منشور فرهنگی اجتماعی شهر اصفهان تصویب می‌شود/ ادامه سیاست‌های بین‌الملل شهرداری

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن و شهر گردشگری است که از قبل تعاملاتی را در عرصه ملی و بین‌المللی داشته و ادامه آن پیگیری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منوچهر مهروی پور در یک برنامه زنده رادیویی با بیان اینکه رویکرد غالب و تأکیدی شورای دوره ششم توجه بر مباحث فرهنگی و اجتماعی است و شهردار اصفهان نیز بر همین اساس انتخاب شد، اظهار کرد: در راستای تأکیدات شورا بر مباحث فرهنگی، اجتماعی منشوری آماده شده که هنوز به تصویب نهایی نرسیده است؛ البته فارغ از آن باید گفت که روح حاکم بر فعالیت‌های این دوره مباحث فرهنگی و اجتماعی است.

وی افزود: شورا از ابتدا بر حفظ ارزش‌های دینی و انقلابی و هویت ایرانی اسلامی در تمام فعالیت مدیریت شهری و کاهش تصدی‌گری در این حوزه تاکید داشته است و بهترین متولی آن را شهروندان می‌دانست زیرا وقتی نهادهای مردمی و اجتماعی این امور را در دست بگیرند، شورا تنها نقش ناظر و حمایت کننده عهده می‌گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: یکی از تأکیدات این کمیسیون گسترش تعاملات ملی و بین‌المللی در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی، هنری، تفریحی و اجتماعی است زیرا اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن و شهر گردشگری است که از قبل تعاملاتی را در عرصه ملی و بین‌المللی داشته و ادامه آن پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه نهاد خانواده در سیاستگذاری‌های شهری یکی از اولویت‌های کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر است، افزود: حمایت هدفمند و هم‌سو با شعار استفاده از تشکل‌های مردمی، کارآفرینان و نخبگان، تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و هنری و مجموعه‌های مهم فرهنگی و مذهبی شهر اصفهان برای اداره امور باید با نظرات شهروندان همراه شود.

توجه به سیاست محله‌محوری و مسجد محوری

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: توجه به سیاست محله‌محوری و مسجدمحوری در شهر اصفهان یکی دیگر از تأکیدات اعضای شورای شهر و کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است زیرا حدود ۲۰۰ محله در شهر اصفهان داریم که باید برنامه‌های عرصه محور برای آن‌ها به ویژه در مناطق کم برخوردار که نیاز ویژه‌تری به برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دارند، تدارک دید.

مهروی پور تصریح کرد: اصفهان شهر هنر، هنرمندان، صنایع دستی و صنایع خلاق است که توجه ویژه به رونق اقتصاد فرهنگ و هنر در سیاست گذاری شهری، همچنین نوآوری فرهنگی در حوزه‌های مذهبی باید در دستورکار سیاستگذاری‌های آن قرار گیرد.

وی با بیان اینکه توسعه متوازن و متعادل زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی از مهم‌ترین رویکردهای کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی است، افزود: رعایت عدالت و مواسات سرلوحه فعالیت‌های شهرداری خواهد بود و دنبال توسعه متوازن و متعادل زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی در شهر هستیم، زیرا شاید یک محله با تراکم جمعیت زیاد، خدمات ورزشی فرهنگی اجتماعی کم دارد و بالعکس محله‌ای تراکم جمعیت ندارد اما بخاطر وضعیت خوب منطقه چند ورزشگاه و فرهنگسرا در آن محله ساخته شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: سیاست این کمیسیون محله محور بوده و قرار است برنامه و زیر ساخت فرهنگی در مناطق و محلات شروع شود که از امکانات موجود نیز استفاده می‌شود، به طور مثال مجموعه‌های فرهنگی که در حال فعالیت اما نیاز به کمک دارد را حمایت می‌کنیم و در مباحث عمرانی مجموعه فرهنگی اجتماعی در حال ساخت را با تقویت کمک به سریع تمام شدن پروژه کمک می‌کنیم و در گام‌های بعدی نگاهمان توسعه متوازن و متعادل سرانه‌ها در شهر اصفهان است.

