اثر عصاره درخت زبان گنجشک بر آلزایمر

ابداع یک ایمپلنت مغزی برای افراد نابینا، اثر عصاره درخت زبان گنجشک برای آلزایمر، گرمای قابل حمل در یک مچ‌بند حرارتی، ساخت نانوژنراتورهایی برای تولید انرژی از اقیانوس‌ها، حل مشکل آلودگی پلاستیکی با کمک یک باکتری و ابزاری برای درمان بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی را در بسته علم و فناوری ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژوهشگران اسپانیایی موفق شده‌اند تا با کاشت یک سیستم مجهز به الکترود در مغز شخصی نابینا و استفاده از شبکیه مصنوعی امکان دیدن تصاویر ساده را برای وی فراهم کنند.

اگرچه ایمپلنت‌های مغزی در حال حاضر به افراد نابینا امکان می‌دهد تا الگوهای ساده‌ای را ببینند، اما دانشمندان اسپانیایی اخیراً موفق شده‌اند روش متفاوتی را ارائه دهند که با تحریک مستقیم قشر بینایی مغز، تصاویر قابل درکی را تولید می‌کند.

این سیستم آزمایشی، یک شبکیه مصنوعی را در بر دارد که روی یک عینک معمولی نصب شده است. این ابزار، نور را از میدان بینایی مقابل عینک تشخیص می‌دهد و آن را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند که به یک ماتریس سه‌بعدی متشکل از ۹۶ میکرو الکترود کاشته شده در مغز کاربر منتقل می‌شوند.

پهنای این ایمپلنت، چهار میلی‌متر است و طول هر الکترود به یک و نیم میلی‌متر می‌رسد. آنها به مغز نفوذ می‌کنند؛ بنابراین می‌توانند فعالیت الکتریکی نورون‌ها در قشر بینایی را هم مورد بررسی قرار دهند و هم تحریک کنند. تحریک فعالیت نورون‌ها به شخص امکان می‌دهد تا الگوهای نور را که به واسطه شبکیه مصنوعی منتقل می‌شوند، دریافت کند.

اثر عصاره درخت زبان گنجشک در محافظت از آلزایمر

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با انجام یک مطالعه، تأثیر محافظتی عصاره درخت زبان گنجشک را بر روی موش‌های صحرایی بررسی کردند.

با توجه به افزایش شیوع بیماری آلزایمر در ایران و دنیا، بالا بودن هزینه‌های مراقبت از بیماران، همچنین میزان اثربخشی و عوارض جانبی داروهای موجود، تحقیق برای پیدا کردن عامل درمانی یا کمکی جدید برای کنترل یا درمان این بیماری با عوارض جانبی کمتر ضروری به نظر می‌رسد.

درخت زبان گنجشک دارای ترکیباتی به نام «کومارین» است. پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با انجام یک مطالعه، تأثیر محافظتی عصاره درخت زبان گنجشک را بر روی موش‌های صحرایی بررسی کردند.

در این مطالعه پژوهشگران موش‌های صحرایی را با روش‌های آزمایشگاهی دچار آلزایمر کرده و تأثیر این عصاره را بر محافظت از آلزایمر بررسی کردند.

گرمای قابل حمل در یک مچ‌بند حرارتی

پژوهشگران آمریکایی، نوعی نخ مبتنی بر یک پلیمر ویژه ابداع کرده‌اند و مچ‌بندی را با استفاده از آن ساخته‌اند که می‌تواند گرمای پایداری را برای کاربر خود فراهم کند.

با آغاز سرماخوردگی‌های پاییزی، مردم لباس‌ها و پتوهای گرم خود را بیرون می‌آورند، اما لباس‌ها و پتوها حجم زیادی دارند. گروهی از پژوهشگران آمریکایی تلاش کرده‌اند تا یک ابزار پوشیدنی سبک ابداع کنند که قابل استفاده مجدد است و گرمای پایداری را فراهم می‌کند.

ابزارهای پوشیدنی سبک وزن که به عناصر گرمایشی مجهز است، می‌تواند به گرم نگه داشتن کاربر خود کمک کنند، اما تلاش‌های پیشین به ابداع سیم‌ها یا نخ‌های سفتی منجر شده‌اند که داغ می‌شوند و نمی‌توان شست و شوی آنها را به صورت ایمن انجام داد. پژوهشگران به تازگی، نوعی نخ را با استفاده از پلیمرهای ویژه‌ای ابداع کرده‌اند که چنین مشکلاتی را به همراه ندارد.

پوشش انعطاف‌پذیر ساخته شده با این نخ، مواد را گرم نگه می‌دارد و حالت خود را پس از شست و شو حفظ می‌کند. با وجود این، پلیمرها به اندازه کافی رسانای حرارت نیستند و برخی از ترکیبات اضافه شده برای رسانایی بیشتر می‌تواند به تحریک پوست منجر شوند. به همین دلیل، این گروه پژوهشی تلاش کردند که پوشش پلیمری روی نخ مورد استفاده را بهبود ببخشند تا بتواند گرما را به میزان مطمئن پخش کند.

نانوژنراتورهایی که از امواج اقیانوس، انرژی تولید می‌کنند

پژوهشگران در پروژه جدید خود، نانوژنراتورهایی ابداع کرده‌اند که می‌توانند از امواج اقیانوس، انرژی تولید کنند.

امواج اقیانوس، بسیار قوی است و انرژی کافی را برای هل دادن شن و ماسه، سنگریزه‌ها و حتی گاهی تخته‌سنگ‌ها در بر دارد. از امواج اقیانوس می‌توان به عنوان منبع انرژی تجدیدپذیر استفاده کرد.

