چرا  عمل سزارین انجام می‌شود؟

انجام سزارین برای مادر و جنین عوارض، معایب و مزیت‌هایی نسبت به روش طبیعی دارد که گاهی به تشخیص پزشک معالج برای نجات جان مادر و جنین سزارین انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مادران باردار نگران نوع و شرایط زایمان خود هستند. دو روش زایمان طبیعی و سزارین وجود دارد؛ سزارین نوعی زایمان غیرطبیعی است که در آن مادر باردار با کمک انجام عمل جراحی نوزاد خود را در آغوش می‌گیرد؛ در شرایط ویژه‌ای که زن باردار با تشخیص پزشکی توانایی یک زایمان طبیعی را نداشته باشد از روش سزارین که نوعی عمل جراحی است استفاده می‌شود که در این شرایط مادر باید داروی بیهوشی دریافت کند. این موضوع در لحظه زایمان که استرس فراوانی روی مادر است، انجام خواهد شد و عوارض، معایب و مزیت‌هایی نسبت به روش طبیعی زایمان دارد.

اهمیت تشخیص پزشک معالج در انجام سزارین برای مادر باردار

فاطمه بحرینی، متخصص زنان و زایمان در خصوص عمل سزارین به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: سزارین به عملی گفته می‌شود که برای نجات جان مادر یا جنین، نوزاد از روشی غیر از روش طبیعی به دنیا بیاید. در این روش زایمان، معمولاً با برشی که روی شکم ایجاد می‌شود جنین از شکم مادر خارج می‌شود.

وی با اشاره به علل انجام زایمان سزارین، ادامه می‌دهد: گاهی ممکن است، یکی از دلایل این نوع زایمان در خواست مادر باشد. در بعضی از مادران به دلایل متعدد، تمایل به انجام سزارین برای زایمان بیشتر است، به همین دلیل زایمان طبیعی برای آنها قابل قبول نیست اما باید توسط پزشک متخصص بررسی شود که آیا می‌توان دلیل قابل قبولی برای اینکه زایمان طبیعی انجام نشود، داشت یا خیر.

سزارین الکتیو و اورژانسی در چه مواردی انجام می‌شود؟

متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه علل انجام سزارین به شرایط اضطراری مادر و یا جنین مرتبط است، می‌افراید: البته گاهی ممکن است هم مادر و هم جنین علت انجام سزارین باشد و در هر صورت هدف از انجام سزارین ختم بارداری با سرعتی بیشتر از زایمان طبیعی است.

وی تصریح می‌کند: سزارین‌ها یا الکتیو هستند یعنی از قبل برنامه‌ریزی شدند و یا اورژانسی هستند که در انجام سزارین اورژانسی به دلایل زیادی وقت کافی برای ادامه بارداری وجود ندارد و باید هرچه زودتر جنین از رحم مادر خارج شود تا سلامتی مادر و جنین حفظ شود.

بحرینی با اشاره به علل جنینی انجام سزارین، اضافه می‌کند: در این خصوص می‌توان به این مورد اشاره کرد که جنین در معرض خطر قرار گرفته و باید برای حفظ جان جنین بارداری خاتمه یابد، برای مثال ممکن است بند ناف دور گردن جنین پیچیده باشد و به همین دلیل باید جنین را سریع‌تر از رحم مادر خارج کرد.

نوزاد نارس توانایی سالم ماندن با زایمان طبیعی را ندارد

وی می‌گوید: گاهی نیز ممکن است مادر دارای جراحی روی رحم بوده و اگر که نوزاد با روش طبیعی به دنیا بیاید، احتمال آسیب به مادر و رحم او در حین زایمان وجود داشته باشد به همین دلیل پزشک تصمیم می‌گیرد که زایمان سزارین را برای حفظ سلامتی مادر انجام دهد.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان می‌کند: گاهی ممکن است جنین تاب و توان به دنیا آمدن از طریق زایمان طبیعی را نداشته باشد، مانند زمانی که نوزاد نارس است و نمی‌تواند دردهای زایمان طبیعی را تحمل کند و یا اینکه رشد کافی نداشته و ابداً ممکن نیست که در زایمان طبیعی سالم به دنیا بیاید. ممکن است جفت داخل رحم مادر جدا شده و خونریزی داخلی رخ داده باشد و یا اینکه امکان خون‌رسانی کافی برای جنین وجود نداشته باشد و یا جفت در محل غیرطبیعی تشکیل شده است و اجازه خروج جنین را نمی‌دهد و باید سزارین برای مادر انجام شود.

