حال و روز چلگرد، روزها پس از زلزله

حتی تصور زندگی در چادر در این فصل از سال ممکن نیست اما چاره‌ای هم نیست؛ آدم‌های زیادی پس از زلزله بی‌خانمان شدند یا امنیت کافی برای مانده زیر سقف خانه‌هایشان را ندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۱۲ مهرماه امسال زلزله‌ای در مرز دو استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان رخ داد، شهرستان کوهرنگ در چهارمحال بختیاری بیشترین تأثیر را در چهارمحال و بختیاری از این زلزله داشت و در این میان شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در حدود ۳۰ کیلومتری کانون زلزله بود.

پنج روز بعد در ۱۷ مهرماه زلزله پنج ریشتری دیگری در مرز دو استان رخ داد که شهرستان کوهرنگ هم این زلزله را به خوبی احساس کرد و در مجموع هر دو زلزله پس لرزه‌های بسیاری هم داست.

این امر موجب خساراتی به زیرساخت‌ها، تأسیسات و راه‌‎ها شد اما در این میان خسارت به واحدهای مسکونی و بی‌خانمان شدن عده‌ای از همه دردناک‌تر بود؛ احساس ناامنی از وجود پس لرزه یا زلزله دیگر همچنان فکر روز و شب مردم این مناطق است اما ناامنی دیگری هم وجود دارد؛ برخی واحدهای مسکونی آنچنان آسیب دید که باید تخریب و نوسازی شده یا در دیگر موارد تعمیرات شود، این در حالی است که همچنان محل زندگی این مردم در حیاط خانه‌های خود در چادرهای هلال احمر است.

شهر چلگرد در منطقه سردسیر واقع شده و حتی تصور زندگی در چادر این فصل از سال ممکن نیست لذا همت و تسریع در امور توسط متولیان، خواسته جدی مردم است تا اوضاع سر و سامان گیرد هرچند به خوبی واضح است که احداث ساختمان در ایام سرد سال و نبود اعتبارات کافی کار را به کندی پیش خواهد برد و باید تدبیری مناسب برای اسکان شهروندان شود.

خسارت به واحدهای مسکونی چلگرد

محمد غیبی رئیس شورای شهر چلگرد، در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: زلزله نخست ۵.۷ ریشتر و زلزله دوم پنج ریشتر رخ داد و ۵۴ پس لرزه در دو زلزله به وقوع پیوست؛ خوشبختانه شهر چلگرد در زلزله‌های اخیر تلفات جانی نداشته و بیشتر خسارات مادی بود.

وی افزود: شهر چلگرد در دو زلزله و تمام پس لرزه‌ها لزرید و حدود ۳۰ کیلومتر با کانون زمین لرزه فاصله داشت.

غیبی با بیان اینکه بافت شهر سنتی است و بسیاری افراد در منازل سنگی یا تیرهای چوبی زندگی می‌کنند که همین امر ایجاد خسارات زیادی به خانه‌ها را در پی داشت، تصریح می‌کند: واحدهای مسکونی با بافت سنتی ۶۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیدند و بسیاری هم غیرقابل سکونت است.

وی با اشاره به اینکه افرادی که استانداردهای ساخت و ساز را رعایت کرده بودند هم ۲۰ درصد یا بیشتر خسارت دیدند، اظهار می‌کند: به زیرساخت‌های شهری هم حدود ۷۵ درصد خسارت وارد شد.

درخواست اعلام خسارت توسط شورای شهر واصل شود

غیبی تاکید می‌کند: مدیریت بحران شهرستان مصوب کرده تا درخواست‌های مبنی بر اعلام خسارت در روستاها به دهیاری و در شهرها به شورای شهر واصل شود در این راستا وسایل واحدهای مسکونی و فروشگاه‌ها شکستگی و خسارت زیادی داشت که در این زمینه حدود ۶۰ مورد مراجعه به شورا ثبت شد.

وی ادامه می‌دهد: همچنین تاکنون ۳۰۰ مورد خسارت مسکونی و تجاری هم به دفتر شورا واصل شده است. همراه با بنیاد مسکن از خانه‌ها بازدید شد که عمده آن به تعمیرات نیاز دارد، طی بازدیدهایی که تاکنون انجام شده بیش از ۸۰ مورد هم نیازمند تخریب و احداث است که باید نوسازی شود زیرا قابل تعمیر نیستند.

امکان اسکان در چادر نیست

عصمت خسروی یکی از شهروندان شهر چلگرد، می‌گوید: من و خواهرم در منزل مسکونی زندگی می‌کنیم، نصف خانه ما تخریب شده و به گفته مسئولان باید تخریب شود و نباید در آن زندگی کنیم.

وی می‌افزاید: هلال احمر یک چادر به ما داده تا شب را در آن سر کنیم اما به دلیل سردی هوا این امکان فراهم نشد و مجدد داخل همان منزل ساکن هستیم.

خسروی با اشاره به اینکه از زمان زلزله اول همچنان با ترس و احساس ناامنی شب و روز خود را سپری می‌کنیم، خاطرنشان می‌کند: قسمتی از خانه ما در زمان قبل از انقلاب احداث و قسمتی بعد از آن سال‌ها ساخته شد اکنون خانه در زلزله به دو نیم تقسیم شد و این دو بخش از هم جدا شد.