پژوهشگران آمریکایی، نانوژنراتورهای انعطاف‌پذیری ابداع کرده‌اند که به تقلید از حرکات جلبک دریایی می‌پردازد تا انرژی امواج آب را به الکتریسیته مورد نیاز برای تأمین نیروی دستگاه‌های مبتنی بر دریا تبدیل کند.

شبکه‌های حسگر در بسیاری از نواحی ساحلی اطلاعاتی را در مورد جریان‌های آب جمع آوری می‌کند تا کمکی برای کشتی‌ها در مسیریابی و نظارت بر کیفیت آب باشد. این سیستم که یک نوع دریایی اینترنت اشیا به شمار می‌رود، بیشتر از باتری‌هایی تغذیه می‌کند که هر از گاهی باید تعویض شود و این کار به زمان و هزینه نیاز دارد.

حل مشکل آلودگی پلاستیکی با کمک یک باکتری

پژوهشگران ژاپنی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که شاید یک باکتری بتواند راه‌حلی را برای برطرف کردن مشکل آلودگی پلاستیکی در محیط زیست ارائه دهد.

آلودگی پلاستیکی، یکی از مهم‌ترین مشکلات زیست‌محیطی عصر ما است. انباشته شدن پلاستیک‌های نفتی، تأثیرات مخربی بر محیط زیست، حیات وحش و سلامت انسان دارد.

پژوهشگران "مؤسسه علم و فناوری نارا"(Nara Institute of Science and Technology) ژاپن نشان داده‌اند که یک باکتری نه تنها قادر به تجزیه پلاستیک‌های مبتنی بر نفت است، بلکه می‌تواند پلاستیک‌های قابل تجزیه زیستی را نیز تولید کند که با محیط زیست سازگار است.

پژوهشگران به دنبال روش‌های جایگزین برای پاکسازی پلاستیک‌های مقاوم از محیط زیست هستند و به نظر می‌رسد که میکروب‌ها می‌توانند راه‌حل‌های امیدوارکننده‌ای را ارائه دهند.

"شوسوکه یوشیدا"(Shosuke Yoshida)، از پژوهشگران این پروژه اظهار کرد: برخی از باکتری‌ها، آنزیم‌های لازم را برای تجزیه پلی‌اتیلن ترفتالات دارند که مشکل‌سازترین پلاستیک در محیط زیست به شمار می‌رود. پژوهش ما نشان داده است که باکتری "ایدیونلا ساکاینسیس"(Ideonella sakaiensis)، پلی‌اتیلن ترفتالات را به "پلی سه هیدروکسی بوتیرات"(PHB) تبدیل می‌کند که نوعی از پلاستیک "پلی‌هیدروکسی آلکانوات"(PHA) است و قابلیت تجزیه زیستی دارد.

فناوری "کریسپر"؛ ابزاری برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها با مؤلفه ژنتیکی

سیستم نوین CRISPR-Cas9 یک فناوری منحصر به فرد است که متخصصان ژنتیک و محققان پزشکی را قادر می‌سازد تا قسمت‌هایی از ژنوم را ویرایش کنند؛ این کار با حذف، افزودن یا تغییر بخش‌هایی از توالی DNA انجام می‌شود.

این روش در حال حاضر ساده‌ترین، پرکاربردترین و دقیق‌ترین روش دستکاری ژنتیکی است. این سیستم دارای پتانسیل زیادی به عنوان ابزاری برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌های دارای مؤلفه ژنتیکی از جمله سرطان، هپاتیت B یا حتی کلسترول بالا است؛ همچنین می‌توان از این سیستم در درمان بیماری‌های عفونی، دیابت و HIV بهره برد.

دکتر مهدی توتونچی، عضو هیئت علمی و پژوهشگر دپارتمان ژنتیک پژوهشگاه رویان در تشریح عملکرد فناوری کریسپر، گفت: ویرایش ژنوم که ویرایش ژن نیز نامیده می‌شود، نوعی فناوری است که به دانشمندان توانایی تغییر DNA موجودات را می‌دهد. این فناوری اجازه می‌دهد تا مواد ژنتیکی در مکان‌های خاصی از ژنوم اضافه، حذف یا تغییر کنند. چندین روش برای ویرایش ژنوم توسعه یافته است و سیستم اخیر CRISPR-Cas9 نامیده می‌شود.

این سیستم نوعی تکنولوژی جدید ویرایش ژنتیکی است که می‌تواند به پیشرفت ژن درمانی کمک‌های زیادی کند. تاکنون روش‌های زیادی برای ژن‌درمانی کاندید شده‌اند که از آن جمله می‌توان به تکنیک «انتقال ژن» اشاره کرد؛ به این صورت که یک ویروس بی‌گزند، نسخه سالمی از یک ژن را به سلول انتقال می‌دهد تا جای یک ژن معیوب عامل بیماری را بگیرد، اما در روش کریسپر، دانشمندان می‌توانند مستقیماً ژن معیوب را اصلاح کنند. آنها DNA معیوب را جدا کرده و به جای آن یک DNA سالم قرار می‌دهند.

وی در تشریح عملکرد سیستم CRISPR-Cas9 افزود: این سیستم یک فناوری منحصر به فرد است که متخصصان ژنتیک و محققان پزشکی را قادر می‌سازد تا قسمت‌هایی از ژنوم را ویرایش کنند و این کار با حذف، افزودن یا تغییر بخش‌هایی از توالی دی‌ان‌ای انجام شود. این روش در حال حاضر ساده‌ترین، پرکاربردترین و دقیق‌ترین روش دستکاری ژنتیکی است؛ بنابراین، باعث سر و صدا زیادی در دنیای علم زیست شناسی و پزشکی شده است.

کد خبر 530492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.