راهکارهای ارتقای کیفیت محیط‌های شهری اراک

یک کارشناس شهرسازی و معماری راهکارهای ارتقای کیفیت محیط های شهری اراک اعم از مناطق گردشگری و فضاهای سبز را تشریح کرد.

داوود پرچمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اراک از معدود شهرهایی است که در گذشته با مرکزیت بازار بر اساس نقشه ساخته شده است؛ هر چند با گذشت زمان در مسیر باغات توسعه یافته و به دنبال گسترش نامنظم شهر مواردی چون توجه به نماهای شهری، ایجاد فضاهای تفریحی در مناطق مختلف، توجه به جانمایی و چشم‌انداز فضای سبز شهری به تدریج در حاشیه قرار گرفته است.

وی افزود: از آنجا که در دوران پسا کرونا همه مردم به فکر گردش و سفر خواهند بود. توجه به فضاهای گردشگری مثل پارک‌ها و کوه‌ها در مدیریت شهری اهمیت دو چندانی می‌یابد، در این راستا می‌توان فضاهای سبز موجود در شهر را ساماندهی و به پارک مبدل کرد که این امر با کمی هزینه و با طراحی درست و از پیش طراحی شده میسر خواهد شد.

یک کارشناس شهرسازی و معماری تصریح کرد: برای نمونه برای پارک مستوفی یا امیرکبیر اراک طرحی وجود دارد که سال‌ها قبل توسط بهترین مشاور لنداسکیپ یا همان فضاهای سبز، با هزینه‌ای بالا انجام شده است، اما متأسفانه آن طرح و نقشه‌ها که گنجینه با ارزشی محسوب می‌شود در سازمان فضای سبز شهرداری بایگانی شده است و خاک می‌خورد، حتی شاید خیلی از کارمندان این مجموعه هم از این مسئله بی خبر باشند، در صورتی که اگر این نقشه اجرایی شود، کوه واقع در پارک امیرکبیر می‌تواند در شمار مناطق گردشگری مطرح شهر قرار گیرد و به طور چشمگیری آن منطقه را متحول سازد.

پرچمی افزود: کوه گردوی اراک نیز از دیگر نقاط این شهر است که پتانسیل خوبی برای تفریح و گردش گروهی دارد؛ به طوری که با ایجاد روشنایی و زیباسازی این منطقه و تقویت فضاهای سبز و درختان بومی این کوه و حجم سازی با تخته سنگ‌ها و تپه‌ها می‌توان مکانی شاداب و پویا در شهر ساخت. علاوه بر این، کوه گردو از مناطقی است که پتانسیل ایجاد پیست دوچرخه سواری حرفه‌ای را دارد؛ با استفاده از شیب طبیعی زمین و با بهره‌گیری از سنگ‌های طبیعی این منطقه می‌توان چنین پیستی را احداث کرد.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: البته باید به این مهم توجه کرد که فضاهای ایجاد شده در این منطقه باید دارای نماهای همسانی با محیط باشد و برای تحقق این امر باید نمای دو ساختمانی که در ابتدای کوه گردو ساخته شده تغییر کند، همچنین باید برای این کوه، مسیر موتورسواری و دوچرخه سواری به طور مجزا تعریف شود، گروه طراحی با همکاری فدراسیون یا هیئت‌های ورزشی این دو رشته ورزشی می‌توانند بدون آسیب رساندن به طبیعت این منطقه چنین امکانی را فراهم آورند.

پرچمی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در خصوص ساماندهی این منطقه گردشگری نباید فراموش کرد، توجه به فضای سبز کوه گردو است که این کار باید با بهره‌گیری از دانش و تخصص مشاوران حرفه‌ای در این زمینه انجام گیرد.

وی اظهار کرد: در فضای سبز شهری، انتخاب نوع درختان و گل و گیاه کنار خیابان‌ها و حتی تعیین رنگ برگ درختان در فصول مختلف سال حائز اهمیت است چرا که این مسئله باعث ایجاد چشم‌اندازهای متفاوتی شده و در شادابی شهر و شهروندان تأثیرگذار خواهد بود، بنابراین باید توجه کرد که این امر هم باید به دست مشاور فضای سبز قوی انجام شود چرا که نیروهایی که در سازمان زیباسازی و فضای سبز شهرداری فعال هستند به تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

این کارشناس شهرسازی و معماری تاکید کرد: شهرداری می‌تواند با فعالیت‌هایی چون نگرفتن عوارض، یا اعطای نهال گل و درخت به مالکان، باعث ایجاد انگیزه در آنان برای ساخت فضای سبز بر روی پشت بام‌ها (روف گاردن) شود. حتی بر روی نما و دیوار حیاط خانه‌های شهر نیز می‌توان دیوار سبز ایجاد کرد، این معماری پایدار و همراه با محیط زیست است که در کاهش آلایندگی هوای شهر نیز بسیار مؤثر است. این پروژه بدون هیچ هزینه‌ای می‌تواند به زیبایی و باز کردن ریه‌های شهر کمک کند و با همکاری شهرداری و سازمان نظام مهندسی امکان‌پذیر خواهد بود.

پرچمی یادآور شد: از آنجا که وقایعی چون زلزله، باد شدید و سیل مخرب هر از گاهی در شهر رخ می‌دهد و در چنین مواقعی خطر تخریب و سقوط نمای ساختمان‌ها وجود خواهد داشت، شهرداری می‌تواند قانونی را در کمیته ماده پنج مصوب کند که بر اساس آن تمامی ساختمان‌های شهر تنها تا چهار طبقه، نمای سنگی و یا آجری داشته باشد و مابقی نما از سیمان باشد، اجرای این امر در رفع خطر بسیار مؤثر خواهد بود.

وی در اشاره به موارد مختلفی که شهرداری در زمینه معماری و زیباسازی و همچنین در ساختار شهری اراک باید به آن توجه کند گفت: ساماندهی محوطه جلوی بازار، نورپردازی نمای ساختمان‌های مهم و شاخص به صورت حرفه‌ای برای شادابی شهر، به‌کارگیری مبلمان شهری مدرن و زیبا در سطح شهر، ساماندهی باغ ملی و اضافه کردن آن به محور پیاده امیر کبیر، استفاده از مجسمه‌های فلزی در سطح شهر توسط مجسمه سازان حرفه‌ای نیز از جمله مواردی است که می‌توان در زمینه معماری و زیباسازی شهر بدان پرداخت. علاوه بر آن کاهش ترافیک در مرکز شهر و مناسب سازی معابر شهری برای معلولان از جمله مواردی است که در ساختار شهر اراک باید به آن توجه کرد، مسیرهای دوچرخه سواری شهر نیز نیاز به اتصال در نقاط مختلف شهری دارد که این کار را نیز می‌توان با بهره‌گیری از تخصص مشاوران اصلح انجام داد.

کد خبر 529123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.