نمایش فیلم در مناطق کم‌برخوردار نقطه قوت جشنواره فیلم کودک

وی افزود: بلافاصله بعد از اتمام سی و چهارمین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان، سخنگوی شورای شهر از هنرمندان، شهروندان و نخبگان درخواست کرد که انتقادات و پیشنهادات خود را نسبت به این جشنواره ارائه کنند، زیرا این جشنواره نقاط قوت و ضعف داشت و با پیشنهادها و انتقادات با نظر مردم آشنا می‌شویم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: یکی از نقاط قوت این جشنواره این بود که به دل مناطق کم‌برخوردار رفت و پخش فیلم منحصر به سالن سینماهای موجود نشد بلکه سینماهای سیار در تمام مناطق حاضر شدند و تمام کودکان شهر این فیلم‌ها را تماشا کردند.

مهروی پور تصریح کرد: اگر افتتاحیه در شهر اصفهان برگزار می‌شود اختتامیه نیز باید در اصفهان باشد زیرا علاقه‌مندیم شاهد نتیجه این جشنواره باشیم البته همان طور که شهردار اصفهان اشاره کرد، باید دبیرخانه جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان در اصفهان مستقر شود.

شهرداری حمایتگر توسعه ورزش همگانی

وی با بیان اینکه شهرداری در راستای کاهش هنجارها و آسیب‌های اجتماعی و افزایش سلامتی شهروندان حمایتگر ورزشکاران ورزش همگانی به ویژه در مناطق کم برخوردار است، افزود: یکی از تأکیدات این دوره از شورا اهمیت به ورزش به ویژه ورزش همگانی است که برای صحت و سلامت شهروندان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تاکید کرد: در ابتدای تشکیل کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، پنج کمیته تأسیس کردیم که یکی از این کمیته‌ها ورزش است و در گام اول برای بهبود وضعیت ورزش صبحگاهی که یکی از رشته‌های ورزش همگانی است با هیئت‌های ورزشی استان تعامل کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: یکی از توصیه‌ها و اقدامات این دوره از شورا، موضوع خانواده است که یکی از پنج کمیته کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورا به موضوع خانواده اختصاص یافته و در گام اول جلسه‌ای با نخبگان و اندیشمندان عرصه خانواده برگزار کرده و نقطه نظرات را در قالب کارگروه دریافت کردیم.

وی افزود: به دنبال این نقطه نظرات با تاکید بر موضوع خانواده که کودک عضوی از آن است و سالمندان افتخار و برکت خانواده هستند، در سیاست گذاری‌ها، اجرای برنامه‌ها و حتی پروژه‌های عمرانی موضوع خانواده دیده خواهد شد و به سمت پیاده سازی ارکان خانواده و تقویت بنیان آن حرکت کرده تا همه امور را در دل خانواده ببینیم.

مهروی پور اضافه کرد: فرهنگسراها با موضوعات و اهداف مشخص در طول سال‌های مختلف ساخته می‌شود، اما اکنون برنامه‌ها عرصه محور شده‌اند و باید به دنبال ارتقای بهره‌وری خدمات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در سطح شهر باشیم. به دنبال رجوع مخاطب نباشیم بلکه ما باید به دنبال مخاطب باشیم و می‌توان برنامه‌های شاخص را بر اساس موضوع سال و رویداد و امکانات برنامه‌ریزی کرد زیرا خدمت ارائه شده باید بتواند به نیاز امروز جامعه جوابگو باشد.

وی با بیان اینکه به دنبال عدالت توزیع منابع و خدمات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در شهر اصفهان هستی، افزود: مناطق کم‌برخورداری در اصفهان وجود دارد که خدمات ویژه در آن ارائه نشده یا نسبت به جمعیتی که دارد خدمات کم است و نیاز به تقویت دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی گفت: جلسات این کمیسیون از شفافیت برخوردار است، زیرا هر چند وقت یک بار جلسات این کمیسیون در شهر برگزار می‌شود و در کنار آشنایی مردم با فعالیت‌های این کمیسیون، ما هم از نیازهای شهروندان با خبر می‌شویم.

وی افزود: زمانی که با مناطق و محله‌ها آشنا می‌شویم به آسیب‌ها و موانع و مشکلات اشراف پیدا می‌کنیم و اگر نیاز به بودجه سنواتی، طرح، لایحه و ارائه نقطه نظر باشد، این حضور در مناطق به آسیب شناسی کمک خواهد کرد.

کد خبر 530040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.