برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام منطقه یک، ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان گفت: برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام منطقه یک شهرداری ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میثم بکتاشیان امروز _شنبه یکم آبان ماه_ در حاشیه بازید شهردار اصفهان از منطقه یک، اظهار کرد: مساحت کل منطقه ۸۱۰ هکتار است که ۲۳۳ هکتار آن را بافت فرسوده شامل می‌شود و ۳۰ درصد جمعیت منطقه در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد محله‌های علی قلی آقا و بید آباد در محدوده بافت فرسوده شهر و در منطقه یک واقع شده است، افزود: پایین بودن پتانسیل درآمد منطقه به دلیل شکل‌گیری بافت یکی از مشکلات منطقه به شمار می‌رود.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان تصریح کرد: در این منطقه ۱۵ هتل، حدود ۲۷ مهمان‌پذیر، هشت بیمارستان و سه مرکز آموزشی درمانی غیر از مطب پزشکان وجود دارد که نشان از حجم بالای ترددهای شهری را دارد.

وی با بیان اینکه بافت تاریخی منطقه از پتانسیل‌های آن به شمار می‌رود، ادامه داد: سرانه فضای سبز این منطقه ۶.۹ مترمربع است که برای افزایش سرانه به سمت توسعه عمودی فضای سبز برنامه‌ریزی لازم انجام شده است.

بکتاشیان گفت: فقر امکانات فرهنگی و ورزشی، حجم بالای فرسودگی معابر و تأسیسات شهری از دیگر مشکلات منطقه یک به شمار می‌رود؛ این منطقه به لحاظ جمعیتی در رتبه چهارم و از نظر مساحت منطقه آخر در بین مناطق ۱۵ گانه است و به لحاظ تراکم با متوسط شهر اصفهان برابری می‌کند.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد مساحت منطقه یک بافت فرسوده بوده است که تبعات زیادی به همراه دارد و در میزان درآمد منطقه اثر گذاشته است، اظهار کرد: در این منطقه ۱۹۶ گلوگاه مصوب وجود دارد همچنین مساحت مراکز ورزشی منطقه، ۹ هزار و ۳۰۵ مترمربع است که رتبه سیزدهم را در بین مناطق ۱۵ گانه داریم؛ از این رو می‌توان گفت فقر فضاهای تفریحی، ورزشی و فرهنگی را در منطقه شاهد هستیم.

جذب ۹۰ درصد بودجه فرهنگی منطقه در سال گذشته

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان ادامه داد: تولیدات فرهنگی این منطقه در سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است، به طوری که بر اساس آمارهای موجود برنامه‌های فرهنگی اجرا شده در سال ۹۸، ۶۵ برنامه و در سال گذشته ۱۱۸ برنامه بوده و سال گذشته ۹۰ درصد بودجه فرهنگی جذب و هزینه شده است.

وی با اشاره به آمار هفت ماهه امسال در بخش ساخت و ساز منطقه، گفت: در هفت ماه ابتدایی سال در بخش اصلاح پروانه ۱۷ مورد، پروانه احداث ۱۲ مورد انجام شده و سیر صعودی از سال ۹۶ تا انتهای سال ۹۹ را در بخش صدور پروانه داشته‌ایم.

بکتاشیان با بیان اینکه در این منطقه ۱۲۷ نفر پرسنل فعالیت می‌کنند که تعداد کل کارکنان با احتساب پیمانکاران، نیروهای خدمه و رانندگان ۱۶۱ نفر است، تصریح کرد: سال گذشته منطقه یک در نظام پیشنهادها با توجه به برنامه‌های اجرا شده رتبه اول را به دست آورده است.

وی با اشاره به امکانات لجستیکی منطقه، اظهار کرد: ساختمان اصلی منطقه، ساختمان خدمات شهری، انبار خیابان جهاد، انبار جامی، انبار مواد مصرفی عمرانی، ساختمان مهمانسرا، ویلای چادگان و پایگاه مدیریت بحران در ساختمان خدمات از جمله این امکانات به شمار می‌رود.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با اشاره به بودجه سال جاری منطقه گفت: بودجه امسال ۲۱۱ میلیارد تومان است که ۲۷ درصد در بخش جاری و ۵۸ درصد در بخش عمرانی هزینه خواهد شد؛ البته تاکنون ۲۸ درصد بودجه ۱۴۰۰ منطقه یک وصول شده است.

وی با بیان اینکه ۴۲ درصد بودجه منطقه صرف تملک و ۵۸ درصد صرف اجرای پروژه‌ها می‌شود، تاکید کرد: سیر صعودی رشد بودجه به میزان ۷۲ درصد در این منطقه قابل توجه بوده است، زیرا از ظرفیت درآمدی منطقه بیشتر است و به همین جهت احتمال دارد امسال درصد تحقق بودجه پایین باشد.

