ارتباط بین بیماری شریان محیطی و کووید-۱۹

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری شریان محیطی (PAD) بیشتر از دیگران در معرض مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری شریان محیطی یک بیماری گردش خون رایج است که در آن شریان‌های باریک باعث کاهش جریان خون به اندام‌های بدن می‌شود. اندام‌های بدن افرادی که به این بیماری مبتلا هستند به اندازه کافی خون مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند و این امر موجب بروز علائم زیادی می‌شود که مهمترین آن‌ها درد پا هنگام راه رفتن است.

گروهی از پژوهشگران به منظور بررسی ارتباط بین بیماری شریان محیطی و کووید -۱۹ مطالعه جدیدی انجام دادند و چهار هزار فرد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ را مورد ارزیابی قرار دادند. میانگین سن افراد شرکت کننده در مطالعه ۶۳ سال بود، ۵۰.۵ درصد آن‌ها نیز زنان بودند و ۱۸.۳ درصد افراد به بیماری شریان محیطی (PAD) مبتلا بودند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر، سکته مغزی و قلبی در میان افراد مبتلا به بیماری شریان محیطی بیشتر از دیگران بود. به طوری که میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کووید -۱۹ در میان افراد مبتلا به PAD میزان ۲۴.۵ درصد بود و در میان دیگر افراد شرکت کننده در مطالعه ۱۲.۷ درصد بود. میزان بروز سکته مغزی در میان افراد مبتلا به بیماری شریان محیطی ۵.۳ درصد بود در حالی که این میزان در میان دیگر افراد ۲.۶ درصد بود. ۲۲.۷ درصد افراد مبتلا به بیماری شریان محیطی سکته قلبی را تجربه کردند، اما تنها ۶.۷ درصد از دیگر افراد با این مشکل مواجه شدند.

محققان به این نتیجه رسیدند که بیماری شریان محیطی (PAD) خطر مرگ و میر ناشی از بیماری کووید -۱۹ را افزایش می‌دهد، البته لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

نتایج این مطالعه در مجله Current Problems in Cardiology منتشر شده است.

کد خبر 529832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.