طرح‌های احیای دریاچه ارومیه غلط بود

طرح‌های احیای دریاچه ارومیه غلط بود، اعتراض هزاران نفر به ورود کروکودیل و پرورش تجاری آن، شناسایی ۱۲ قلاده پلنگ، اخطار زیست محیطی برای صنایع اردبیل، تلف شدن ماهی‌ها در تالاب الوان بهمئی، ثبت گونه کمیاب عقاب خالدار، رفع تصرف اراضی ملی البرز را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی عیسی‌زاده با انتقاد از طرح‌های غلط احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: آقایان کلانتری و تجریشی مسئولان ستاد احیا به خاطر اجرای طرح‌های غلط احیای دریاچه ارومیه باید پاسخگو باشند و محاکمه شوند.

وی با درخواست از سازمان بازرسی برای ورود به روند اجرای طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: در طول هفت سال گذشته در قالب ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح‌های غلط اجرا و اعتبارات هنگفت زیادی به هدر رفت، باید سازمان بازرسی با ورود به این موضوع مشخص کنند آقایان کلانتری و تجریشی این اعتبارات را کجا و چه میزان هزینه کرده‌اند.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تمام مطالعات طرح‌های ستاد احیای و هزینه‌هایی که صرف این طرح‌ها شد غلط بود، عنوان کرد: افرادی در قالب ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله کلانتری و تجریشی روی کار آمدند که هیچ شناختی از منطقه و دریاچه ارومیه نداشتند. در دوره‌های نهم و یازدهم فعالیت مجلس شورای تذکر دادم اما متأسفانه هیچکدام از این تذکرات جدی گرفته نشد و با صرف میلیاردها اعتبار شاهد اجرای غلط طرح‌های احیای دریاچه ارومیه و در نتیجه وضعیت امروز هستیم.

عیسی‌زاده با اشاره به اینکه از دولت سیزدهم و سازمان بازرسی درخواست ورود جدی به موضوع هزینه کرد و روند اجرای طرح‌های ستاد احیا را دارم، گفت: معتقدم کارشناسان و اندیشمندان دانشگاه ارومیه با مشارکت کارشناسان تبریز با توجه به اشرافیت کاملی که به منطقه و دریاچه ارومیه دارند می‌توانند در خصوص احیای دریاچه ارومیه ورود کنند.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با گلایه از انتقال آب آذربایجان غربی از زرینه رود به تبریز گفت: در نتیجه سیاست‌های غلط از سه دهه قبل به دلیل عدم دفاع نمایندگان وقت شهرستان میاندوآب آب زرینه‌رود به عنوان حقابه به تبریز منتقل می‌شود این در حالی است که کشاورزان منطقه نیاز شدید به آب دارند.

عیسی‌زاده با بیان اینکه در قالب ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح «نکاشت» در اراضی کشاورزی در شهرستان‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه از جمله میاندوآب مطرح شد، گفت: با تلاش نمایندگان توانستیم این طرح غلط را به طرح «به کاشت» تغییر دهیم، امروز ۶۵ هزار هکتار اراضی شهرستان میاندوآب و نیز اراضی کشاورزی شهرستان‌های نقده، بناب، ملکان، مهاباد و سلماس در زمینه تأمین آب بخش کشاورزی با مشکل مواجه هستند.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی کاهش بارش‌ها، خشکسالی و اجرای طرح‌های غلط ستاد احیای دریاچه ارومیه و نیز عدم اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و قطره‌ای موجب خسارات در بخش کشاورزی و کاهش میزان آب مورد نیاز در این بخش شده است، گفت: میزان مصرف آب از ۶۰۰ میلیون مترمکعب به ۴۰۰ میلیون مترمکعب رسیده و کشاورزان میاندوآب به جای چهار دوره آبیاری تنها دو دوره آبیاری می‌توانند انجام دهند.

عیسی‌زاده با تاکید بر اینکه آقایان کلانتری و تجریشی به دلیل خیانتی که در حق مردم این منطقه کرده‌اند باید در دادگاه محاکمه شوند، افزود: پنجشنبه هفته جاری دیداری با رئیس‌جمهور خواهیم داشت تمام نمایندگان استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی مجلس شورای اسلامی در این دیدار بر مدیریت منابع آبی این استان‌ها و توجه ویژه به وضعیت دریاچه ارومیه تاکید خواهند کرد.