۸۸ پروژه فعال در منطقه یک

بکتاشیان با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد بودجه جاری صرف حقوق و دستمزد، بهداشت محیط شهری و فضای سبز می‌شود، ادامه داد: ۳۲ درصد بودجه عمرانی منطقه برای بخش حمل‌ونقل عمومی هزینه می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد منطقه در چهار سال اخیر گفت: طی چهار سال گذشته در بخش شبکه معابر ۵۵ میلیارد هزینه شده که ۹۵ درصد به خاطر خیابان اردیبهشت و بقیه سایر مباحث بوده است؛ همچنین در بخش زیباسازی محیطی ۷.۷ میلیارد تومان، برای توسعه ایمنی و مدیریت ترافیک هفت و نیم میلیارد تومان، مادی‌ها و نهرها ۵.۴ میلیارد تومان و در بخش بازگشایی گلوگاه‌های شهری ۱۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان تعداد کل پروژه‌های فعال در این منطقه را ۸۸ مورد عنوان کرد و گفت: از این تعداد هشت پروژه شاخص ،۱۶ پروژه مهم منطقه‌ای، ۵۴ پروژه منطقه‌ای و ۱۰ مورد پروژه‌های عمومی است که به لحاظ شاخص زمانی، پیشرفت واقعی سبد پروژه‌ها ۳۴.۵ درصد است.

وی افزود: از جمله پروژه‌های منطقه یک ساماندهی خیابان‌های منتهی به چهار باغ از جمله خیابان جهان آرا است که در حال حاضر پیشرفت ۷۰ درصدی دارد، ساماندهی خیابان کوالالامپور در مرحله توافق نرخ است، بخش پیاده رو خیابان شیخ بهایی بهره‌برداری شده و کف‌سازی آن منتظر اتمام عملیات جا به جایی تأسیسات تراموا است؛ همچنین ساماندهی خیابان عباس آباد با صرف دو میلیارد تومان اعتبار تکمیل شده است.

بکتاشیان با بیان اینکه برای جابه‌جایی تأسیسات تراموا در مسیر حد فاصل میدان جمهوری تا پل فلزی سال گذشته جلساتی برگزار شده است، گفت: برآورد مالی انجام شده برای جابه‌جایی تأسیسات ۴۵۰ میلیارد ریال است که در بودجه سال جاری ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده، البته این پروژه در مرحله مطالعات اولیه است.

وی با اشاره به پروژه کراس اور مترو، اظهار کرد: محدوده پروژه رفیوژ میانی چهارباغ به مساحت هزار و ۹۰۰ متر مربع و برآورد کل پروژه ۱۰۰ میلیارد ریال است.

تکمیل تملک سه ایستگاه خط دو مترو

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با بیان اینکه چهار ایستگاه خط دو مترو اصفهان در محدوده این منطقه قرار گرفته که شامل ایستگاه‌های کاشانی، خلجا، خرازی و امام حسین (ع) است، گفت: سال گذشته تملک زمین سه ایستگاه کاشانی، خلجا و خرازی انجام شده است.

وی با ابراز خرسندی از بهره‌برداری از خیابان شهید کلاهدوزان (اردیبهشت) در مردادماه سال جاری، تصریح کرد: برای آزادسازی و احداث این خیابان ۵۲ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد. همچنین برای احداث پارکینگ زیر سطحی این خیابان با ظرفیت ۱۰۳ خودرو ۱۳ میلیارد تومان هزینه شد، البته این پارکینگ مجهز به سیستم اطفای حریق و سیستم هوشمند شده است.

بکتاشیان پروژه دیگر منطقه را احداث خیابان زاهد حدفاصل مسجد سید تا فروغی به طول ۸۸۰ متر و عرض ۲۴ تا ۳۶ متر با پیشرفت فیزیکی ۶ درصد عنوان کرد و گفت: تعداد پلاک‌های درگیر این پروژه ۱۶۰ پلاک و برآورد کل پروژه سه هزار و ۵۰ میلیارد ریال است که با اجرای این طرح حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع از بافت فرسوده منطقه به طور مستقیم اصلاح می‌شود.

وی با بیان اینکه احداث پارک شاداب در حال حاضر ۵۷ درصد پیشرفت دارد، تصریح کرد: ۲۳ پلاک به مساحت دو هزار و ۸۷۸ متر مربع در طرح این پروژه قرار دارد که اکثر پلاک‌ها آزادسازی شده و تنها سه پلاک دیگر باقی مانده است؛ برآورد کل پروژه ۳۵۰ میلیارد ریال است.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه پروژه ساماندهی مادی نیاصرم به طول مسیر یک هزار و ۲۰۰ متر دیگر پروژه منطقه یک به شمار می‌رود که در حال حاضر ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برآورد کل پروژه ۷۰ میلیارد ریال است، ادامه داد: مادی نیاصرم از مهم‌ترین و خاص‌ترین مادی‌های شهر بوده که پتانسیل بالایی در ایجاد مسیرهای گردشگری دارد.