وی اضافه می‌کند: درخواست‌های لازم به شورا داده شده و تمام مسئولان از جمله شورا از خانه بازدید داشتند که به دلیل عدم ایمنی و احتمال ریزش، گفته شده منزل باید خالی شود اما جایی برای سکونت نداریم و چاره‌ای جز زندگی در آن نیست.

سه شهر تحت تأثیر زلزله قرار گرفت

خسرو کیانی مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری، اظهار می‌کند: در زلزله‌های اخیر شهرستان کوهرنگ، سه شهر و ۲۲۳ روستا تحت تأثیر قرار گرفت:.از این تعداد روستاها، برای ۱۰۶ مورد اعلام خسارت شده است و سه شهر شهرستان کوهرنگ هم شامل چلگرد، صمصامی و بارفت هستند.

کیانی ادامه می‌دهد: تعدادی از واحدهای مسکونی در این سه شهر تحت تأثیر قرار گرفت که طبق برآورد انجام شده ۶۸ واحد مسکونی بیش از ۶۰ درصد خسارت دیدند و نیازمند بازسازی هستند و ۲۴۶ واحد مسکونی هم زیر ۶۰ درصد آسیب دارند که باید تعمیرات شوند.

وی تصریح می‌کند: قرارگاه جهادی ستاد بازسازی در شهرستان کوهرنگ تشکیل شده تا در حال حاضر با ظرفیت‌های دستگاهی متولی شهرستان و استان، بازسازی آغاز شود و منتظر اعتبارات کشوری نشویم، همزمان پیگیر اعتبارات جبران خسارت از مرکز هم هستیم که این امر نیازمند تصویب در دولت و ابلاغ است که قطعاً زمان‌بر خواهد بود لذا این ستاد تشکیل شد.

ارائه تسهیلات به خسارت دیدگان

کیانی اظهار می‌کند: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اعلام کرده طبق آمار ارائه شده تسهیلات کم‌بهره تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در روستاها و تا سقف حدود ۱۲۰ میلیون تومان در شهرها در اختیار متقاضیان برای نوسازی واحدهای مسکونی و تجاری قرار گیرد، تسهیلات تعمیرات ساختمان هم براساس ضوابط بنیاد مسکن به افراد ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان می‌کند: در شهرها، اقدامات مربوط به صدور پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری در اولویت خواهد بود تا کارها تسریع شده و بعد از اخذ پروانه افراد می‌توانند جهت دریافت تسهیلات مراجعه کنند.

کیانی ادامه می‌دهد: این قرارگاه جهادی برای توزیع عادلانه تسهیلات در راستای امنیت روانی با محوریت سپاه پاسداران، ریاست استاندار و در شهرستان کوهرنگ با ریاست فرماندار تشکیل شد تا هر گونه خدمات و کمک از سوی دستگاه‌های خدمات رسان، خیران و NGO ها در قالب تیم‌های امدادی و جهادی ساماندهی شده و روند نوسازی و تهمیرات تسریع شود.

اسکان موقت در فصل سرد سال

وی تاکید می‌کند: با توجه به ویلایی بودن منازل در شهر چلگرد، برای واحدهای مسکونی که احتمال تخریب و ریزش وجود دارد با نظر هلال احمر در مکان مناسب و حیات هر واحد مسکونی، چادر نصب می‌شود.

کیانی می‌گوید: با توجه شروع فصل سرد سال، ساخت و ساز زمان‌بر است و ساختمان‌ها تکمیل و آماده نخواهد شد لذا برای واحدهای مسکونی ناامن در سه شهر شهرستان کوهرنگ از جمله چلگرد، اسکان موقت داده خواهد شد.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر اسکان افراد خسارت دیده در چادر است و واقعاً فصل مناسبی برای زندگی در چادر آن هم در کوهرنگ نیست اما برای حفظ جان فعلاً براساس ضوابط اسکان در چادر مدنظر است که متقاضیان می‌توانند به بنیاد مسکن و فرمانداری مراجعه کنند تا اسکان از حالت اضطراری به موقت تبدیل شود و مشکل برای اسکان دائم مرتفع شود.

کیانی تصریح می‌کند: افرادی که در بافت فرسوده بوده یا از نظر مالی بضاعت کافی ندارند هم می‌توانند از همین دستورالعمل اسکان استیجاری استفاده کنند.

وی تاکید می‌کند: برای بازسازی و نوسازی تمامی واحدهای مسکونی و تجاری با مالک شخصی در روستاها و شهرها، علاوه بر تسهیلات، کمک بلاعوض هم مدنظر است که باید در سطح کشور ابلاغ شود و زمان‌بر است؛ استانداری چهارمحال و بختیاری پیگیر این امر است اما این کمک‌ها محدود بوده و مرحله به مرحله در احداث ساختمان ارائه می‌شود.

کیانی ادامه می‌دهد: جهت جبران خسارت آسیب وسایل واحدهای مسکونی و تجاری با مالک شخصی هم باید اعتبار بلاعوض ابلاغ شود که این امر هم زمان‌بر است.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اینکه اولویت واحدهای مسکونی است، تاکید می‌‎کند: خسارت به زیرساخت‌ها مانند شبکه‌هایی راه، راه‌ها، آب، برق و ساختمان‌های دولتی اعم از مدارس و ادارات، باید از طریق مراجع کشوری پیگیری شوند امید که اعتبارات سریع‌تر ابلاغ شود تا بتوان به این منطقه محروم کمکی کرد.

کد خبر 529963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.