طرح‌های احیای دریاچه ارومیه غلط بود

اعتراض هزاران نفر به ورود کروکودیل و پرورش تجاری آن در کشور

عده‌ای از دوستداران حیات وحش با راه‌اندازی کارزاری به ورود کروکودیل برای دباغی پوست آن اعتراض کردند و خواستار جلوگیری از این ادامه این اقدامات شدند. عده‌ای از دوستداران حیات وحش با راه‌اندازی کارزاری به ورود کروکودیل برای دباغی پوست آن اعتراض کردند. در متن این کارزار که خطاب به رئیس مجلس نوشته شده، آمده است:

«متأسفانه امروز خبر ناراحت‌کننده ورود هشتاد کروکودیل زنده از مالزی برای پرورش و استفاده از پوست و دباغی آنها منتشر شد که موجبات ناراحتی هر فعال و دوستدار محیط زیستی را در هر جای این جهان فراهم آورد. با وجود اینکه فعالان محیط زیستی در جای‌جای این کره خاکی در تلاش برای توقف این صنعت وحشیانه و جنایت علیه این موجودات زیبا و مخلوقات خارق‌العاده خداوند هستند، شاهد آن هستیم که در کشور ما هم شرایط برای پرورش این موجودات زیبا صرفاً برای کشتن و استفاده از پوست آن‌ها فراهم شده است. جانورانی که به جای حق طبیعی و خدادادی آن‌ها که همانا آزادی و زندگی در امنیت است، تمام زندگی خود را در اسارت و در محیط‌هایی دلهره‌آور و نامناسب می‌گذرانند.

این صنعت هدفی بسیار غیرانسانی که همانا کشتن و کندن پوست کروکودیل‌ها برای تولیدات محصولات لوکس است، دارد. از پوست و چرم موجوداتی مانند گوسفند و گاو نیز استفاده می‌شود اما با توجه به حلال‌گوشت بودن آنها و استفاده از گوشتشان برای تغذیه مردم، استفاده از پوست و چرم آن‌ها هم به جای به هدر رفتن آن، آنچنان دور از منطق و شرع نیست؛ اما در خصوص کروکدیل با توجه به نکات بسیاری از جمله گرفتن آزادی آن‌ها و زندگی در قفس‌ها و اتاقک‌های بسیار کوچک و کثیف، نامناسب و دلهره‌آور، هدفی بسیار غیراخلاقی و غیرانسانی بوده و به هیچ وجه قابل قبول نیست.

بنا بر توضیحات داده‌شده و مسائلی که قطعاً خودتان با وجدان آگاه و بیدار متوجه آن هستید، خواستار بازگرداندن این دوزیستان خارق‌العاده به محیط زیست طبیعی آنها و ممانعت از ایجاد چنین بسترهایی برای سو استفاده از موجودات زنده و مخلوقات بی‌نظیر خداوند برای سود و پول و اهداف دنیوی هستیم. باشد که ایران اسلامی در تمام جهان الگویی باشد در زمینه اهمیت دادن به محیط زیست و جانداران ارزشمند خداوند. با آرزوی رسیدن به چنین هدفی از شما و تمام فعالان و دلسوزان محیط زیست خواهان پیگیری و جلوگیری از این عمل و اعمال مشابه آن شده و درخواست خود را مبنی بر ایجاد زمینه‌های لازم برای آزادسازی این موجودات در محیط زیست به محضرتان می‌رسانیم.»

طرح‌های احیای دریاچه ارومیه غلط بود

شناسایی ۱۲ قلاده پلنگ در نیمه نخست امسال در شیروان

حمید فخرانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شیروان اظهار کرد: پلنگ ایرانی از لحاظ فیزیکی یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ و بومی غرب آسیا است پلنگ ایرانی در فهرست جانوران در معرض انقراض قرار دارد و از سال ۹۵ برای حفاظت بهتر از این گونه ارزشمند، طرح بیمه پلنگ ایرانی، به منظور جبران خسارات ناشی از حمله پلنگ به اشخاص ثالث و دام، به اجرا درآمده است. دلیل افزایش مشاهده مکرر پلنگ وجود امنیت در منطقه و افزایش طعمه است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون مردم روستاها و همچنین عشایر و چوپانان از این گونه کمیاب جانوری ترس و واهمه‌ای ندارند زیرا متوجه این موضوع شده‌اند که وجود پلنگ موجب کاهش تعداد گرگ‌ها در منطقه می‌شود و اگر آسیبی به این حیوان رسانده نشود به انسان حمله نمی‌کند.

