سنگ‌های ریز و درشت در مسیر توسعه شهرکرد

در شرایط کنونی تنگناهای موجود باعث شده است شهرداری‌ها به شدت ضعیف و از ارائه خدمات روزانه عاجز شوند. شهرکرد نیز از این موضوع مستثنا نیست بنابراین لازم است مورد حمایت کمک‌های مالی دولت قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تحول در قوانین و تشکیلات مدیریت شهری و به تبع آن شهرها به منظور بهبود ساختار کالبدی، اجتماعی و اقتصادی شهرها ضرورت داشته و احساس رضایت شهروندان را در پی دارد؛ امری که بارها از سوی کارشناسان و متخصصان گوشزد شده اما شاید تاکنون هیچ اراده‌ای برای تحقق آن وجود نداشته است.

مشکلات موجود در شهرهای امروزی و تنگناهای موجود آن اهداف مدیریت شهری در دنیای امروز را مشخص می‌کند، بنابراین مشکلات شهری شهرکرد با رعایت اصول مدیریت شهری و نحوه کار صحیح و هماهنگ تمام متولیان در سطوح کوچک تا بزرگ به راحتی مرتفع می‌‎شود، اما در حال حاضر جزیره‌ای عمل کردن آفت این موضوع شده است لذا بر تخصصی کردن مدیریت شهری و تحولاتی که در این عرصه باید رخ دهد، تاکید می‌شود.

شهرکرد میراث دار تصمیماتی است که بعضی از آن‌ها توسعه این مرکز استان را نامتوازن کرده است. نبود هماهنگی میان دستگاه‌های خدمت‌رسان و مصائب مدیریت شهری در تأمین اعتبارات لازم برای خدمات نیز تبدیل به مانعی بزرگ در مسیر توسعه این شهر تبدیل شده است بنابراین شاید تنها راه برون‌رفت از وضعیت فعلی می‌تواند دست حمایت دولت باشد و هیئت دولت و پیش از آن استاندار چهارمحال و بختیاری به عنوان نماینده عالی دولت باید اهتمام ویژه‌ای در رفع معضلات شهرکرد داشته باشند.

محمدرضا بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر شهرکرد در گفت‌وگو با ایمنا، در خصوص انتظارات از دولت سیزدهم و استاندار چهارمحال و بختیاری، بعضی از مشکلات فعلی شهرکرد را مطرح و راه‌حل آن را همراهی دستگاه‌های حاکمیتی اعلام کرده است که در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید:

شاخص‌ترین اقدام دولت در قبال مدیریت شهری شهرکرد چیست؟

مهم‌ترین اقدام دولت در کشور در حوزه مدیریت شهری واگذاری اختیارات عمومی به شهرداری‌ها است؛ در واقع تسهیل مدیریت جامع شهری امری ضروری است که اکنون دارای پراکندگی است. مدیریت جامع شهر اگر به شهرداری واگذار شود بسیاری از امور تسهیل و با هزینه کمتر انجام خواهد شد؛ به این صورت که بخشی از کار در دست شهرداری‌ها و قسمتی توسط شرکت‌های خدمات‌رسان مانند آب، برق و گاز است. بنابراین بهتر است مدیریت خدمات روزمره شهروندان از تولد تا مرگ اعم از درمان، خدمات ثبت احوال، خدمات عمومی و خدمات شرکت‌های خدمات‌رسان با مدیریت شهرداری باشد. از سوی دیگر لازم است بعضی اقدامات برای اصلاح قوانینی که مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است، انجام شود.

به طور خاص، از کدام قوانین صحبت می‌کنید؟

به‌طور مثال ماده ۱۰۱ قانون شهرداری (تفکیک اراضی) به دلیل ضعف قانون و ارائه نشدن دستورالعمل مربوطه، مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است. در این قانون اگر یک ملک ۵۰۰ متر باشد و بخواهد تفکیک شود از پرداخت سهم تفکیک به شهرداری معاف است اما همین که زمین حتی یک متر بیش از ۵۰۰ متر شود، بیش از ۴۰ درصد قیمت آن برای تفکیک باید توسط مالک به شهرداری پرداخت شود.

