۱۷۱۲ متقاضی در انتظار گرفتن فرزندخوانده

معاون اجتماعی بهزیستی اصفهان گفت: حدود نیمی از فرزندان ساکن در شیرخوارگاه، دارای معلولیت یا بیماری‌های خاص هستند. با وجود جا افتادن فرهنگ میان خانواده‌های متقاضی و به نوعی کمک به هم‌نوع، خانواده‌هایی فرزندان دارای معلولیت یا بیماری خاص را نیز به فرزندخواندگی می‌پذیرند.

عبدالرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تعداد فرزندان ساکن در شیرخوارگاه نرجس استان اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۹ فرزند در شیرخوارگاه نرجس استان اصفهان ساکن هستند. تعداد فرزندان ساکن در شیرخوارگاه ثابت نیست و بستگی به پذیرش دارد. در برخی فصول سال پذیرش فرزند در شیرخوارگاه بالا رفته و در برخی فصول کاهش می‌یابد، حتی زمانی تعداد فرزندان ساکن در شیرخوارگاه به ۷۰ فرزند رسیده است.

وی در خصوص دلایل طولانی شدن سکونت فرزندان در شیرخوارگاه، افزود: همواره سعی بر انتقال سریع‌تر فرزندانی که شرایط واگذاری دارند به خانواده‌های متقاضی، به صورت دائم یا موقت بوده است. دلایل طولانی شدن سکونت فرزندان در شیرخوارگاه شامل انجام فرآیند قانونی انتقال فرزند به خانواده متقاضی و داشتن بیماری خاص یا معلولیت است. به دلیل اینکه تقاضای فرزندخواندگی فرزندان معلول و دارای بیماری‌های خاص بسیار کم است، آنها تا سن سه سالگی در شیرخوارگاه ساکن شده و سپس چنانچه متقاضی نداشته باشند به خانه‌های کودک و نوجوان بالای سه سال منتقل می‌شوند.

معاون اجتماعی بهزیستی اصفهان درباره به فرزندخواندگی گرفته شدن فرزندان دارای معلولیت و بیماری‌های خاص، تصریح کرد: حدود نیمی از فرزندانی که در شیرخوارگاه حضور دارند دارای معلولیت یا بیماری‌های خاص هستند. با وجود جا افتادن فرهنگ میان خانواده‌های متقاضی و به نوعی کمک به هم‌نوع، خانواده‌ها فرزندان دارای معلولیت یا بیماری خاص را نیز به فرزندخواندگی می‌پذیرند. برای مثال فرزندانی با HIV مثبت یا دارای معلولیت در حال حاضر نزد خانواده‌ها زندگی می‌کنند و با اقداماتی که انجام می‌دهند در روحیه فرزندان بسیار تأثیرگذار بوده‌اند.

وی ادامه داد: استان اصفهان در حال حاضر یک شیرخوارگاه دولتی دارد و مراحل انجام واگذاری شیرخوارگاه به بخش خصوصی در حال انجام است. امید است در سال جاری انتقال به بخش خصوصی با نظارت کامل بهزیستی و بخش دولتی انجام شود.

روند به فرزندخواندگی گرفتن کودکان

اسماعیلی در خصوص روند به فرزندخواندگی گرفتن، اضافه کرد: خانواده‌های متقاضی فرزند ابتدا باید درخواست فرزندخواندگی خود را در سامانه فرزندخواندگی ثبت کنند، سپس استعلامات لازم گرفته شده و به مرور در نوبت قرار داده شوند. هنگامی که نوبت آنها نزدیک می‌شود، مشاوره و بازدید از منزل انجام شده و آزمایشات لازم گرفته می‌شود و پس از حضور خانواده در کمیته فرزندخواندگی و تأیید آنها توسط کمیته، در مرحله گرفتن فرزند قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر متقاضیان پشت نوبت گرفتن فرزندخوانده که در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند حدود سه هزار نفر است که یک هزار و ۷۱۲ خانواده دارای شرایط گرفتن فرزند در سامانه ثبت شده‌اند. فرآیند فرزندخواندگی به خانواده‌های متقاضی و فرزندانی که در شیرخوارگاه هستند، بستگی دارد. به طور کلی هنگامی که نوبت خانواده‌های متقاضی برسد، فرآیند واگذاری حدود سه ماه طول می‌کشد تا مراحل واگذاری قانونی، گرفته شدن استعلامات لازم و آزمایشات انجام گیرد و فرزند به خانواده متقاضی تحویل داده شود.

اولویت‌های تحویل فرزند به متقاضیان

معاون اجتماعی بهزیستی اصفهان با تاکید بر اولویت‌های تحویل فرزند به خانواده‌های متقاضی، تصریح کرد: فرزندخواندگی دارای سه اولویت است. اولویت اول برای خانواده‌های بدون فرزند است که پس از چند سال صاحب فرزندی نشده‌اند، اولویت دوم متعلق به خانم‌های مجرد بالای ۳۰ سال است که به آنها فرزند هم‌جنس یعنی فرزند دختر تحویل داده می‌شود و در اولویت سوم در صورت وجود فرزند در شیرخوارگاه خانواده‌های دارای فرزند قرار دارند.

وی افزود: طرحی به نام طرح مشک یا طرح مراقبت مشارکتی و یا طرح مهمان اجرا شده است که تمام خانواده‌ها و حتی خانواده‌هایی که دارای فرزند هستند اگر درخواست داشته باشند در صورت وجود نداشتن متقاضی در این زمینه می‌توانند به صورت مهمان، فرزند را تا مشخص شدن وضعیت آنها از سمت قاضی تحویل بگیرند.

راه‌های کمک به شیرخوارگاه

اسماعیلی ادامه داد: افراد می‌توانند با حضور در شیرخوارگاه، از طریق دستگاه‌های پوز به صورت نقدی به شیرخوارگاه کمک کرده و یا کمک‌های غیر نقدی خود را با حضور در شیرخوارگاه به انجام برسانند. همچنین می‌توانند با استفاده از شماره حساب فعال مشارکت‌های مردمی در سراسر استان از طریق کد دستوری به شماره #۲۶*۲۰۰۲*۶۶۵۵* کمک نقدی خود را واریز کنند. البته باید توجه داشته باشند هنگامی که مبلغ خود را واریز می‌کنند باید در دسته‌بندی کمک‌های خاص، گزینه کمک به شیرخوارگاه را انتخاب کنند.

کد خبر 530611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.