فخرانی افزود: با وجود این، به مردم منطقه توصیه شده است در صورت مشاهده پلنگ سگ گله را به سمت این حیوان هدایت و تحریک نکنند زیرا وجود پلنگ برای محیط زیست لازم است و نبود آن موجب طغیان جمعیت گرگ و گراز شده و می‌تواند برای دامداران، کشاورزان و باغداران خسارت بار باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: پلنگ عمدتاً زمانی به انسان حمله می‌کند که کسی وارد حریم و زیستگاهش شده باشد و به محض احساس خطر درصدد دفاع از خود برمی‌ آید.

طرح‌های احیای دریاچه ارومیه غلط بود

۳۳ اخطار زیست محیطی برای صنایع اردبیل صادر شد

فاضل عبدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردبیل در این زمینه اظهار کرد: بر اساس بازدیدها، پایش‌ها و خوداظهاری‌های ارائه شده، علاوه بر اخطاریه‌های زیست محیطی بیش از هشت مورد شکایت کیفری در مراجع قضائی اردبیل علیه واحدهای تولیدی متخلف طرح شده است.

وی ادامه داد: ۲۸۴ مرکز صنعتی، کارگاهی و خدماتی نیز در این مدت مورد پایش قرار گرفت که تعداد ۳۸ مورد از این واحد نسبت به ارائه خوداظهاری اقدام کردند و ۵۶ مورد نظارت بر عملکرد آزمایشگاه‌های معتمد از سوی کارشناسان این اداره انجام شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردبیل با اشاره به اینکه واحدهای صنعتی، تولیدی و شهرک‌های صنعتی پس از صدور مجوز بهره‌برداری از سوی کارشناسان پایش می‌شوند، گفت: همچنین تعداد ۳۵ مورد نظارت و پایش پسماندهای بیمارستانی و رسیدگی به ۱۶ مورد شکایت‌های مردمی در حوزه‌های مختلف محیط زیست انجام شده است.

وی اضافه کرد: ۳۳۳ فقره مجوز احداث، بهره‌برداری و توسعه در سال‌جاری صادرشده است، ارائه آزمون خوداظهاری پساب و گازهای خروجی برخی از واحدهای مشمول بر اساس شیوه‌نامه‌های خوداظهاری و تعیین پارامتر نیز در این مدت بررسی شده است.

عبدی افزود: در صورت مطابقت نداشتن با استانداردهای محیط زیست، در راستای رفع آلایندگی برای واحدهای متخلف اخطاریه‌های زیست محیطی صادر می‌شود و تا رفع معضل رسیدن به شاخص‌های استاندارد، پیگیری‌های لازم به‌عمل می‌آید.

طرح‌های احیای دریاچه ارومیه غلط بود

هزار قطعه ماهی در تالاب " برم الوان بهمئی" تلف شد

سیداسدالله هاشمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: پس از مشاهده تلفات ماهی در این تالاب، طی مکاتبه‌ای با شیلات استان هماهنگی‌های لازم برای حضور کارشناسان مرکز شیلات به برم الوان فراهم شد. پس از نمونه برداری از ماهی‌های تلف شده، اداره شیلات استان طی مکاتبه‌ای، علت تلف شدن این حجم از ماهی را کمبود اکسیژن و وجود سولفیت هیدروژن بیان کرده است.

