آیا مصرف استاتین مرگ و میر ناشی از کرونا را کاهش می‌دهد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف داروی کاهنده کلسترول -استاتین- خطر مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ را تا ۱۲ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استاتین‌ها داروهایی است که کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد، پزشکان معتقدند که کلسترول بد خون می‌تواند به سفت و باریک شدن شریان‌ها منجر شود که علت اصلی حملات قلبی و مغزی در نظر گرفته می‌شود. نتایج مطالعات انجام شده از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تا کنون نشان می‌دهد که مصرف قرص‌های کاهنده کلسترول (استاتین‌ها) می‌تواند با بیماری کووید -۱۹ مقابله کند.

هم اکنون پژوهشگران بیشتری با انجام دادن آزمایشات مشابه به این نتیجه رسیدند که این داروهای ارزان قیمت می‌تواند به عنوان پیشگیری کننده از ابتلاء به کووید -۱۹ عمل کند و حتی خطر مرگ و میر ناشی از آن را کاهش دهد. اخیراً گروهی از محققان مطالعه جدیدی در زمینه تأثیر داروی استاتین بر پیشگیری از ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ و کاهش مرگ و میر ناشی از آن انجام دادند و داده‌های سلامتی مربوط به ۹۶۳ هزار و ۸۷۶ را ارزیابی کردند. افراد شرکت کننده در این مطالعه بالای ۴۵ سال سن داشتند.

۱۶۹ هزار و ۶۴۲ نفر از افراد مورد بررسی در این مطالعه از داروی استاتین استفاده کرده بودند که تقریباً ۱۷ درصد افراد مورد بررسی را تشکیل می‌دهد. در پایان مطالعه دو هزار و ۵۴۵ نفر بر اثر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ جان خود را از دست دادند، ۷۶۵ نفر آن‌ها از داروی استاتین استفاده کرده بودند در حالی که هزار و ۷۸۰ نفر آن‌ها از این دارو مصرف نمی‌کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استاتین‌ها تا حدودی می‌تواند در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری کووید -۱۹ نقش داشته باشد به طوری که میزان مرگ و میر در این زمینه را تا ۱۲ درصد کاهش می‌دهد. محققان معتقدند که ادامه استفاده از استاتین‌ها در طول همه گیری هیچ ضرری ندارد و حتی تأثیر پیشگیران متوسطی نیز بر مرگ و میر ناشی از بیماری کووید -۱۹ دارد.

نتایج این مطالعه در مجله PLOS Medicine منتشر شده است.

کد خبر 529598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.