لزوم تعیین تکلیف سناریو مجموعه فرهنگی شهید بهشتی

وی با اشاره به پروژه مجموعه فرهنگی شهید بهشتی، گفت: این پروژه سه سال درگیر طراحی، تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری بوده و دو سناریو برای آن تعریف شده که سناریوی اول عملیات احداث فاز یک مجموعه فرهنگی و سناریو دوم مرمت خانه تاریخی است که باید تکلیف سناریو مشخص شود.

بکتاشیان افزود: برآورد پروژه مجموعه فرهنگی شهید بهشتی ۶۰۰ میلیارد ریال، مساحت محدوده‌طرح دو هزار و ۱۷۵ مترمربع، عرصه آزادسازی شده یک هزار و ۴۳۵ مترمربع و عرصه نیازمند تملک ۸۱۱ مترمربع است.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی رفیوژ میانی چهارباغ پایین با طول مسیر یک هزار و ۳۸۰ متر مربع شامل ساماندهی مسیر دوچرخه، اصلاح جداول و پیاده رو در حال اجرا بوده و ۱۴ میلیارد ریال اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان تصریح کرد: منبع آب فضای سبز در پارک مهر واقع در منطقه دو شهرداری برای اتصال به منبع آب این منطقه با پیشرفت ۱۵ درصدی در حال اجرا است و برآورد پروژه ۵۰ میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه برای پروژه محرک توسعه محله جوزدان با مساحت یک هزار و ۸۰۰ مترمربع، ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: تملک گذر جوزدان از دیگر پروژه‌هایی است که تاکنون ۳۶ درصد پیشرفت داشته است؛ کل پلاک‌های در مسیر این پروژه ۹۰ پلاک و کل پلاک‌های مورد نیاز به مداخله مستقیم ۳۹ پلاک است و مابقی پلاک‌ها در جریان عقب نشینی‌ها آزادسازی خواهد شد.

بکتاشیان تملک و احداث مجتمع ایستگاهی با برآورد ۹۰۰ میلیارد ریال را از دیگر پروژه‌های منطقه عنوان کرد و گفت: به پروژه مجموعه ورزشی و پارک پنج رمضان با برآورد ۲۰۰ میلیارد ریال امسال و سال آینده با قوت ورود پیدا خواهیم کرد؛ کل پلاک در مسیر این پروژه دو عدد و مساحت طرح ۱۰ هزار مترمربع است.

وی ادامه داد: ساختمان جدید اداری شهرداری منطقه یک در حاشیه خیابان مسجد سید تاکنون ۳۲ درصد پیشرفت داشته که اعتبارات در نظر گرفته برای پروژه ۸۰۰ میلیارد ریال است.

خانه روغنی و پروژه تراموا تعیین تکلیف شود

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با بیان اینکه برآورد انجام شده برای پارکینگ خیابان شهید بهشتی با پیشرفت ۲۷ درصد، ۴۲۰ میلیارد ریال بابت تملک است، اظهار کرد: مساحت طرح دو هزار و ۸۰۰ متر مربع و کل پلاک در مسیر یک عدد است.

وی خبر از تکمیل و آماده بهره‌برداری بودن ایستگاه آتش نشانی چهارباغ پایین به مساحت یک هزار و ۱۰۰ متر مربع و برآورد کل ۱۷۰ میلیارد ریال داد و با اشاره به محلات منطقه گفت: در منطقه یک، ۱۱ محله از جمله محله علی قلی آقا، جامی، خرم، خلجا، درب کوشک، بید آباد، جوزدان _ الیادران، صائب، شاهزاده ابراهیم، عباس آباد و لنبان قرار دارد.

بکتاشیان با اشاره به چالش‌های منطقه، اظهار کرد: بافت فرسوده و متراکم که انجام و تعریف پروژه‌ها را با سختی همراه می‌کند، بافت فرهنگی خاص، تضاد و تفاوت عمیق کالبدی و فرهنگی قسمت‌های شمالی و جنوبی منطقه، حجم بالای عقب نشینی‌ها که توان منطقه را برای فعالیت‌های توسعه‌ای گرفته، سن بالای پرسنل (۵۴ سال) و توجه به جانشین پروری و به‌کارگیری پرسنل جدید، قدیمی بودن ساختمان اداری منطقه و حجم بالای بدهی‌ها از جمله این مشکلات به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه برای اتمام پروژه‌های زخمی و نیمه تمام منطقه یک شهرداری ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تصریح کرد: از جمله خواسته‌ها از شهردار اصفهان در نظر گرفتن اعتبارات ویژه برای آزادسازی خیابان زاهد با استفاده از اعتبارات در اختیار خود، تعیین تکلیف پروژه تراموا و مجموعه فرهنگی شهید بهشتی، ساماندهی آرامگاه صائب، تعیین تکلیف خانه روغنی، اسکن و پالایش پرونده‌ها و ممیزی املاک، حل معضل مجموعه پنج رمضان، تسهیلگری و دستور همراهی معاون شهرسازی در خصوص اعتبار پارکینگ شهید بهشتی است.

کد خبر 530650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.