الصاقی برگه جریمه موتور

فرض کنید موتورسیکلت خود را در جایی پارک کرده‌اید که تابلو پارک ممنوع بالای آن خورده باشد: شما با این جمله معروف که “سریع بر می‌گردم” خودتان را گول می‌زنید. خبر ندارید که پلیس قبض جریمه را صادر کرده و در زیر شیشه‌ی موتور سیکلت شما قرار می‌دهد! آیا حال شما دیدنی نیست زمانی که با این صحنه روبه‌رو می‌شوید؟

خلافی موتور: تعریف + جدیدترین روش‌های استعلام و پرداخت خلافی موتورسیکلت

با پرداخت به موقع خلافی موتور، ریسک خود را کاهش دهید.

روش دو برگی جرایم رانندگی موتور

گاهی پلیس در حال نوشتن جریمه برای شمای موتورسوار ایست می‌دهد. در این زمان اگر شما سهواً یا عمداً موتورسیکلت را برای دریافت برگه جریمه متوقف نکنید، در این شرایط با غیظ پلیس وظیفه شناس روبه‌رو خواهید شد: افسر راهور به جای یک برگه جریمه یک جریمه‌ی دیگر تحت عنوان عدم توجه راکب موتور به فرمان پلیس برای شما می‌نویسد! حالا بیا و درستش کن! قوز بالا قوز می‌شود….

استعلام خلافی موتور

حال که در رابطه با خلافی‌های موتور و روش ثبت آن‌ها دانستید، وقت آن رسیده است که بدانید چطور می‌توانید این خلافی موتور را استعلام بگیرید؟ از کجا متوجه شوید چقدر جریمه شدید؟

روش‌های استعلام و پرداخت خلافی موتور

استعلام خلافی خودرو از روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

استعلام خلافی موتور از سایت راهور

برای این‌که خلافی موتورسیکلت خود را استعلام یا دریافت کنید، می‌توانید از سرویس آنلاین پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) استفاده نمایید. آدرس این وب سایت: www.rahvar120.ir است. بعد از ورود به سایت، مراحل زیر را گام به گام عملی سازید:

شما به عنوان مالک موتور، می‌بایست روی گزینه خدمات کلیک کنید. این دکمه در وسط صفحه اصلی سایت قرار دارد.

ج) سپس گزینه ” استعلام میزان تخلف رانندگی” را کلیک کنید.

د) به صفحه استعلام خلافی موتور وارد می‌شوید. برای استعلام خلافی موتورسیکلت نیاز به کد VIN یا بارکدپستی کارت موتور دارید. اینکه پلاک موتور قدیمی است یا جدید، در استعلام خلافی موتور سیکلت با پلاک ملی، تفاوتی ایجاد نمی‌کند. در این قسمت می‌توانید میزان جریمه موتورسیکلت خود را مشاهده کرده و در صورت تمایل، مراحل پرداخت تخلفات را در پیش گیرید.

لطفاً توجه داشته باشید که سایت راهور به روز نبوده و تمامی اطلاعات آن بعد از ۲۴ ساعت به‌روز رسانی خواهند شد. در واقع پس از گذشت هفت روز از ارتکاب جرایم رانندگی موتور و خودرو، می‌توانید آن را در سایت راهور پیگیری نمایید، پرداختی‌ها در سایت راهور، استعلام خلافی یا مشاهده قبض جریمه نیز با تاخیر ۷۲ ساعته در سایت پلیس راهور همراه است.

استعلام خلافی موتورسیکلت از طریق پیامک

درست است که موتورسواری هیجان بسیار بالایی دارد و واقعاً دلپذیر و دلچسب است، اما هنگام دریافت پیامک خلافی موتور، دیگر خبری از آن همه هیجان نیست! به اصطلاح پوزتان به خاک مالیده می‌شود و آن شادی و شور و هیجان از دماغتان در می‌آید!

·می‌توانید از طریق ارسال شماره VIN موتور به سامانه ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ خلافی موتور سیکلت خود را استعلام کنید. لطفاً توجه داشته باشید که شماره ۱۷ رقمی VIN موتورسیکلت را به طول کامل با حروف انگلیسی وارد کنید. (شماره vin بر روی کارت موتور درج شده است.)

·پس از ارسال VIN پیامی با محتوای زیر دریافت می‌کنید:

<مجدداً به ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کنید.>>

·بعد از این‌که عدد ۲ را وارد کردید مبلغ خلافی موتور سیکلت شما همراه با تعداد تخلف برای شما ارسال خواهد شد!

استعلام خلافی موتورسیکلت از طریق تلفن

برای استعلام گرفتن خلافی موتور با شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس حاصل نمایید. در طول مکالمه، مبلغ جریمه و تعداد تخلفات را سوال کنید. لازم به ذکر است اگر از خارج تهران با این شماره تماس می‌گیرید، حتماً کد ۰۲۱ را قبل از وارد کردن شماره ۸ رقمی بالا وارد نمایید.

شیوه‌های پرداخت خلافی موتور سیکلت:

بعد از استعلام جرایم موتورسواری، شما راکبان عزیز می‌توانید با انتخاب یکی از شیوه‌های زیر، اقدام به پرداخت خلافی موتور خود نمایید:
۱. در صورتی که برگه جریمه را در اختیار دارید به آن نگاه بیندازید. اگر این برگه شناسه پرداخت و شناسه قبض داشته باشد، می‌توانید از طریق دستگاه‌های خودپرداز پرداخت خلافی موتور سیکلت خود را انجام دهید.

۲. شما می‌توانید از طریق تلفن بانک ۰۹۶۲۲ بانک ملی نسبت به پرداخت خلافی مربوطه اقدام کنید

۳. مراجعه به وب سایت سیستم پرداختی بانک ملی به آدرس https://sadad.shaparak.ir/billpayment یکی دیگر از روش‌های پرداخت خلافی موتور سیکلت است
۴. پرداخت از طریق اپلیکیشن‌های موبایل همانند قبضینو، آپ و… از دیگر شیوه‌های رایج پرداخت خلافی موتورسیکلت مطرح شده است.

کاهش جرایم با خرید بیمه شخص ثالث موتور

همانطور که می‌دانید یکی ازدلایل ثبت خلافی موتور، نداشتن بیمه موتورسیکلت است. این بیمه برخلاف تصور همه موتورسواران همانند بیمه شخص ثالث، اجباری است. به علاوه، یکی از مدارک مورد نیاز برای خارج کردن موتور از پارکینگ نیروی انتظامی نیز بیمه‌نامه یادشده است.پس به وفور به این بیمه‌نامه احتیاج خواهید داشت!

خلافی موتور: تعریف + جدیدترین روش‌های استعلام و پرداخت خلافی موتورسیکلت

خرید ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث موتور

بیمه دات کام امکان استعلام، مقایسه و خرید آنلاین انواع بیمه از جمله بیمه شخص ثالث موتور را در بستر اینترنت فراهم آورده است. شما می‌توانید بعد از استعلام و مقایسه قیمت و شرایط این بیمه از شرکت‌های معتبر بیمه‌گر، درخواست خرید بیمه موتور را در سایت ثبت نمایید. بعد از پرداخت حق بیمه و تکمیل سفارش، بیمه موتور شما در کمترین زمان ممکن صادر خواهد شد. از خرداد ۹۹ دیگر همراه داشتن نسخه فیزیکی بیمه ثالث ضرورتی ندارد. ولی درصورت نیاز، بیمه‌نامه رایگان درب منزل شما ارسال می‌شود.

کد خبر 530699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.