تغییر پویایی شهری در آینده از نگاه کارشناسان

جمعیت مردم شهرنشین در سراسر دنیا به طور باور نکردنی رو به افزایش بوده و همین رویداد باعث شده است سبک زندگی انسان‌ها و حتی محیط اطراف او سازگار با خانه‌ به دوشی تغییر پیدا کند؛ محدودیت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی بشر را به اتخاذ رفتارهای ناپایدار سوق داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جهان و به ویژه زندگی شهرنشینی به سرعت در حال تغییر است و هیاهوی حرکت به سوی جلو در هر جنبه‌ای از زندگی شهرنشینی به وضوح احساس می‌شود. پرسشی که این روزها همواره ذهن همگان را به خود درگیر کرده است اینکه با این سرعت تغییر آیا ممکن است در آینده ربات‌ها فعالیت‌های انسانی را به طور کامل در دست گیرد؟ آیا این احتمال وجود دارد که حکومت بر کره سرخ از آن تکنولوژی شود؟ پویایی شهری به قابلیت دسترسی به مسکن، مراقبت سلامت و آموزش در مکان‌هایی با شرایط بسیار سخت کمک زیادی کرده و به عبارت دیگر، نقش مهمی در حل بحران‌ها در عصر شهرنشینی به عهده گرفته است. متخصصان بر این باور هستند که آینده تردد و پویایی، متأثر از پدیده شهرنشینی به طور قابل توجهی دستخوش تغییر خواهد شد و پویایی در شهرها متفاوت با امروز خواهد بود. در ادامه به شرح بعضی از تغییرات احتمالی در این زمینه از نگاه ایده‌پردازان مشهور جهان پرداخته می‌شود.

تغییر پویایی شهری در آینده از نگاه کارشناسان

آینده اتوبوس‌رانی در نگاه Yann Leriche

Yann Leriche ، مدیر عامل اروتونل، شرکت ترابری ریلی فرانسوی آینده اتوبوس‌رانی جهان را در دستان شرکت‌های باس بایک در ایالات متحده آمریکا و Matatus آفریقا می‌داند. این دو کمپانی نوعی اتوبوس ساخته‌اند که ایستگاه‌های دوچرخه‌ای را در خود جای داده است ضمن اینکه خدمات دیجیتالی و سرگرمی لازم را برای کاربران فراهم می‌آورد.

مدارس سیار در آمریکای لاتین از دید Andres Borthagaray

بعضی از شهرهای آمریکای لاتین از وسعت‌های نامحدود برخوردار بوده و مناطقی دور از هم را در بر گرفته که این ویژگی دسترسی همه مردم به مراکز آموزشی و سایر نهادهای اداری را با مشکل مواجه کرده است. البته برخی از مدیران به پیروی از مقامات اهل کلمبیا و برزیل، اخیراً اقدام جالبی انجام داده و مراکز سیار زیادی ایجاد کرده‌اند که در آن‌ها نیروهای مسلح و سربازها، آموزش‌های لازم را در حوزه وظایف خود می‌بینند. هر مرکز سیار شامل خودروی بزرگی است که در آن یک کلاس آموزشی تخصصی با امکانات کامل در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. Andres Borthagaray معمار و پروفسور دانشگاه دولتی بوئنوس آیروس آرژانتین بر این باور است که مراکز آموزشی سیار در آینده سراسر جهان را در بر خواهد گرفت و نیاز کاربران را به تردد در سایر مناطق اطراف خود برطرف خواهد نمود.

آینده خدمات تحویل غذا از دیدگاه Laetitia Dablanc

یکی از پروفسورهای دانشگاه Paris-Est در کلانشهر شام سورمرن فرانسه به نام Laetitia Dablanc آینده خدمات تحویل غذا را در دستان کمپانی Starship Technologies می‌بیند. این کمپانی استونیایی خودروهای کوچک رباتیک بدون راننده‌ای را ایجاد کرده است که نقل و انتقالات مواد غذایی را بدون حضور انسانی به مقصد تحویل می‌دهد.

