دلیل عدم توزیع واکسن آنفلوآنزای ایرانی در داروخانه‌ها

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره زمان توزیع واکسن آنفلوآنزای تولید داخلی، توضیح داد.

به گزارش ایمنا، حیدر محمدی، گفت: امسال واکسن آنفلوانزا در کشور چهار تولیدکننده دارد، یعنی دو تأمین‌کننده وارداتی دارد و دو تأمین‌کننده تولید داخل.

وی افزود: ما حدود ۲.۵ میلیون دز را از تأمین‌کننده خارجی تأمین کردیم که ۱.۵ میلیون آن وارد کشور شده و یک میلیون آن هم در حال ورود است که به زودی وارد می‌شود.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: در عین حال دو تأمین‌کننده تولید داخلی هم داریم که خدا را شکر اولین بار است تولیدشان انجام شده و وارد بازار می‌شود. البته پارسال هم یکی از تولیدکنندگان واکسن آنفلوانزا، واکسن تولید کرده بود، اما برای مطالعات بالینی بود که امسال وارد بازار می‌شود.

وی گفت: تولیدکنندگان داخلی واکسن آنفلوانزا امسال ۲۰۰ هزار دز آماده کردند که قرار است ظرف هفته آینده به ما تحویل دهند. البته این تولیدکنندگان به ما قول داده بودند که ۱.۵ تا دو میلیون واکسن آنفلوانزا به ما تحویل دهند که اگر شرایط بازار مساعد باشد و تأمین کنند، این میزان را به ما می‌دهند. الباقی وارداتی‌ها هم وارد می‌شود.

محمدی گفت: از این تعداد واکسن آنفلوانزا، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دز از سوی معاونت بهداشت و به صورت رایگان، در طرح واکسیناسیون عمومی برای گروه‌های در معرض خطر و با ریسک بالا مصرف می‌شود که شامل زنان باردار، سالمندان بالای ۵۵ سال، بیماران خاص و صعب‌العلاج و سایر گروه‌هایی که طبق اعلام معاونت بهداشت به عنوان در معرض خطر بروز رسانی می‌شوند، هستند. سایر واکسن‌های وارداتی و تولید داخل هم در داروخانه‌ها با نرخ مصوب عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه هنوز قیمت واکسن آنفلوآنزای تولید داخل را ابلاغ نکردیم و واکسن‌های وارداتی هم حدود ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارند، گفت: واکسن تولید داخلی آنفلوانزا آماده است و منتظر ابلاغ قیمت آن هستیم و ان‌شاءالله حدود یک هفته دیگر وارد داروخانه‌ها خواهد شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 529871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.