الهلال عربستان - پرسپولیس/ دوئل سلطه‌گران چهارساله غرب!

جدال دو تیمی که در چهار فصل گذشته هیچ گاه اجازه فینالیست شدن تیم دیگری از منطقه غرب را نداده‌اند، قطعا جذابیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بالاخره انتظار یک ماهه هواداران پرسپولیس برای بازی در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به پایان رسید و آن‌ها از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه امشب شنبه _۲۴ مهر ماه_ در استادیوم امیر فیصل ابن فهد ریاض به مصاف الهلال عربستان خواهند رفت. سرخ‌پوشان که تا این مرحله از مسابقات فصل جاری ACL را خوش شانس بوده و با قرعه‌هایی نسبتاً آسان روبه‌رو شده‌اند، نخستین محک جدی خود را مقابل الهلالی خواهند خورد که در مرحله پیشین، دیگر تیم پایتخت نشین یعنی استقلال را از گردونه رقابت‌ها کنار زده است. آبی‌های عربستانی با هدایت ژاردیم وضعیت خوبی دارند و ترکیب گران قیمت این تیم، زنگ خطر را برای هر حریفی در آسیا روشن کرده است.

پرسپولیس، مارکوپولو آسیا در ۲۰۲۱!

همانند روال چند سال گذشته، شاگردان یحیی گل محمدی امسال هم حضور درخشانی در مسابقات آسیایی داشته‌اند. آن‌ها تنها تیم حاضر در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان هستند و تا اینجا کار، نتایج خوبی کسب کرده‌اند. البته پرسپولیس کمی هم خوش شانس بوده و هم در مرحله گروهی و هم مرحله یک هشتم نهایی، با رقبای سرسختی روبه‌رو نشده است. با این حال هر چقدر قرعه‌ها برای سرخ‌ها باب میل بود اما آن‌ها مجبور شدند به کشورهای مختلفی و با شرایطی ویژه سفر کنند که همین موضوع می‌توانست ترمزی جدی برای هر تیم دیگری باشد ولی پرسپولیس نشان داده است به این راحتی‌ها تسلیم نمی‌شود.

الهلال عربستان - پرسپولیس/ دوئل سلطه‌گران چهارساله غرب!

آن‌ها دور گروهی خود را در گوا هند پشت سر گذاشتند و در یک هشتم نهایی، میهمان ورزشگاه مملو از تماشاگر استقلال تاجیکستان با چمن مصنوعی آن شدند. اکنون نیز پرسپولیس باید در خاک عربستان و آن هم مقابل طرفداران الهلال به میدان برود. ورزشگاه امیر فیصل ابن فهد ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر ظرفیت دارد که طبق اعلام عربستانی‌ها، تمام بلیت‌های مربوط به این مسابقه در کمتر از ۳۰ دقیقه به فروش رسیده است؛ این یعنی پرسپولیس باید در جو وحشتناک اما معمول ورزشگاه‌های عربستانی در این جدال نابرابر با حریف پیکار کند. به همین دلیل سرخ‌ها در تلاش بودند تا عده‌ای از هواداران‌شان را با خود به ریاض ببرند ولی عربستان ویزایی برایشان صادر نکرد تا هیچ گوشه از استادیوم امیر فیصل، رنگی به جز آبی را به خود نبیند.

چالش‌های یحیی پیش از جدال با الهلال

علیرغم فرصت تقریباً یک ماهه میان یک چهارم و یک هشتم نهایی برای آماده‌سازی تیم‌ها، گل محمدی و شاگردانش شرایط مساعدی نداشتند. از یک سو برخلاف الهلال که در جریان مسابقات لیگ عربستان قرار گرفته، سرخ‌ها دور از مسابقات بودند و تنها به دیدارهای تدارکاتی بسنده کرده‌اند، از سوی دیگر همزمانی فیفادی و مسابقات انتخابی جام جهانی اگر چه برای پرسپولیس و الهلال مشترک بود ولی با توجه به میهمان بودن پرسپولیس، آسیب بیشتری به سرخ‌ها زد. آن‌ها پیش از عربستان نیز با ناهماهنگی و سهل‌انگاری، چند ساعتی در فرودگاه معطل شدند و حتی به خانه برگشتند تا شرایط نامساعدتری را پیش از تقابل با الهلال تجربه کنند.