این قانون ایراد دارد. پیشنهاد می‌شود املاک تا ۵۰۰ متر معاف از اعمال ماده ۱۰۱ اصلاح قانون شهرداری شود اما برای بیش از این مقدار حتی اگر یک متر یا صد متر بیش از ۵۰۰ متر است (تنها برای همان میزان مازاد بر ۵۰۰ متر)، این ماده قانونی اعمال شود. اگر شهرداری‌ها حقوق تفکیک خود را از مازاد بر ۵۰۰ متر دریافت کنند عدالت برقرار خواهد شد.

این قانون چه عواقبی در پی داشته است؟

این امر، گلایه‌های مردمی را در پی داشته و برخی افراد را به سمت قانون گریزی سوق داده است به نحوی که مالکان مساحت واقعی زمینی که بیش از ۵۰۰ متر باشد را اعلام نمی‌کنند. بنابراین راهکار پیشنهادی مشکل شهروندان را مرتفع و مردم مشاهده می‌کنند که برای حل مشکلات آنان راهکاری در قانون ارائه خواهد شد تا امور به صورت قانونی تسهیل شود و همین امر نقطه پیوند عمیق مردم با قانون است.

در فصل تغییر و تحولات میان استانداران هستیم. استاندار جدید چهارمحال و بختیاری چه اموری را می‌تواند برای شهرداری تسهیل کند؟

استاندار نماینده عالی دولت در استان است، در مجموع بودجه‌ای که شهرداری‌ها در سطح کشور هزینه می‌کنند از اعتبارات دولت کمتر نیست لذا انتظار می‌رود استاندار همکاری بهتری را با شهرداری داشته باشد و ادارات شهرستان‌های استان هم همکاری مطلوبی در راستای کمک به شهرداری برای ارائه خدمات به مردم داشته باشند.

بسیار دیده شده که در یک خیابان سالانه حفاری‌هایی برای ارائه خدمات می‌شود و مجدد سال بعد یک دستگاه دیگر همان خیابان را برای ارائه یک خدمت دیگر حفاری می‌کند. این اقدامات چه هزینه‌هایی برای شهر و شهروندان دارد؟ با توجه به استقرار دولت جدید آیا زمان تحقق مدیریت یکپارچه در شهر نرسیده است؟

در این راستا انتظار است استاندار آینده همکاری لازم را داشته باشد و مشارکت اداره راه و شهرسازی در عقب نشینی‌ها و دستگاه‌های خدمات رسان در ارائه خدمات اعم از آب، برق، گاز و سیستم فاضلاب را جلب کند تا در جاهایی که ضرورت دارد تمام این خدمات یک باره به یک منطقه ارائه شوند.

نبود هماهنگی در ارائه خدمات شهری هزینه‌ها را بسیار زیاد می‌کند بنابراین اگر همه دستگاه‌های متولی به صورت هماهنگ در مقطعی کار را انجام دهند. یک مرتبه یک خیابان برای انواع لوله گذاری حفاری خواهد شد اما زمانی که هرکدام جزیره‌ای عمل کنند، خدمات رسانی دچار مشکل می‌شود و مردم همیشه در رنج هستند؛ برای مثال مسیری مسدود می‌شود تا یک لوله گذاری انجام شود و در ادامه سال آینده همین مسیر مجدد حفاری می‌شود تا یک دستگاه خدمات رسان دیگر لوله گذاری دیگر یا ارائه خدمات دیگری داشته باشد در نتیجه هزینه‌های این اقدامات برای شهر و شهروندان بسیار بیشتر خواهد شد، در حالی که می‌شد با یکپارچه عمل کردن، این خیابان تنها یک مرتبه برای ارائه تمامی خدمات حفاری و مسدود شود.

