گام‌های موثری برای تحقق عدالت اجتماعی در شهر دوستدار کودک برمی‌داریم

معاون شهرسازی و معماری و رئیس شورای اجرایی شهر دوستدار کودک شهرداری اصفهان گفت: درصدد هستیم ساز و کاری را فراهم کنیم تا کودکان نیز مانند سایر شهروندان، منطبق با نیازهایشان در شهر زندگی کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وحید مهدویان امروز _پنجشنبه ۲۲ مهرماه_ در آئین رونمایی از کتاب «حق نگاری کودکانه»، اظهار کرد: در جامعه شهری ایران تقریباً یک چهارم جمعیت را کودکان تشکیل می‌دهند. کودکان به عنوان شهروندانی با شرایط ویژه، دنیایی متفاوت از بزرگسالان دارند، این تفاوت در قد و اندازه، نوع نیازهای روزمره، توانایی دفاع از حقوق خود و در نوع نگاه به دنیای پیرامون است.

معاون شهرسازی و معماری و رئیس شورای اجرایی شهر دوستدار کودک شهرداری اصفهان تصریح کرد: در شهرداری‌های کشور تاکنون آنچه در برنامه‌ریزی شهری مورد تاکید و پیگیری بوده است، مناسب سازی و در اولویت قرار داشتن نیازهای بزرگسالان است در حالی که کودک به عنوان شهروندی که تأثیرپذیری بالایی از محیط شهری دارد همواره در حاشیه برنامه‌ها قرار داشته و کمتر توانسته از حقوق عامه خود در شهر دفاع کند.

وی ادامه داد: بر این اساس و با هدف تحقق عدالت شهری برای همه گروه‌های جمعیتی به ویژه کودکان، در سال ۱۹۹۶ ابتکار شهرهای دوستدار کودک توسط یونیسف آغاز شد و امروزه بیش از ۴۵ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران (با نمایندگی شهر اصفهان به عنوان سومین شهر دوستدار کودک ناحیه خاورمیانه و شمال آفریقا) عضو شبکه بین‌المللی کشورهای دوستدار کودک هستند.

مهدویان گفت: در همین راستا شهرداری اصفهان تلاش کرده است در چارچوب این ابتکار و با مشارکت ذی‌نفعان این حوزه به ویژه کودکان، ساز و کاری را فراهم سازد تا کودکان نیز مانند سایر شهروندان منطبق با نیازهایشان در شهر زندگی کرده و در محیطی سالم و شاد رشد کنند.

وی با بیان اینکه ایجاد تشکیلات اداری شهر دوستدار کودک، برگزاری اولین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک، تدوین و تصویب برخی لوایح در شورای اسلامی شهر، گزارش وضعیت سنجی کودکان و تدوین برنامه عملیاتی از جمله اقدامات مهم در دهه ۹۰ پیرامون شهر دوستدار کودک در شهرداری اصفهان است، خاطرنشان کرد: پس از این تلاش‌ها، با تأیید و مشارکت وزارت کشور و دفتر یونیسف ایران، نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک در بهمن ۱۳۹۹ برای اولین بار در کشور به شهرداری اصفهان اعطا شد.

معاون شهرسازی و معماری و رئیس شورای اجرایی شهر دوستدار کودک شهرداری اصفهان اظهار امیدواری کرد: گام‌های مؤثر در راستای تحقق عدالت اجتماعی برای کودکان و نوجوانان شهر و رفع محدودیت و محرومیت برای آینده سازان کشور برداشته شود.

کد خبر 528733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.