فعالیت واحدهای پزشکی سیار TIMM در نگاه François Adoue

بدیهی است که امروزه مردم در بسیاری از نقاط دنیا به خدمات درمانی دسترسی کافی ندارند و همین امر زمینه‌ساز شیوع بسیاری از بیماری‌های مسری میان آنان شده است. Francois Adoue استدلال کرده است که در آینده واحدهای پزشکی سیار TIMM به عنوان اولین خودروهای نوع خود، آینده درمان مردم ساکن مناطق دور دست را به عهده خواهد گرفت. در این خودروها که همچون پلی ارتباطی بین بیمار و متخصصان درمان عمل می‌کند، تمام خدمات رادیولوژی، سونوگرافی، ماموگرافی، اکوگرافی و سایر موارد مشابه انجام می‌شود و از طریق میکروفون‌ها، دوربین‌ها و سایر تجهیزات در اختیار متخصصان راه دور قرار می‌گیرد.

تغییر پویایی شهری در آینده از نگاه کارشناسان

کیوسک‌های دوچرخه با قابلیت تولید انرژی از دید Jean-Pierre Orfeuil

Jean-Pierre Orfeuil از محققان بخش حمل و نقل پاریس در فرانسه که طی سال‌های متمادی پژوهش‌های زیادی در زمینه پویایی شهری مرتبط با اقتصاد، جامعه و محیط زیست انجام داده بر این باور است که کیوسک‌های دوچرخه با قابلیت تولید انرژی بر آینده پویایی شهرها حاکم خواهد بود. این کیوسک‌ها در حال حاضر به وفور در کشورهای آفریقایی به چشم می‌خورد و انرژی تولیدی از آن برای شارژ تجهیزات ساده نظیر گوشی‌های تلفن همراه و لپ تاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد ضمن اینکه دسترسی به اینترنت پرسرعت رایگان را نیز برای کاربران فراهم می‌آورد. هر یک از این کیوسک‌ها به یک دوچرخه متصل می‌شود و خدمات لازم برای بخش‌های مختلف نظیر سوپرمارکت‌ها را فراهم می‌آورد.

مراکز اداری سیار از دیدگاه Pauline Beaugé de La Roque

Pauline Beaugé de La Roque یکی از محققان فرانسوی، دفاتر اداری سیار در اتوبوس‌ها با یک اتاق ملاقات را روندی مرسوم در آینده شهرها می‌داند. در واقع، اداره سیار اتوبوسی مجهز به فضاهای آموزشی خواهد بود که تجهیزاتی نظیر اینترنت رایگان، یک دستگاه قهوه، اتاق ملاقات و دفاتر کار را در بر خواهد گرفت.

تغییر پویایی شهری در آینده از نگاه کارشناسان

سرویس‌های بهداشتی سیار از نگاه Nicolas Louvet

امروزه مردم در اغلب شهرهای استرالیایی به سرویس‌های بهداشتی سیار در فضاهای عمومی دسترسی دارند و در نتیجه افراد بی‌خانمان نیز می‌توانند در هر زمان ممکن از خدمات آن‌ها بهره‌مند شوند. جالب است بدانید که این سرویس‌های بهداشتی در ساعات خاصی از روز توسط کارکنان شهرداری مورد نظافت کامل قرار می‌گیرد و سپس فضای آن خشک می‌شود و در نتیجه مردم می‌توانند در آن‌ها گرد هم‌آیند و به برقراری تعاملات اجتماعی و حتی سرگرمی خود بپردازند. Nicolas Louvet استدلال کرده که کارایی این مراکز به حدی زیاد است که بدون شک در آینده نزدیک مدیران در سراسر کشورهای دنیا را به اعمال اقدامات مشابه سوق می‌دهد.

کد خبر 529286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.