سلطه‌گران چهار ساله غرب آسیا!

پرسپولیس و الهلال در فصل‌های اخیر رکورد قابل توجه‌ای را به ثبت رسانده‌اند و در چهار سال گذشته، تنها همین دو تیم فینالیست‌های غرب قاره کهن را تشکیل داده‌اند. الهلال در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹، و سرخ‌ها در دو فصل ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ جواز حضور در فینال ACL را کسب کردند تا به این ترتیب سلطه‌ای چهار ساله میان این دو قدرت ایرانی - عربستانی در آسیا شکل گیرد.

الهلال عربستان - پرسپولیس/ دوئل سلطه‌گران چهارساله غرب!

الهلال، ترمز پرسپولیس در ACL

با این وجود اما تقابل با الهلال برای پرسپولیس همیشه چالش برانگیز بوده است. در هشت تقابل قبلی دو تیم در لیگ قهرمانان، چهار مسابقه مساوی تمام شده است اما وزنه برتری در دیگر مصاف‌هایشان به سمت الهلال با سه پیروزی مقابل یک پیروزی نماینده ایران، می‌چربد. آنها فصل ۲۰۱۵ و در نخستین روزهای آمدن برانکو، در یک هشتم نهایی علیرغم برد شیرین یک بر صفر با گل به خودی در آزادی، شکست سنگینی را در ریاض متحمل شدند تا خیلی زود از آسیا کنار روند. دو فصل بعد دوباره در مرحله گروهی و یک چهارم نهایی پرسپولیس و الهلال به هم خوردند. مصاف یک چهارم آنها با درخشش عمر خربین به سود عربستانی‌ها خاتمه یافت.

الهلال عربستان - پرسپولیس/ دوئل سلطه‌گران چهارساله غرب!

در واقع سرخ‌ها در سال‌های گذشته تا جایی در آسیا جلو رفته‌اند که با الهلال روبه‌رو نشده باشند و برای شکست این طلسم، یحیی گل محمدی ۹۰ دقیقه فرصت دارد. نکته‌ای که کار را برای سرخ‌ها سخت‌تر می‌کند این است که آنها در خاک عربستان موفق به گذر از الهلال نشده‌اند.

تیمی اروپایی در دل صحرا

روزهای خوب الهلال با پایان دور گروهی لیگ قهرمانان آغاز شده و همچنان ادامه دارد. سپردن سرمربیگری به ژاردیم پرتغالی و جذب ستارگان تراز اول اروپایی، تیمی فراتر از آسیا را در میان صحرا عربستان تشکیل داده است. ماتئوس پری را در خط هافبک به همراه موسی مارگا و بافتیمبی گومیس در حمله، خط آتش الهلال را مجهزتر از همیشه کرده و تعداد بالای ملی‌پوشان عربستانی، این تیم را در دیگر نقاط زمین هم بی نیاز ساخته است.

الهلال عربستان - پرسپولیس/ دوئل سلطه‌گران چهارساله غرب!

بازیکنان الهلال لغزش خود در دور گروهی که می‌توانست منجر به حذف این تیم در همان مرحله شود را خیلی زود جبران کردند و در دور قبلی، استقلال را با دو گل شکست دادند. حالا پرسپولیسی‌ها امیدوارند همان طور که سال گذشته توانستند با غلبه بر پاختاکور انتقام استقلال را از این تیم ازبک بگیرند، این بار این سناریو را برای الهلال تکرار کنند. غیبت یاسر الشهرانی، یکی از مهره‌های کلیدی الهلال هم می‌تواند خبر خوبی برای یحیی و شاگردانش باشد که اکثر نفرات اصلی خود را در اختیار دارند.

کد خبر 529015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.