وی با بیان اینکه گاهی مادر دچار بیماری است و تحمل درد زایمان طبیعی را ندارد و باید عمل سزارین برای او انجام شود، اظهار می‌کند: اگر مادر باردار، بیماری قلبی و فشار خون بالا داشته باشد، نمی‌توان مدت زمان زیادی را برای زایمان به مادر وقت داد و باید عمل سزارین انجام شود تا سلامتی مادر تهدید نشود.

سزارین تکراری، شایع‌ترین علت انجام سزارین

بحرینی با تاکید بر اینکه ممکن است هنگام زایمان توده‌ای در سر راه خروج جنین قرار داشته باشد و مانع از خروج نوزاد شود، می‌افزاید: در حال حاضر شایع‌ترین علت سزارین در زنان باردار، سزارین تکراری است که در رتبه اول قرار دارد و به دنبال زیاد شدن سزارین در سال‌های قبل به خاطر تکرار سزارین این کار دوباره انجام می‌شود.

وی در خصوص سایر عواملی که باعث افزایش انجام سزارین می‌شود، می‌گوید: یکی از دلایل زیاد شدن سزارین تنگی لگن و قرار گرفتن غیرطبیعی جنین (به عنوان مثال جنین در وضعیت پا و یا عرضی در شکم مادر قرار گرفته باشد) است که احتمال به دنیا آمدن جنین سالم کم است و اگر هم به دنیا بیاید احتمال مشکلات جنینی بالا است و سلامت او با خطرات فراوانی روبه‌رو خواهد بود.

متخصص زنان و زایمان با اشاره به ترس مادر برای انجام زایمان طبیعی، تصریح می‌کند: علل دیگر انجام سزارین درخواست مادر به دلیل ترس از زایمان و عوارض زایمان طبیعی است که در دوران بارداری به ویژه در زایمان اول مادران باردار، نگرانی و استرس فراوانی را برای مادر به همراه دارد.

وی ادامه می‌دهد: سزارین هم مثل هر جراحی دیگر می‌تواند باعث التهاب، عفونت و چسبندگی اعضای داخلی بدن بیمار شود. در سزارین میزان خونی که مادر از دست می‌دهد دو برابر خونی است که در زایمان طبیعی از دست می‌دهد و به دنبال آن باعث کم خونی در اینگونه مادرها می‌شود.

مرگ مادر، مهمترین خطر زایمان سزارین است

بحرینی تاکید می‌کند: اگر مادری زایمان سزارین داشته باشد و بخواهد زایمان‌های بعدی را طبیعی انجام دهد، امکان‌پذیر خواهد بود، اما خطرات بیشتری مادر را تهدید می‌کند؛ در نتیجه تمایل به انجام سزارین‌های بعدی نیز بیشتر خواهد شد و هر چه تعداد سزارین بیشتر شود میزان مشکلات مادر و خطراتی که در سزارین تکراری برای مادر به وجود می‌آید، افزایش می‌یابد، بنابراین میزان مرگ‌ومیر نیز افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص سزارین الکتیو، اضافه می‌کند: سزارین الکتیو به مواردی گفته می‌شود که جنین را با برنامه‌ریزی قبلی، در ساعت مشخص بدون اینکه هیچ گونه خطری آن لحظه جنین را تهدید کند، انجام می‌شود.

متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه سزارین قطعاً عوارضی را در پی دارد، اظهار می‌کند: سزارین یک جراحی است که خطرات مربوط به هر عمل جراحی را به همراه دارد و مهمترین این خطرات اسپیراسیون یا استفراغ مواد غذایی درون ریه است. برگشت مواد غذایی به درون ریه می‌تواند آسیب ریوی برای فرد ایجاد کند و حتی خطر مرگ مادر را رقم بزند.

کد خبر 529799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.