شرایط مالی شهرداری چگونه پیش می‌رود و آیا دولت در این زمینه کمک می‌کند؟

نیاز شدید شهرداری‌ها به کمک‌های مالی دولت احساس می‌شود؛ شرایط موجود باعث شده شهرداری‌ها به شدت ضعیف شده و از ارائه خدمات روزانه عاجز شوند که شهرکرد نیز از این موضوع مستثنا نیست؛ بنابراین لازم است از نظر کمک‌های مالی مورد حمایت دولت قرار بگیرد.

یکی از معضلات شهرکرد نبود زمین برای تبدیل به فضای سبز است، زمین مورد نیاز برای این امر توسط چه دستگاهی در نظر گرفته می‌شود؟

ایجاد فضای سبز با شهرداری است اما در مواردی که زمین مورد نیاز برای این اقدامات موجود نباشد باید اراضی تملک شده و یا به کمک وزارت راه و شهرسازی زمینی برای این امر در نظر گرفته شود. در مناطق جدید شهری مانند مسکن مهر (منطقه منظریه) شهرکرد، تخصیص زمین موردنیاز فضای سبز با ایجاد فضا و اقدامات روبنایی و زیربنایی با توجه به مسئولیت آن، بر عهده راه و شهرسازی است، اما این منطقه هنوز به شهرداری واگذار نشده است. باید در این منطقه ابتدا زیرساخت لازم ایجاد شود تا در مراحل بعدی اراضی مربوط به فضای سبز به شهرداری تحویل شود.

مسکن مهر و منطقه میرآباد شهرکرد معضلات زیادی دارد، برای رفع آن‌ها نیاز به چه اقداماتی است؟ آیا در این زمینه نیز به همکاری دستگاه‌های دیگر نیاز است؟

در حال حاضر در عصری زندگی می‌کنیم که شهرسازی مقدم بر شهرنشینی است با این حال امکاناتی که در مناطق منظریه و میرآباد شهرکرد وجود دارد، قطعاً برای شهروندان مناسب نیست؛ در شهرسازی نوین باید تمام زیرساخت‌ها و خدمات آماده شده سپس شهروندان در آن مناطق ساکن شوند. هر جا تقدم شهرسازی بر شهرنشینی اتفاق بیفتد اقدامات موفقیت‌آمیز است اما اگر برعکس شود همواره مشکلات وجود دارد.

از سوی دیگر در شناسایی ابتدایی و جانمایی واحدهای مسکونی در میرآباد شهرکرد و در شیب واقع شدن آن، باید دقت بیشتری می‌شد تا امروز مردم دچار رنج نشوند. در ابتدا در این منطقه برای تأسیسات شرکت‌های خدمات شهری، برای مردم مشکلات بسیاری به وجود آورده بود و هنوز هم وجود دارد.

مداخله در شهرک‌های جدید هیچ ارتباطی به شهرداری ندارد لذا باید راه و شهرسازی این شهرک‌ها را آماده کرده و خدمات زیربنایی و روبنایی مثل مسجد و ایستگاه آتش‌نشانی را در آن آماده کند. به عنوان مثال در منطقه منظریه شهرکرد (مسکن مهر) هیچ بانکی وجود ندارد؛ این موارد از انتظارات شورای اسلامی شهر است تا استاندار به دستگاه‌های اجرایی تاکید لازم را داشته باشد و مکان‌یابی احداث یک شهرک به درستی انجام شود و مدیریت شهری نیز بتواند اقدامات حوزه کاری خود را به درستی انجام دهد.

در احداث یک شهرک جدید چه مواردی را باید در نظر گرفت تا این مشکلات به وجود نیاید؟

در خصوص تغییر کاربری‌ها در کمیسیون ماده پنج می‌توان مشکلات شهرداری را مطرح کرد و در راستای کمک به شهرداری اقدام شود. همچنین هماهنگی با راهور و نیروی انتظامی در راستای اداره بهتر شهر کمک کننده است. هر کاری باید با طرح و برنامه مشخص انجام شود، باید مطالعات نیازسنجی و امکان‌سنجی اولیه به درستی برای احداث شهرک‌ها انجام و سپس به آن اقدام شود.

گفت‌وگو از فریبا باقری خبرنگار شهری ایمنا - شهرکرد

کد خبر 528905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.