وی افزود: به دلیل راکد بودن و عدم گردش آب و میزان بالای سولفات هیدروژن در این دریاچه، تلف شدن ماهی‌ها طبیعی و دور از انتظار نبود. عمق تالاب نسبت به سطح آن زیاد است و در فصل تابستان که لایه‌های بالا گرم و پایین سرد است آب به خوبی مخلوط نمی‌شود به همین دلیل آب بدون اکسیژن می‌شود و در عمق تقریباً سه متری اکسیژن آب صفر می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: با شروع فصل سرما اختلاط جزئی آب لایه‌های سطحی با آب آلوده قسمت‌های عمیق دریاچه، به دلیل هم‌دمایی آب‌های سطحی با آب اعماق از نظر زیستی به سوی شرایط نامطلوب پیش می‌رود و ماهی‌هایی که در این قسمت از آب گرفتار می‌شوند به دلیل کمبود اکسیژن تلف می‌شوند.

هاشمی تصریح کرد: در صورت بروز خشکسالی، کمبود و یا عدم ورود آب شیرین به دریاچه در فصل گرم، از ضخامت لایه‌های آب شیرین سطحی کاسته شده و عملاً منطقه زیستی ماهیان محدود شده و در صورت وقوع جریانات هوایی و وزش باد، آب‌های آلوده دارای گاز سولفید به سطح آمده و سبب مرگ جمع کثیری از آبزیان خواهد شد.

طرح‌های احیای دریاچه ارومیه غلط بود

ثبت گونه کمیاب عقاب خالدار کوچک برای اولین بار در خوزستان

بهروز نجاتی روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مشاهده و تصویربرداری از این گونه پرنده کمیاب توسط محمد خیلاپور کارشناس این اداره و محسن جهانگیری از کارکنان شرکت ماهی کارون در نوزدهم مهرماه امسال در محل اراضی و استخرهای پرورش ماهی کارون اتفاق افتاد و به عنوان گونه جدید برای این استان در کمیته ثبت پرندگان ایران به ثبت رسید.

وی با اشاره به تنوع زیستی بالای پرندگان در شهرستان شوشتر و استان خوزستان گفت: استان خوزستان تاکنون با بیشترین شمار پرندگان ثبت شده در ایران در صدر تنوع زیستی پرندگان در کشور قرار دارد و با این ثبت ارزشمند، شمار گونه‌های ثبت شده در این استان به ۳۹۴ گونه افزایش یافته است.

نجاتی اظهار کرد: شهرستان شوشتر به دلیل برخورداری از زیستگاه‌های آبی و خشکی فراوان و ۲۲۸ گونه شناسایی شده در شهرستان یکی از مهمترین شهرهای استان در حوزه تنوع زیستی و مقصدی مهم برای پرندگان مهاجر در فصول پاییز و زمستان به شمار می‌رود.

وی افزود: اراضی و استخرهای پرورش ماهی شرکت ماهی کارون و سایر حوضچه‌های پرورش ماهی، رودخانه‌های شطیط، دز و گرگر، میکروتالاب‌ها، بیشه زارها، اراضی کشاورزی و کشت و صنعت‌های کارون و امام خمینی (ره) و منطقه حفاظت شده کرائی از جمله مهمترین زیستگاه‌های پرندگان بومی و مهاجر و سایر گونه‌های حیات وحش در شهرستان شوشتر به شمار می‌روند.

طرح‌های احیای دریاچه ارومیه غلط بود

رفع تصرف از پنج هزار مترمربع اراضی ملی البرز

با اشاره به اهمیت حفظ اراضی ملی در سطح استان، افزود: محیط زیست استان با همکاری و تعامل با ارگان‌های ذیربط بیش از پیش گشت و کنترل و نظارت‌های خود را افزایش داده است.

وی با تاکید بر جلوگیری جدی از تغییر کاربری اراضی، ساخت و سازهای غیرمجاز و تصرف اراضی ملی واقع در منطقه حفاظت شده، اظهار کرد: انتظار می‌رود سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها و دهیاران و جوامع محلی نیز همکاری لازم با دستگاه‌های متولی به ویژه محیط زیست و منابع طبیعی در این امر خطیر داشته باشند.

حکیمی ادامه داد: یکی از اهداف مهم افزایش اقدامات نظارتی، توقف فعالیت‌های غیر مجاز و پیگیری قانونی در مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز است.
وی با تاکید بر اهمیت آموزش و اطلاع‌رسانی پیامدهای ناشی از تغییر کاربری اراضی و افزایش میزان تعامل و همکاری دستگاه‌های متولی که می‌توانند گامی مؤثر در جلوگیری و پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز باشد،

کد خبر 530491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.