پیوند عضو در سال‌های اخیر افزایش یافته است

رئیس مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با توجه به دلایل مختلفی از جمله افزایش میانگین عمر بشر، تغییر سبک زندگی و سایر دلایل، انسان‌ها دچار نارسایی اندام‌ها و بافت‌ها شده که لزوم پیوند اعضا را روز به روز بیشتر می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیرحسین سجادیه امروز _پنجشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰_ در مراسم یادبودی که برای شیوا خسروی، یکی از وکلای استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: جان و خرد دو گوهر ارزشمندی است که برتر از آن چیزی وجود ندارد، پزشکان و وکلا تبلور و مصداق بارز جان و خرد هستند اما متأسفانه در جامعه امروز به کم ارزش‌ترین مسائل تبدیل شده و گویا بهایی ندارند.

پزشکان و وکلا مورد هجمه منتقدان قرار گرفته‌اند

وی افزود: مدت‌ها است شاهد آن هستیم که چقدر این دو صنف ارزشمند مورد هجمه دشمنان قرار گرفته است، اتهامات ناروایی به پزشکان و وکلا زده شد، به رغم همه سختی‌ها و بدی‌هایی که بیماری کرونا داشت، نشان داد جامعه بشری به میزان زیادی به پزشکان نیازمند است.

نایب رئیس کانون وکلای استان اصفهان گفت: اما هنوز هم وکلا مورد هجمه و فشار هستند، امید است جامعه به زودی متوجه شود که به وکلا نیازمند است.

سجادیه خاطرنشان کرد: زنده‌یاد شیوا خسروی نشان داد وکیل دادگستری در مرگ و نبود خود نیز بودن و زندگی ایجاد کرد.

در ادامه مراسم، پرویز کاشفی، رئیس مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تقدیر از خانواده زنده‌یاد خسروی، اظهار کرد: این خانواده با اقدامی که برای اهدا اعضا انجام داد تعدادی از بیمارانی که در لیست انتظار پیوند بودند از مرگ حتمی نجات یافتند.

پیوند اعضا به امری اخلاقی تبدیل شده است

وی افزود: فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی با تقدیر از ایثارگران ایجاد می‌شود. سال‌ها است درباره پیوند اعضا و مرگ مغزی در رسانه‌ها صحبت می‌شود، زمانی که مرگ مغزی با موضوع پیوند اعضا گره خورد از یک موضوع صرفاً تجربی به امری اخلاقی تبدیل شد.

رئیس مرکز فراهم آوری اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در مرگ مغزی عملکرد مغز کاملاً از بین رفته و قابل بازگشت نیست، بنابراین مرگ مغزی با کما و حیات نباتی تفاوت داشته و مرگ واقعی است به طوری که بیماری که دچار مرگ مغزی شده هرگز به زندگی باز نخواهد گشت.

فرهنگ اهدای عضو به اندازه‌ای در جامعه نهادینه شود

کاشفی اضافه کرد: با توجه به دلایل مختلفی از جمله افزایش میانگین عمر بشر، تغییر سبک زندگی و سایر دلایل، انسان‌ها دچار نارسایی اندام‌ها و بافت‌ها شده که لزوم پیوند اعضا را روز به روز بیشتر می‌کند.

وی تصریح کرد: پیوند برخی از اعضا بدن انسان زنده امکان‌پذیر نیست، بنابراین لازم است فرهنگ اهدای عضو به اندازه‌ای در جامعه نهادینه شود که افراد بدانند مرگ مغزی با مرگ کامل یکسان بوده و می‌تواند نیاز بسیاری از افرادی که اعضا بدن آنان نیازمند پیوند است را رفع کنند.

رئیس مرکز اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: هر روزه تعدادی از افراد به دلیل عدم پیوند اعضا از دنیا رفته و سایر بیمارانی که نیازمند پیوند عضو هستند نیز به سختی زندگی می‌کنند.

کاشفی خاطرنشان کرد: با مرگ زنده‌یاد وکیل خسروی زندگی چندین انسان تغییر کرد، این اقدام خودجوش کانون وکلا دادگستری اصفهان در خاطره‌ها خواهد ماند.

اهدای عضو، اهدای زندگی، امید و نشاط است

همچنین در این مراسم، مجتبی فرهمند، معاون دادستان استان اصفهان گفت: اهدای عضو، اهدای زندگی، امید و نشاط است، در دو سال اخیر مرگ به همه انسان‌ها نزدیک شده است. گرفتن هر نعمت، ارزش آن را در دیدگاه انسان بیشتر می‌کند. فرهیختگان و اعضا کانون وکلا همواره به خوبی در جامعه عمل کرده و فرهنگ‌ساز بوده‌اند.

در پایان این مراسم امید عارف کیا، همسر زنده‌یاد وکیل شیوا خسروی نیز در پایان غزلی را که در رسای او سروده بود خواند.

کد خبر 528780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.