خیابان‌ها و معابر شهر برای عبور ایمن شهروندان مناسب‌سازی شود

یک دکترای شهرسازی گفت: همه شهروندان از جمله کودکان و سالمندان نیاز به غذا، سرپناه، بازی، شادی و روابط سالم با دیگران دارند و خیابان‌ها می‌تواند فرصت‌هایی را برای رفع این نیازها فراهم کند.

علی روشن در گفت‎‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: محورهای شهری به عنوان بخش مهمی از فضاهای شهری باید تماماً بر مبنای اصول طراحی و شهرسازی ساخته شود به نحوی که کارکرد هر محور در هر منطقه و ناحیه از شهر مشخص باشد.

وی افزود: در گذشته به دلیل نبود خودرو، حضور مردم در خیابان‌ها و معابر شهری بیشتر بود اما با ورود خودرو معابر بیشتر از گذشته برای تردد این وسایل نقلیه مناسب سازی شد و امروزه مدیریت شهری، بازگشت به دوران گذشته را در دستور کار خود دارد.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: طراحی معابر و خیابان‌های شهر، همینطور در نظر گرفتن کارکرد مناسب برای هریک از آنها باید در فرآیند ساماندهی شهری لحاظ شود، در حالی که امروزه معابر شهرهای ما بسیار کم‌عرض، و برای حضور شهروندان به خصوص اقشار آسیب پذیر از جمله کودکان آسیب‌زا هستند.

روشن تاکید کرد: امروزه اکثر خیابان‌ها بدون در نظر گرفتن افراد کم توان ساخته شده‌اند و شرایط فعلی خیابان‌ها در بسیاری از نقاط شهرها برای کودکان، سالمندان و حتی افراد سالم ناخوشایند و ناامن است.

وی اضافه کرد: متأسفانه تصادفات رانندگی سالانه موجب مرگ ۱.۳۵ میلیون نفر از جمله کودکان پنج سال تا جوانان ۲۹ سال می‌شود و این خود گواهی بر آن است که وضعیت طراحی خیابان‌ها و فضاهای شهری برای تردد و حضور شهروندان مناسب نیست.

این دکترای شهرسازی تصریح کرد: تراکم وسایل نقلیه موجب آلودگی هوا و مرگ سالانه ۱۲۷ هزار کودک زیر پنج سال در جهان می‌شود، در حالی که این مرگ‌ومیرها قابل پیشگیری است و می‌توان از طریق طراحی خیابان‌های دوستدار کودکان این میزان را به طرز چشمگیری کاهش داد.

روشن افزود: همه شهروندان از جمله کودکان و سالمندان نیاز به غذا، سرپناه، بازی، شادی و روابط سالم با دیگران دارند و خیابان‌ها می‌تواند فرصت‌هایی را برای رفع این نیازها فراهم کند؛ لذا نیاز است تدابیری مانند ایجاد فضاهای مناسب برای نشستن زنان باردار در پیاده‌روها در نظر گرفته شود و تا حد امکان پستی و بلندی‌ها در سطح معابر شهر کاهش پیدا کند.

کد خبر 529661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.