بهترین صفت برای خبرنگار، امانتداری و راست‌گویی است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: بهترین صفت برای نویسندگان و خبرنگاران، امانتداری و راست‌گویی است؛ گاهی ممکن است نقل مستقیم یک خبر بدون دخل و تصرف به ضرر جامعه باشد که در چنین مواردی می‌توان آن را نقل نکرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، صبح امروز _پنجشنبه ۲۹ مهرماه_ در جلسه اخلاق در رسانه که با حضور اصحاب رسانه اصفهان برگزار شد با اشاره به روز استکبار جهانی اظهار کرد: سه واقعه مهم در این روز اتفاق افتاد کرد که شامل تبعید امام (ره) به ترکیه، شهادت دانش‌جویان و تسخیر لانه جاسوسی است.

وی افزود: امام (ره) در آن زمان فرمودند که انقلاب دوم ما تسخیر لانه جاسوسی بود؛ در انقلاب اول شاه و در انقلاب دوم آمریکا را از کشور بیرون کردیم که باعث به ثمر نشستن انقلاب اسلامی ایران شد. انقلاب در سایر کشورها به دلیل حضور طالبان و داعش که دست نشانه آمریکا هستند به ثمر ننشست.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: تا زمانی که آمریکا در ایران حضور داشت، جاسوسی و فساد نیز ادامه داشت؛ البته این کشور تلاش کرد جایگاه خود در ایران را پس بگیرد، اما در واقعه طبس خداوند از رسیدن به اهدافشان جلوگیری کرد.

طباطبایی نژاد اضافه کرد: آمریکا قصد داشت با مزدوران خود از این طریق راه ورود به لانه جاسوسی را پیدا کرده و جاسوسان خود را نجات دهد، اما خداوند آنها را خنثی کرد.

وی ادامه داد: یکی از وظایف رسانه‌ها این است که در این ایام درباره آن بنویسند تا مردم بدانند خداوند حامی کسانی است که در راهش قدم بر دارند؛ در زمان جنگ تحمیلی نیز ایران دست خالی بود و دشمن قصد تصرف کاملاً کشور را داشتند که خداوند به ایران لطف کرد و جوانان ما برای کشور و اسلام عزت آفرینی کردند.

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: لازم است در سالگرد این اتفاقات درباره آن نوشته شود. اگر می‌خواهید چیزی را به فرهنگ تبدیل کنید باید با تکرار آن را به گفتمان تبدیل کرده و در بین مردم رواج دهید. قدرت نمایی جوانان و گذشته آنان در انقلاب اسلامی و این دست کارهای خوب باید به فرهنگ تبدیل شود.

طباطبایی نژاد با بیان اینکه کارهای خوب باید به فرهنگ تبدیل شده و در قلب مردم جای بگیرد، گفت: این موضوع مصداقی از امر به معروف و نهی از منکر است؛ معروف کاری است که برای مردم اهمیت داشته و منکر نیز کارهایی که از آن تنفر دارند.

وی با بیان اینکه کار رسانه فرهنگ‌سازی است، گفت: آنهایی که قلم به دست می‌گیرند باید حواسشان را جمع کنند علیه کسی حتی دشمنان خود بدون رعایت انصاف ننویسند؛ رسانه و نویسندگان باید مراقب باشند حقی از دیگران ضایع نکنند.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: یکی از خصلت‌های قلم به دستان این است که صادق و امانت دار باشند. بر اساس روایات، طولانی شدن رکوع و سجود معیار و نشانه خوبی یا بدی افراد نیست، بلکه راست‌گویی و امانتداری مهمترین فاکتورهای انسان‌های نیکو است.

طباطبایی نژاد اضافه کرد: یکی از مشکلات ما در روایات با خبرنگارانی است که این آیات را نوشتند؛ راست‌گویی و دروغگویی راویان حدیث در صحت آن تأثیرگذار است. اگر راوی حدیثی مشخص نبوده و یا معتبر نباشد، اعتباری ندارد.

وی ادامه داد: بهترین صفت برای نویسندگان و خبرنگاران، امانتداری و راست‌گویی است؛ گاهی ممکن است نقل مستقیم یک خبر بدون دخل و تصرف به ضرر جامعه باشد که در چنین مواردی می‌توان آن را نقل نکرد.

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: قلم نویسندگان نباید منجر به ریختن آبروی افراد شود و در سایر کشورها نیز اخباری که به سیاست‌ها و جامعه آنها ضرر می‌رساند منتشر نمی‌شود؛ در روایات آمده است اگر خبری را برعلیه مؤمنی منتشر شود و قصد بردن آبروی آن فرد باشد، خداوند نشر دهنده را از ولایت خود خارج کرده به ولایت شیطان وارد می‌کند و شیطان نیز وی را نمی‌پذیرد.

طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: رسانه، قلم زدن و کارهایی از این دست مشکل و خطرناک بوده و نویسنده باید هر لحظه درباره آنچه می‌نویسند تعمق کنند.

کد خبر 530356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.